היישום אינו מחובר לאינטרנט

ההתייחסות לילד החריג (תצפיות)

עבודה מס' 061104

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הילדים החריגים, המאפיינים שלהם מבחינות גופניות ומנטליות והפעולות הנעשות בכדי לשלבם במסגרת חינוכית רגילה.

6,032 מילים ,11 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

ראשי פרקים:
1. מבוא
2. רקע תיאורטי
- ילדים חריגים
- קשיי הסתגלות ובעיות התנהגות בגיל הרך
- דפוסי שילוב החריג בחברה
3. זירת המחקר
4. נושא המחקר
5. תצפיות
6. המחקר
7. ממצאים ודיון
8. סיכום
9. ביבליוגרפיה


מבוא

התייחסות אל הילד החריג בישראל כיום דומה ברובה להתייחסות אליו בקרב המדינות המתקדמות (אירופה וארה"ב).
בעולם החלו לפעול בטיפול ופעילות עם ילדים חריגים החל מסוף המאה ה-18. הדוגמא הבולטת והמאלפת היא פעילותו של הוגה הדעות השווייצרי יוהן פסטלוצי (1746-1827). הוא הקים חווה חקלאית לטיפול ביתומי מלחמה. אנשים כדוגמתו פעלו עפ"י תחושות כלליות ומתוך רגישות עמוקה לבעיותיהם של ילדים המתקשים בחינוך. באותה תקופה ובמשך המאה ה-19 הופנתה תשומת הלב לילדים חריגים - בעיקר ילדים חרשים-אילמים ועיוורים כמו גם ילדים שאובחנו כמפגרים.
המודעות לבעיותיו של הילד החריג, שאינו מסוגל לתפקד במסגרות חינוכיות רגילות התגבשה ביותר במאה ה-20. היא אף קיבלה ביטוי בהחלטה של הוועדה הבין לאומית של חבר הלאומים ב-1924 - החלטה שקבעה את המחויבות להעניק לילד החריג את הדרוש לו להתפתחותו הטבעית על פי יכולתו .1
הטיפול בילדים אלה הוא מעשה חינוכי המקובל במוסדות החינוך מזה שנים. אחד הנושאים שעלו לאחרונה בהקשר לילדים חריגים היא האפשרות לשילוב הילדים האלה בחיי היום יום בצד ה"נורמליים". בעבר הצורה המקובלת של טיפול בילדים כאלה היתה במסגרת מיוחדת וטיפול אינדבידואלי של כל ילד.
כיום קיים ארגון שי"ח (שילוב ילד חריג) ששם לו למטרה לעזור לילדים בעלי יכולת שכלית תקינה להשתלב המסגרת הלימודית הרגילה - בעיקר גן וכתה א'. לכך הוכשרו גננות שי"ח לתפקיד זה בעזרת הדרכה מתאימה. בנוסף לכך שולבו בתכנית זו גננות בעלות תואר ראשון בחינוך מיוחד.
המגמה היא לטפל בילד המגלה קשיים, כבר מגיל צעיר, בכדי לעזור לו להתגבר על הקשיים שלהם ושעשויים להכריע את גורלם החינוכי. לשם כך התגייסו גורמים חינוכיים שונים כגון: פסיכולוגיים, מרפאים בעיסוק, קילנאי תקשורת, עובדים סוציאליים ומרכזי טיפול במסגרת "המכון להתפתחות הילד".
עבודה זו עוסקת בילדים החריגים, המאפיינים שלהם מבחינות גופניות ומנטליות והפעולות הנעשות בכדי לשלבם במסגרת חינוכית רגילה - עד כמה שניתן. בעקבות חוק חינוך מיוחד שחוקק בכנסת (1988) קיימת הקביעה לתת העדפה ככל האפשר לשילוב חינוכי ולהימנע מהפרדה. עיקר ההתרכזות הינה במסגרת הגן כלומר ילובו של הילד החריג בגן הילדים ומעט בהמשך - בית הספר וחיי הקהילה.
____________________
1. עפ"י: עפ"י: גלבוע אליעזר (1995) "הילד החריג בישראל", בתוך מק'קורמק מרי (1995) ילדים מיוחדים
צרכים מיוחדים, עמ' 163

מקורות:

האנציקלופדיה החינוכית (1961) כרך א, הערך חינוך מיוחד, עמ' 566
בר-אל, ציפי (1996). "הגישה ההתנהגותית", פסיכולוגיה חינוכית. רכס, הוצאה לאור.
ליברמן, יעקב, "על מוטיבציה ללימודים", החינוך המשותף, ינואר 1984, מס' 111.
מק'קורמק, מרי (1995). ילדים מיוחדים צרכים מיוחדים, אחיאב.
משרד החינוך והתרבות, חוזר המנהל הכללי, חוזר מיוחד ט, ירושלים, אב תשמ"א, אוגוסט 1981, נספח ב' עמ' 1
סימפסון, דר', שמעון וי. בהרב, מ.א. (תשל"ט) אבחון וקידום הילד החריג בגיל הגן, אחיאסף, ת"א.
קוטלר רות (ד' סיוון, תשמ"ח), "שילוב הילד החריג", הד הגן.
קיכל, לאה (1997). "ילד שונה בגן", הד הגן, חוברת א', אלול תשנ"ז.
רבינוביץ גליה (דצמ' 1993) "קשיי הסתגלות ובעיות התנהגות בגיל הרך", הד הגן.
רונן חנן, (תשל"ו) פרקי מבוא בחינוך המיוחד, אוצר המורה.

תגים:

מחקר איכותני · נכה · תצפית · בעלי מוגבלויות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ההתייחסות לילד החריג (תצפיות)", סמינריון אודות "ההתייחסות לילד החריג (תצפיות)" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.