היישום אינו מחובר לאינטרנט

השמאניזם והשפעתו על אומנויות הבמה העממיות ביפן

עבודה מס' 060807

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת השמאניזם והקשר בינו לבין לבידור העממי ולאמנויות הבמה.

8,384 מילים ,14 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

ראשית השמאניזם הינה המיקו (Miko) של השינטו - המדיום, כלומר של נשים שמאניות אשר הופיעו בחצר המלוכה במקום מגוריהן, או נדדו בין הכפרים ובאמצעות טראנס אליו נכנסו, תקשרו עם האלים והרוחות, תוך בקשות מאותם כוחות על-טבעיים לסייע בבריאות, חקלאות, פרנסה וכו'. המצב אליו נהגו להיכנס השמאניות, ומאוחר יותר גם שמאנים, מוגדר כ"פוזשן" (Possession). משמעות המושג הינה שליטה, תפיסת חזקה או סוג של כניסה לדיבוק. במקום מילה זו אעדיף להשתמש במושג "אחיזת דיבוק", משום שמרבית התופעות שהובילו מהשמאניזם אל אמנויות הבמה, נבעו מאותו דיבוק שבו נאחזו שמאניות ושמאנים, שכלל תנועות, סחרור, השמעת קולות וקצביות, שהובילו בהמשך לריקודים ולאמנויות הבמה העממיות.

טענתי בעבודה זו, הינה שאמנויות הבמה הקיימות כיום ביפן הן נגזרת של הריטואלים השמאניים וטקסי השינטו, גם כאשר למביט מבחוץ קשה להבחין בכך כתוצאה ממודרניזציה ותהפוכות שעברו על אותם טקסים ועל אותם ריקודים ומופעים. על מנת להמחיש את המעבר שחל מאז החלו המיקו בפעולותיהן השמאניות ועד היום, אקדים רקע בפרק הראשון ובו אעסוק בשמאניזם ובמסורות בתקופות מוקדמות.
בפרק השני אתייחס לסוגים שונים של שמאניזם קדום, החל משמאניזם בחצר המלכות ועד לשמאניות עיוורות שהיו נודדות בין הכפרים, מתקשרות עם המתים, האלים והרוחות ובעת כניסתן לטראנס אף מגידות עתידות. בפרק זה אתייחס גם לשמאניזם הגברי שהיה מקובל בעיקר בקרב כמרים ונזירים, שעברו לשם כך תרגול סגפני.
בשלב זה אקשר את הטקסים השמאניים ואת הריטואלים השונים עם הבידור העממי. מאחר והשמאן היה אדם בעל כוחות מיוחדים שיכול היה לתקשר עם הטמאשי (Tamashi), כלומר נשמות של מתים או נשמות רחוקות, והיה ביכולתו לכוון את הטמאשי כדי לסייע בבקשות השונות וכן לתקשר עם הקאמי (Kami), כלומר עם האלוהות, לצורך בקשות מיוחדות, הוא היה אוחז בידו גם חפצים שונים שסימלו את הטמאשי והדבר היה חלק מטכניקות הכישוף השמאני. אותם כמרים ושמאניות שעסקו בכישופים ובתקשור עם כוחות על-אנושיים, היו המדקלמים, הזמרים ומספרי הסיפורים הראשונים והדבר הוביל להתגבשותם של ריטואלים שונים ומאוחר יותר, להופעות בימתיות של ממש. אותן הופעות, שהיו חלק מהמסורת העממית והשבטית, התפתחו לאמניות הבמה העממית שבהן אעסוק בפרק השלישי. בפרק זה אעסוק בקאגורה, בנו, בקבוקי ובתיאטרון הבובות, הבונרקו. מכיוון שראשיתה של כל אותה תרבות בימתית החלה מהמיקו, אתייחס גם לחשיבותן של המיקו באמנויות הבמה היפנית.

לאחר סקירת סגנונות הבידור העממי והתפתחותם, אעלה את מסקנותי לגבי טענתי בסיכום עבודה זו.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א': רקע
פרק ב': שמאניזם קדום
2.1. שמאניזם בחצר המלוכה
2.2. שמאניות נודדות
2.3. שמאניזם גברי
פרק ג': שמאניזם ובידור עממי
3.1. רקע
3.2. טקסטים המהווים בסיס לאמנויות הבמה
3.3. השפעת השמאניזם על אמנויות הבמה
3.3.1. הקאגורה
3.3.2. הנו
3.3.3. הקבוקי
3.3.4 בונרקו
3.4. חשיבות המיקו (Miko) בפולקלור היפני
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אפשטיין, א., "על קאנג'ינצ'ו - מגילת ההתרמה", במה 133, 1993, עמ' 33-37.
סרפר, צ., (1981), משחק כשפה בתיאטרון מסוגנן מסורתי, חיבור לשם קבלת התואר מוסמך לאמנויות, אונ' תל-אביב, תל-אביב.
סרפר, צ., (1990), הרמוניה של ניגודיות בתיאטרון היפני הקלאסי: משחק דרמה חלל, חיבור לשם קבלת התואר דר' לפילוסופיה, אונ' תל-אביב, תל-אביב.
רז, י., "שמאניזם - המגע עם העולם האחר", בתוך: מגד, נ., (1998), שערי תקווה ושערי אימה, מודן, תל אביב, עמ' 12-16.
רייד, ד., "דתות יפן", בתוך: הינלס, ג'.ר., (1984), לקסיקון לדתות בנות זמננו, כתר, ירושלים, עמ' 255-272.
Averbuch, I., "Shamanic Dance in Japan - The Choreography of Possession in Kagura Performance", Asian Folklore Studies 57, (1998), pp. 293-329.
Blacker, C., (1975), The Catalpa Bow: A Study of Shamanistic Practices in Japan, George Allen Unwin, Ltd, London.
Chingen, [1007-1044 A.D.], (1983), Miraculous Tales of the Lotus Sutra From Ancient Japan, (Trans. Y.K. Dykstra), University of Hawaii Press, Honolulu.
Hoff, F., "Dance to Song in Japan", Dance Research Journal 9(1), 1976-77, pp. 1-14.
Hori , I., (1968), Folk Religion in Japan: Continuity and Change, University of Chicago Press, Chicago London.
Keene, D., (1990), No and Bunraku, Columbia University Press, New York.
Ortolani, B., (1990), The Japanese Theater: From Shamanistic Ritual to Contemporary Pluralism, E.J. Brill, Leiden New York.
Raz, J., "Chinkon-From Folk Belief to Stage Convention", Maske and Kothurn 27(1), 1981, pp. 5-18.
Stanley, A. Freed, S.R., "Spirit possession as illness in a north Indian village" in: Middleton, J., (ed.), (1967), Magic, Withcraft, and curing, Americn Museum of Natural, Garden City, pp. 295-320.

תגים:

בידור · פולקלור · קבוקי · שינטו

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השמאניזם והשפעתו על אומנויות הבמה העממיות ביפן", סמינריון אודות "השמאניזם והשפעתו על אומנויות הבמה העממיות ביפן" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.