היישום אינו מחובר לאינטרנט

תפקידה של הכנסיה האנגליקנית בחדירתה של המדינה למערכת החינוך החברתי בחברה בקניה

עבודה מס' 060790

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם ואיזה תפקיד מילאה הכנסיה האנגליקנית בחדירת הממשל הקניאתי לחברה, בעיקר לאחר המעבר לשלטון עצמאי.

4,801 מילים ,15 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

שנות ה-50 בקניה התאפיינו במרידות של האפריקנים ובדרישה לעצמאות ולכינון חוקה דמוקרטית. תביעה זו שהיתה בניגוד לכוונותיו של מינסטריון המושבות הבריטי לנוקס-בויד הובילה בסופו של דבר לשינוי חוקתי ראשון בנובמבר 1957
שהגביל את מספרם של האפריקנים במוסדות השלטון ובאפריל 1959, לאחר מאבק שנמשך במשך שנה וחצי מאז אותו שינוי חוקתי, הסכים שר המושבות הבריטי לקיים ועידה חוקתית. בראשית 1960 התכנסה הועידה, היא ועידת בית לנקסטר הראשונה, אליה הגיעו הנציגים האפריקנים מאוחדים, בעוד שבקרב המתיישבים הלבנים פשתה מחלוקת בין הליברלים בראשותו של בלנדל, שהיו מוכנים להתפשר עם תביעות הלאומנים האפריקנים, לבין הקיצוניים שהתנגדו לכל נסיגה וראו בויתור לדרישות האפריקנים חיסול ההתיישבות הלבנה בקניה. חוקת בית לנקסטר אמנם לא הקנתה עצמאות ושלטון לרוב האפריקני, אך היוותה צעד מכריע לקראת מימוש עצמאותה של קניה ( .(Crowley, 1967: 117-124
בעקבות חוקת 1960, בוטל מצב החירום בקניה, המתיישבים הלבנים איבדו את כל השפעתם על התפתחותה הפוליטית והחוקתית של קניה ובפתח עמדו בחירות כלליות שבהן התמודדו מספר מפלגות שייצגו זרמים לאומיים שונים או קבוצות שבטים שדאגו לאינטרסים שלהם. הבחירות נערכו בראשית 1961, אך עדיין השלטון בקניה היה קולוניאלי ומנע את שיחרורו של ג'ומי קניאטה - אבי המאו-מאו, התנועה הלאומית האקטיביסטית שלחמה בשלטון הקולוניאלי. באוגוסט 1961 שוחרר קניאטה ממעצרו ובפברואר 1962 התכנסה ועידת לנקסטר השניה בלונדון ונקבעה חוקת מסגרת שהושלמה באפריל 1963. באחד ביוני 1963 קיבלה קניה שלטון עצמי וקניאטה הפך לראש ממשלה. בשנת 1964 הפכה קניה לרפובליקה, כשקניאטה משמש בה נשיא עם מלוא הסמכויות. למעשה, הפכה בשלב זה קניה למדינה חד-מפלגתית בפועל (שם: 228-231)

הכנסיה האנגליקנית
בתקופת שלטונו פעל קניאטה להרגעת הרוחות בקרב הלבנים וכדי להשיג יציבות כלכלית הבטיח את שלומם ולמרות שהיה אהוד מאד בקרב המוני העם, בקרב רבים מעמיתיו לשעבר נחשב כבוגד. לעומת זאת לא נזקק להגן על הכנסיה האנגליקנית שפעלה בקניה מאז תחילת השלטון הקולוניאליסטי. חדירתה של הכנסיה האנגליקנית לקניה שירתה הן את המדינה והן את החברה האזרחית. מכיוון שמבחינה פוליטית לא היה לכנסיה האנגליקנית מעמד רשמי, הרי שקשריה של הכנסיה, הן עם השלטון הקולוניאלי ולאחר מכן עם השלטון הקניאתי העצמאי מחד והן היותה מעורה בקרב החברה מאידך, איפשרו לה להיות גורם מאזן ומתווך בין הצדדים ( .(Graeber, 1981: 194-195

השאלה העיקרית בעבודה זו הינה: האם ואיזה תפקיד מילאה הכנסיה האנגליקנית בחדירת הממשל הקניאתי לחברה, בעיקר לאחר המעבר לשלטון עצמאי.
בעבודתי ארצה לטעון כי המערכת הדתית ובעיקר הכנסיה האנגליקנית היוותה למעשה את הגשר ואת החיבור שבין החברה והממשל המדיני בקניה מאז מאבקם של האפריקנים בקניה לעצמאות בשנות ה-50 המאוחרות וכן לאחר השגת עצמאותה של קניה עד לשלהי שנות ה-70. בתור שכזאת סייעה לחדירתו של הממשל הקניאתי העצמאי בתחומי החינוך החברתי, כפי שבעבר סייעה לחדירת הממשל הקולוניאלי לתחומי החברה המקומית.
משמעותה של טענה זו הינה כי הכנסיה האנגליקנית תרמה להרגעת הרוחות ולשקט תעשייתי בין החברה לשלטונות ובשל כך חשיבותה במערכת זו של חברה-מדינה בקניה. תרומתה התבטאה גם בהחדרת מסרי השלטון לחברה בקניה, כאשר בחברה האזרחית תפשו את הכנסיה כמקום שבו ניתן לאזרחים לזכות ביתר אוטונומיה.

כדי לתמוך בטענתי אציג בפרק הראשון את דרכי פעילותה של הכנסיה האנגליקנית וקשריה עם החברה מחד ועם השלטון הקולוניאלי מאידך. כמו כן, אציג את תרומתה של הכנסיה האנגליקנית לקשר שבין החברה הקניאנית והשלטון הקולוניאלי. בפרק השני אתייחס לתרומתה של הכנסיה האנגליקנית לחילופי השלטון, בין השלטון הקולוניאלי לשלטון הקניאתי, באופן שקט יחסית למגמות המרד והחתרנות של תנועת המאו-מאו מחד והלאומנים הבריטיים מאידך ובפרק השלישי אציג את סיועה של הכנסיה האנגליקנית לחדירת הממשל לחברה האזרחית בתחום החינוך החברתי בקניה העצמאית מאז 1964. את מסקנותי אביא בסיכום.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א': פעילותה של הכנסיה האנגליקנית בקניה בתקופת השלטון הבריטי הקולוניאלי
פרק ב': תפקידה של הכנסיה האנגליקנית כגורם ממתן בחילופי השלטון
פרק ג': תרומתה של הכנסיה האנגליקנית לחדירתה של המדינה לחברה בקניה דרך החינוך החברתי
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

Ake, C., (1996), Democracy and development in Africa, The bookings institution, Washington D.C. .
Barkan, J., "The rise and fall of A governance realm in Kenya", in: Hyden, G. Bratton. D., (eds.), (1991), Governance and politics in Africa, Lynne Rienner, Boulder, pp. 167-192.
Chazan, N., "State and society in Africa: Images and challenges", in: Rotchild, D., Chazan, N., (eds.), (1988), The precarious balance, Westive press, Boulder, pp. 325-342.
Chazan, N., "Engaging the state: Associational life in Sub-Saharan Africa", Paper prepared for a workshop on state power and social forces, 1990, Texas.
Crowley, J.N., (1967), Colonial policy and nationalism in Kenya 1952-1963, Ph. D., University of Washington.
Crowley, J.N., (1988), Go to the people, Fraeser-Hamilton, London.
Graeber, D., "Political language", in: Nimmo, D.O., et al., (eds), (1981), Handbook of political communication, Sage publication, Beverly hills, pp. 183-207.
Hastings, A., (1975), African christianity, Seabury Press, New York.
Kasozi, A.B.K., "Christian-Muslim Inputs into Public Policy Formation", in: Hansen, H.B. Twaddle, M., (eds.), (1995), Religion and Politics in East Africa, E.A.E.P., Nairobi, pp. 223-246.
Kassimir, R., "Catholic and Political Identity in Toro", in: Hansen, H.B. Twaddle, M., (eds.), (1995), Religion and Politics in East Africa, E.A.E.P., Nairobi, pp. 120-140.
Murray, N., "The need to get there first: staking A missionary claim in colonial Kenya", Journal of African studies Vol. 12(4), 1985, pp. 123-145.
Mutisso, R., "Poverty, women and co-op's in Kemya", Women international development working paper, No. 135, 1987, pp. 115-131.
Ochwada, H., "Thr stunted discourse in Kenya's historiography", African Development 20(4), pp. 35-61.
Okite, O., "Politics of Africa's independent churches", in: Barret, D., et al., (eds.), (1985), Kenya churches handbook, Evangel publishing house, Nairobi, pp. 118-123.
Sorenson, A., "Women's Oraganizations among the kipsigis: change, variety and differential participation", Africa 62(4), pp. 67-92.
Spencer, L., (1974), Christian missions and African interests in Kenya, 1905-1924, "Ph.D. Thesis", Syracuse University press, New York.
Throup, D., "Render unto Caesar the Things that are Caesar's" in: Hansen, H.B. Twaddle, M., (eds.), (1995), Religion and Politics in East Africa, E.A.E.P., Nairobi, pp. 143-167.

תגים:

אפריקה · מדינה · מאו · מאו · נצרות · קניאטה · קולוניאליזם

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תפקידה של הכנסיה האנגליקנית בחדירתה של המדינה למערכת החינוך החברתי בחברה בקניה", סמינריון אודות "תפקידה של הכנסיה האנגליקנית בחדירתה של המדינה למערכת החינוך החברתי בחברה בקניה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.