היישום אינו מחובר לאינטרנט

הסיבות והנסיבות שהובילו למשפט בראון נגד מועצת החינוך של טופיקה (1954)

עבודה מס' 060757

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת ההתקדמות בנושא השוויון לשחורים בארה"ב מסוף המאה התשע-עשרה ועד אמצע המאה העשרים.

14,030 מילים ,12 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

בשביעי ליוני שנת 1892, מוכר נעלים שחור בשם הומר פלסי נכלא בעקבות ישיבתו ב"חלק הלבן" של חברת האוטובוסים של לואיזיאנה, ארה"ב. אותו פלסי היה רק שמינית שחור ושבע שמיניות ממנו מקורם ממשפחה לבנה, אולם תחת חוקי לואיזיאנה הוא נחשב שחור ומכאן נדרש לשבת בחלק המיועד לצבעוניים באוטובוסים. פלסי לא ויתר ופנה לבית המשפט בטענה כי ההפרדה באוטובוסים נוגדת את התיקונים ה-13 וה-14 לחוקת ארה"ב. השופט פרגוסון לא השתכנע וטען כי כל מדינה יכולה לבחור בעצמה כיצד יש לנהוג בסוגיית ההפרדה בין לבנים לצבעוניים ולכן מצא את פלסי אשם בסירובו לעבור לחלק "הצבעוני" באוטובוס. פלסי עתר לבית המשפט העליון במדינת לואיזיאנה אך ללא הועיל. נחוש בצדקתו פנה פלסי למוצא האחרון בדמות בית המשפט העליון של ארה"ב, הידוע בקנאותו לחוקה ולקיומה, בתקווה שזה ימצא אותו לא-אשם. בשנת 1896 החליט בית המשפט העליון של ארה"ב כי פלסי אשם. השופט הנרי בראון כתב בשם שבעת השופטים אשר החליטו פה אחד: "ההפרדה איננה נוגדת את התיקונים לחוקת ארה"ב. קיומה של ההפרדה אינו גורם ליצירת אי שוויון בין שני הגזעים בארה"ב. מכאן שעצם ההפרדה בין שחורים ללבנים היא חוקית כל עוד ניתנים אותם שירותים שווים לשני הצדדים. נפרד הוא בהכרח שווה".
ב-1954 בחן בית המשפט העליון כמה מקרים של הפרדה גזעית בבתי הספר, ובהכרח בדק מחדש את העיקרון שעליו הוכרז ב-1896 - עיקרון ההפרדה תוך כדי שוויון. "ההפרדה, לדעתו של בית המשפט העליון, יוצרת נחיתות, דיכוי ופוגעת בסיכויי הלמידה של התלמידים השחורים. מכאן שההפרדה הגזעית בבתי הספר נוגדת את הנאמר בתיקונים לחוקה ומונעים את השוויון המיוחל בבתי הספר בין האוכלוסיות השונות". כך קבע בית המשפט כי "נפרד אינו יכול להיות בהכרח שווה".

מה התרחש באותן 58 שנים - מפסק הדין "פלסי נגד פרגוסון (1896)", שחיזק וביסס את ההפרדה הגזעית בארה"ב ועד לפסק הדין של "בראון נגד מועצת החינוך של טופיקה (1954) - אשר אפשר לבית המשפט העליון בארה"ב להגיע למצב בו הוא יכל לפסוק לבטח כי עצם ההפרדה הגזעית, אשר הייתה נהוגה בבתי הספר בדרום, איננה מתיישבת עם התיקון ה-14 לחוקת ארה"ב. בית המשפט העליון, כמייצג הנאמן ביותר של חוקת ארה"ב והשומר הראשי שלה, הביא לידי ביטוי את השינוי העצום שהחל לקרום עור וגידים בקרב העם האמריקני וכמובן בכל העולם המערבי.
כיצד השתנו עד מאוד הנסיבות אשר הביאו לשינוי המיוחל בדעת הקהל, ביחס לשחורים, בבית המשפט העליון, בממשל המרכזי וכדומה. מהם האירועים המרכזיים שהביאו לשינוי המיוחל בשנת 1954. כיצד הפך בית המשפט העליון בארה"ב את עורו והביא את ההחלטה האמיצה שהייתה תחילת הדרך לשוויון המיוחל בין שחורים ללבנים במדינה. חקר אותן שישים שנים יגלה שתי מלחמות עולם קשות, שפל כלכלי עמוק, מן החמורים שידעה מאז ועד היום ארה"ב, ובעקבותיו תוכנית ה"מערך החדש" (New-Deal) של רוזוולט, ועוד. כלומר אירועים גדולים וחשובים אשר הביאו לשינויים עצומים בכל העולם וגם השפיעו מאוד על נושא האפליה נגד השחורים בארה"ב.

העבודה תפרט את כל מגוון האירועים שחלו בתקופה זו ותרחיב על הפסיקות המפורסמות של בית המשפט העליון בנושאים אלו. תיאור הפסיקות יהיה שלב אחרי שלב עד לפסיקה המפורסמת.

תוכן עניינים
מבוא - פתיחה והצגת נושא העבודה.
1. הקדמה- שורשי העבדות והאפליה הגזעית של השחורים בארה"ב.

2. התיקונים ה-13, ה-14 וה-15 לחוקת ארה"ב. פרשנות והסבר.
האם הועילו או פגמו במאבק השחורים?

3. פסק הדין: פלסי נגד פרגוסון (1896). נקודת משבר. פרשנות והסבר.
האם מדובר בחזרה לאחור או קרש קפיצה?

4. רוזוולט וה"ניו-דיל"- המשבר הכלכלי, התוכנית, והנקודות הרלוונטיות לשחורים.
כיצד נעזרו השחורים בשפל הקשה שפקד את ארה"ב?

5. תפקידו המכריע של בית המשפט העליון במאבק השחורים.
האם בזכותו הוכרע המאבק לטובת השחורים?

6. דעת הקהל בארה"ב. המגמות השונות והשפעתם על סדר היום הציבורי.
מהן מקורותיהן ומהיכן נבע השינוי לטובת המאבק לשוויון?

7. סיכום, מסקנות ודעה אישית.

8. ביבליוגרפיה.

מקורות:

בירד, צ.א. תולדות ארצות הברית. יחדיו, תל-אביב, 1962.
גוטפלד, א. ארצות הברית - ממלחמת האזרחים למלחמה הקרה. משרד הביטחון, ההוצאה לאור, תל-אביב, 1989.
גוטפלד, א. ממושבות למלחמת אזרחים- היסטוריה אמריקנית עד 1861. משרד הביטחון, ההוצאה לאור, תל-אביב, 1986.
גוטפלד, א. פסיקת "בראון נגד מועצת החינוך של טופיקה" ומקומה בהיסטוריה האמריקנית. בתוך גוטוויין ד., מאוטנר, מ. (עורכים). משפט והיסטוריה. מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל, ירושלים, 1999.
לומקס, ל. א. מרד הכושים. הקיבוץ המאוחד, תל-אביב, 1967.
פריצ'ט ה.צ. החוקה האמריקנית- החוקה תולדותיה ופירושיה. זמורה, ביתן, תל-אביב,1982.
קולקה, ג. חירויות הפרט והמבנה החוקתי בדמוקרטיה פדרלית. האוניברסיטה הפתוחה, תל-אביב, 1987.
Aldridge, D.P. Litigation and Education of Blacks: A look at the U.S. Supreme Court. Journal of Negro Education, Vol. 47, Issue 1, (Winter, 1978), 96-112.
August, M., Rudwick, E. (eds.) The Making of Black America: Essays in Negro Life History. Atheneum, New York, 1969.
Gordon, W.M. The Implementation of Desegregation Plans Since Brown. Journal of Negro Education, Vol. 63, Issue 3, (Summer, 1994), 310-322.
Otis, L.G. Jr. (ed.) The New Deal: The Critical Issues. Little, Brown, Boston, 1971.
Paszek, L.J. Negroes and the Air Force, 1939-1949. Journal of Military Affairs, Vol. 31, Issue 1 (Spring, 1967), 1-9.

תגים:

מדינות · גזע · דרום · הפרדה · משפט · פסיקות · שחורים · כושים · אפרו · אמריקאים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הסיבות והנסיבות שהובילו למשפט בראון נגד מועצת החינוך של טופיקה (1954)", סמינריון אודות "הסיבות והנסיבות שהובילו למשפט בראון נגד מועצת החינוך של טופיקה (1954)" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.