היישום אינו מחובר לאינטרנט

הדחתו של חביב בורגיבה

עבודה מס' 050944

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת הסיבות והנסיבות להדחתו של בורגיבה, מייסד טוניסיה המודרנית, ב-7 לנובמבר 1987.

2,524 מילים ,11 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

ביום ה-7 לנובמבר 1987 הגיעה לקיצה תקופת שלטון היחיד של חביב בורגיבה, מייסדה של טוניסיה המודרנית, אשר נמשכה למעלה משלושה עשורים. בכך הושם הקץ לפעילותו הפוליטית של בורגיבה, אשר הנהיג החל מ-1934 את מפלגת הניאו-דוסטור, החוקה החדשה, הוגלה פעמים רבות על ידי שלטונות המנדט הצרפתיים אל מחוץ לגבולות מולדתו עד להשגת עצמאותה של טוניסיה ושלט בה החל מיולי 1957 כאשר החליט בית המחוקקים לבטל את המלוכה, להדיח את הביי ולהכריז על טוניסיה כרפובליקה בה נמסרו לבורגיבה סמכויות של ראש מדינה.

עם סילוק הכוחות הצרפתיים מטוניסיה וחיסול האינטרסים הזרים במדינה, החל בורגיבה לבסס לעצמו על כס השלטון תוך חיסולם הפוליטי והפיזי של מתנגדיו הפוטנציאלים. בורגיבה חיזק את מעמדו השלטוני בסיועה של חוקה חדשה עליה הוכרז בשנת 1959, אשר השלימה את המעבר למשטר נשיאותי וכן בין השנים -1975 1970 בהן נקבע באופן חוקתי כי בורגיבה יכהן כנשיא במשך כל ימי חייו. במקביל המשיך בורגיבה בדיכוי כל אופוזיציה לשלטון ושרים אשר ניסו לנקוט בקו עצמאי מדי מצאו עצמם מרוחקים מן הממשלה.

מכל אלה עולה השאלה כיצד ובעיקר מדוע הודח המנהיג, שכונה "אבי האומה" ו"הלוחם העליון" בפי בני עמו, מכס השלטון, במהלך שלא היה בו שום סממן מוכר מן ההפיכות בעולם הערבי. בעבודה זו אנסה לתת מענה לשאלה מהן הסיבות אשר הביאו לכך כי ראש הממשלה, הגנרל זיין אלעאבידין בן עלי, החליט לנקוט בצעד זה של הדחה. במהלך ניתוח הסיבות והנסיבות התרכזתי בשלושה גורמים עיקריים: הסיבה הרשמית שקשורה היתה בחוסר יכולתו של בורגיבה להמשיך ולתפקד כנשיא עקב מצב בריאותו הרעוע והסניליות המתקדמת שלו וכן שתי סיבות נוספות הקשורות לנושאי פנים. האחת קשורה היתה להתפשטות הפונדמטליזם והשניה למצב הכלכלי הרעוע שגרם לתסיסה מתמשכת בקרב הציבור הטוניסאי והיוותה כר נוח להתפשטותו של הפונדמטליזם האיסלאמי.

תוכן עניינים:
מבוא
הסיבה הרשמית
המצב הכלכלי בטוניסיה ערב ההדחה
הגורם הכלכלי
הגורם הפונדמנטליסטי
ההדחה
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

Ridha Kefi, "L'equilibre carthaginois," Jeune Afrique 1837 (March 20-26, 1996
Ahmed Manai's Supplice tunisien: le jardin secret du Generale Ben 'Ali (Paris: La Decouverte, 1995).
Susan E. Waltz, Human Rights and Reform: Changing the Face of North African Politics (Berkeley: University of California Press, 1995
The Tunisian National Salvation Front described the organization and activities of this parallel security apparatus in an April, 1990 communique. A copy of the text appears in Annuaire de l'Afrique du Nord (1990),
I. William Zartman, et al., Political Elites in Arab North Africa (New York, 1982).
Lisa Anderson, "Democracy Frustrated: The Mzali Years in Tunisia," in Reeva S. Simon, ed., The Middle East and North Africa: Essays in Honor of J. C. Hurewitz (New York: Columbia University Press, 1990)

תגים:

דוסטור · טוניס · אלעאבידין · פונדמנטליזם · מוסלמי · איסלאמי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הדחתו של חביב בורגיבה", סמינריון אודות "הדחתו של חביב בורגיבה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.