היישום אינו מחובר לאינטרנט

טקס התה ביפן

עבודה מס' 050812

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עקרונות הטקס על פי ריקיו, התפתחותו והשפעתו על דרך החיים המסורתית.

3,837 מילים ,11 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

התה "הוא התרופה הנפלאה בעולם. הוא סגולה לאריכות ימים, הוא גדל על מדרונות ההר כנשמתה של האדמה...בסין נהוג לשתות תה, לכן הסינים בריאים וחיים שנים רבות. ביפאן יש הרבה אנשים רזים וחולניים, משום שאין אנו שותים תה. בכל פעם שאתה לא חש בטוב עליך לשתות תה. דבר זה יחזק את לבך וימנע ממנו כל מחלה"1. כך כתב הנזיר EISAI כשבשובו ליפאן בשנת 1191, הביא עמו מסין זרעי תה, וזרע אותם בחצר מנזרו, "זרעים... שהפכו למקור התה שגדל היום ביפאן..".2
מקור התה הוא בסין והמילה הסינית צ'ה או בהיגוי שממנו הגיעה למערב: תה, התקבלה כמעט בכל השפות. התה הופיע בסין בתקופת טאנג (618-907), כמשקה בעל סגולות מרפא. בתקופת סונג החלו לשתותו במנזרי הזן, כתחליף ליין וכאמצעי לשמירה על ערנות בזמן המדיטציה. לא ידוע במדויק מתי, לראשונה, הגיע התה מסין ליפאן. ידוע כי הראשון שהביאו ליפאן היה הנזיר SAIKO בתחילת המאה התשיעית.
יפאן שוכנת בסמוך לסין ולכן התרבות הגבוהה הראשונה שהגיעה אליה הייתה התרבות הסינית, אשר נקלטה ביוזמתם ומרצונם, והעשירה עד מאוד את התרבות היפאנית. כמו מרכיבים רבים אחרים הגיע גם הבודהיזם, בגרסתו הסינית, באמצע המאה השישית ליפאן. תחילה נקלט הבודהיזם בקרב המעמד הגבוה, אבל בהדרגה חלחל גם לשכבות האחרות. היו בו הרבה דברים מושכים: המקדשים, הפסלים והציורים, הפולחנים והטקסים המרהיבים, אשר פנו לחוש האסתטי ושבו את ליבם של היפאנים.3
טקס התה התפתח במסגרת זרם של הבודהיזם, שאופיין על ידי תורה המדגישה את המדיטציה.
תורה זו, הנקראת ביפאנית "זן" רווחה בכל ארצות מזרח- אסיה והייתה קיימת מראשית הבודהיזם. הנזיר אייסאי הפיץ את טקס שתיית התה כחלק מייסוד כת הזן והפצתה ביפאן.

בעבודה זו אני בוחר להתמקד באותו טקס שתיית התה אשר בתרבותנו, תרבות המערב, הנו אקט יומיומי פעוט וחסר כל ערך רוחני, בעוד שבתרבות יפאן, עלה לדרגת טקס דתי-רוחני בעל משמעויות מוסריות חברתיות. בשל חשיבותו הרבה אין ספק שהשפיע על דרך החיים היפאנית.
טקס התה, שהחל לפני מאות שנים ונמשך עד ימינו, הושפע ועוצב על ידי מורי תה רבים במהלך השנים. בעבודה זו תיבדק השפעתם של עקרונות טקס התה שנקבעו על ידי ריקיו, שמוזכר לעיל, במאה ה-16, על סממן מרכזי בתרבות היפאנית, עיצוב בית התה, ודרך ביטויים.
----------------------------------------------------------------------------------
1. R. Tsunoda Wm. T. de bary, D. Keene, eds. , Sources of Japanese Tradition, Columbia University Press, 1958, pp. 244 - 245
2. KODANSHA, Japan an Illustrated Encyclopedia 2, Kodansha LTD 1993
3. שילוני בן עמי, יפאן המסורתית, שוקן ירושלים תל אביב, 1995, עמ' .106
4. שם, עמ' .107
5. Kaisen I. Tea Ceremoney, Hoikusha, Japan, 1991
6. שילוני, 1995, עמ' .200
7. Kodansha, 1993

תוכן העניינים:
מבוא
רקע
ערכי טקס התה על פי ריקיו
חוקי הטקס על פי ריקיו
בית התה
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

עפרת עמליה, "שלווה גדולה", מסע אחר, 11, 1989, 48-50.
קוץ אריה, "בית התה היפאני", מסע אחר, 11, 1989, 44-48.
שילוני בן עמי, יפאן המסורתית, שוקן ירושלים תל אביב, 1995.
Anderson J. , An Introduction to Japanese Tea Ritual, State Uni. of NY Press, NY, 1991
Kaisen I. Tea Ceremoney, Hoikusha, Japan, 1991
KODANSHA, Japan an Illustrated Encyclopedia 2, Kodansha LTD 1993
Okakura k. The Book Of Tea ,Charles E. Tuttle Company, Tokyo, 1965
Soshitsu S, Tea Life, Tea Mind Weatherhill, Tokyo, 1979
Varley P. Kumakura I. Tea In Japan; Essays on The history of Chanoyu Un. of Hawaii Press, Honelulu, 1989.
R. Tsunoda Wm. T. de bary, D. Keene, eds. , Sources of Japanese Tradition, Columbia University Press, 1958, pp. 244 - 245 .

תגים:

מסורת · עממית · טכס · יפני

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "טקס התה ביפן", סמינריון אודות "טקס התה ביפן" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.