היישום אינו מחובר לאינטרנט

מחלות וגירוש שדים אצל הבדווים

עבודה מס' 041293

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: אנתרופולוגיה רפואית, הרפואה המזרח התיכון, גירוש השדים בחברה הבדווית ודרכי הטיפול וגירוש השגים בחברות קרובות.

4,221 מילים ,13 מקורות

תקציר העבודה:

אנתרופולוגיה רפואית היא ענף החוקר היבטים חברתיים ותרבותיים בתהליכי הריפוי האנושי. מחלות ופציעות מלוות את האדם מראשית ימיו.
"Disease, with its pain and suffering, is the most predictable of human conditions; it is a biological and cultural universal"
{פוסטר:1978:ע' 33}

המחלה משפיעה על האדם לא רק מבחינה ביולוגית אלא גם מבחינה חברתית. כאשר אדם חולה, הוא לא יכול למלא את מקומו במערכת החברתית ולחברה יש אפשרות להניחו למות ממחלתו או לעזור לו להחלים כדי שימשיך לתפקד. נטייה אנושית טבעית היא להקדיש משאבים לריפוי אנשים צעירים יותר מאשר לריפוי אנשים זקנים. בחברות מסוימות המעורבות בתהליך הריפוי היא מרובת משתתפים. בבורנאו, למשל, כשתים עשרה משפחות לוקחות חלק בטקסי הריפוי וכולם מעורבים ישירות עם הבעיות האישיות של החולה {פוסטר, ע' 35).

תרבותה של כל חברה יצרה אמונות שונות המתייחסות אל בריאות חבריה, הסיבות למחלות ולפציעות ודרכי הריפוי או המניעה. ענף זה בודק כיצד החברות שונות זו מזו בייחסן אל נושא הבריאות.

חברה (על פי (Keesing - אוכלוסיה הנבדלת מאוכלוסיות אחרות ויש לה תרבות אופיינית. תרבות (על פי (Tylor - היא המכלול של ידע, אמונות, אמנות חוק ומנהגים של האדם בקבוצה מסוימת. התרבות המאפיינת חברה נלמדת על ידי חבריה. לכל חברה יש יותר מתרבות אחת או תת-תרבות שגם לה כללים משלה {הלמן:1990: ע' 2-1}. חשוב להיזהר מהכללות לגבי אוכלוסיה מסוימת ולהישמר מהדבקת סטריאוטיפיים, אשר מקלים על המחקר אך פוגעים ביכולת לבחון לעומק את עומק מורכבותה של האוכלוסיה הנחקרת. אסור לשכוח שמרבית החברות בימינו נתונות בתהליך של שינוי מתמיד ומושפעות מחברות אחרות איתן באות במגע.

השאלות המחקריות שבודקת הרפואה האנתרופולוגית הן כיצד חברות רואות או תופסות את המחלות, למי פונים כדי להירפא ומהו מקור סמכותו. מה שמעסיק את החולה הן השאלות של "למה זה קרה לי, למה עכשיו ולמה דווקא מחלה/פציעה זו? על מנת להבין את דרך קבלת ההחלטות של החולה והמרפא יש להכיר את התרבות החברתית. זאת משום שהמערכת הרפואית כוללת את האדם החולה והמרפא. הידע והמיומנות של המרפא באים מתוך תרבותה של החברה. הרפואה אינה יכולה לעמוד בפני עצמה אלא רק כחלק מן התרבות (פוסטר, ע' 39).

הדיכוטומיה הנפוצה ברפואה המערבית בין רפואה מונעת ((public health ובין רפואה מרפאת ((curative, clinical אינה מאפיינת חברות שאינן מערביות. בחברות שבטיות או איכריות אין מוסדות לרפואה מונעת והפרט דואג לכך באופן אישי. כאשר אנשים מאמינים שמחלות נשלחות מידי אלים זועמים או רוחות נקמניות, הם דואגים להימנע במידת האפשר מעימותים עם הכוחות האלה, אם על ידי וידוי או טאבו או טקסים למיניהם (פוסטר, ע' 41). כמובן שמערכת כזו, כפי שאנו מוצאים אותה במזרח התיכון היא לוגית, קוהרנטית ולגיטימית ממש כמו מערכת הרפואה המערבית.

העבודה תעסוק בתפיסה הרפואית של הבדווים המאמינים כי מחלות ופציעות הן תוצאת פעולתן של כוחות שונים המקללים או נכנסים לגוף האדם או נפשו, ותתמקד בדרך בה מסלקים המרפאים הבדווים את הכוחות האלה. כל זאת לאור תפיסות ואמונות המשותפות לחברות החיות בתנאי חיים דומים.

תוכן העניינים:
מבוא
א. הרפואה במזרח התיכון
ב. גירוש שדים אצל הבדווים
1. תפיסת המחלה
2. דרכי הטיפול בשדים
3. הטיפול במחלות נפשיות
4. בריאות הבדווים
ג. גירוש שדים בתרבויות קרובות
1. בחברה הפלסטינית
2. בחברה הנובית המצרית
3. בחברה האתיופית
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אלקרינאוי, עליאן, בנימין מעוז ואשר שיבר. "שילוב מערכות מודרניות-רפואיות עם עממיות-דתיות בטיפול נפשי בבדווים". שיחות כרך י', חוב' מס' 1, נובמבר 1995, ע' 48-42.
בן אסא, בנימין. "השפעת המדבר על בריאות הבדואים". בתוך הבדואים בנגב: לקט מאמרים. המוזיאון לתרבות הבדואים. 1996. ע' 75-71.
לוי, שבתאי. רפואה, היגיינה ובריאות אצל הבדוים בדרום סיני. החברה להגנת הטבע. 1978, ע' 89-34.
סל-מן, אורי. הבדווים בנגב: מאפיינים חברתיים וכלכליים. ירושלים. תש"ם. ע' 83-81.
Abu-Rabia, A. "Cross-culture Bedouin Medicine". Coll. Antropol. 18 (1994) 2: 215-218
Abu-Rabia, A., The Folk Medicine among the Bedouin Tribes in the Negev, Ben Gurion University, 1983
Bilu, Y."General Characteristcs of Referrals to Traditional Healers in Israel". Isr Ann Psychiatry Rel Discipl 1977;15: 243-252
Foster, G. M. and Anderson, B. C. Medical Anthropology. John Wiley, 1978, pp. 33-47
Gorkin, Michael anf Rafiqa Othman. "Traditional Psychotherapeutic Healing and Healers in the Palestinian Community". Isr. J Psychiatry Sci Vol 31 No. 3 (1994) 221-231
Helman, Sesil, "Introduction: The Scope of Medical Anthropology". Culture Health and Illness, Oxford, 1990, pp. 1-10
Kahana, Yael. The Zar Spirits, A Category of Magic, in the System of Mental Health Care in Ethiopia. 1984
Kennedy, John G. "nubian Zar Ceremonies as Psychotherapy"". Human Organization vol 26, no. 4 winter 1967, -194
Shiloh, Ailon. "The System of Medicine in Middle East Culture. Middle East Journal, Vol. 15, 1961, pp. 277-288

תגים:

מיסטיקה · מאגיה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מחלות וגירוש שדים אצל הבדווים", סמינריון אודות "מחלות וגירוש שדים אצל הבדווים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.