היישום אינו מחובר לאינטרנט

היחס בין שיוך תורשתי להישג במערכת החינוך

עבודה מס' 041212

מחיר: 155.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השפעת בית הספר, התייחסות שתי הפרידיגמות-הפונקציונליסטית והקונפליקט, מיון בחינוך והשינוי במושג השוויון.

2,705 מילים ,4 מקורות

תקציר העבודה:

העבודה בוחנת את השאלות: האם התכונות התורשתיות של התלמידים קובעות את הישגיהם במערכת החינוך? האם בתי הספר יוצרים שוויון ופועלים למען מחיקת המגבלה של מוצא חברתי, יצירתה של חברה, הפתוחה בפני כל אדם מוכשר?
העבודה בוחנת את צורת ההתייחסות השונה לסוגיות אלה של שתי הפרדיגמות בסוציולוגיה: הפרדיגמה הפונקציונליסטית ופרדיגמת הקונפליקט. הפרדיגמה הפונקציונליסטית טוענת שהזדמנויות חינוכיות גוברות הן המפתח ליצירתה של חברה מריטוקרטית ,אשר בה כשרון ומאמץ הם הקובעים את הסטטוס החברתי של האדם ולא יחוס ומוצא. בתי הספר לפי גישה זאת מקיימים שתי פונקציות מכריעות וחשובות. ראשית, החינוך הבית ספרי משמש אמצעי יעיל ורציונלי לבחירת האנשים המוכשרים וברירתם ומסייע ליצירתה של חברה שוות הזדמנויות. שנית, בתי הספר מקנים מיומנויות ונורמות הכרחיות לביצוע מרבית תפקידי המבוגרים בחברה, המסתמכת יותר ויותר על ידע לשם התפתחותה הכלכלית. לעומת זאת בסוד פרדיגמת הקונפליקט ראיה ספקנית ואולי אף צינית של תפקיד מערכת החינוך בחברה המודרנית. פרדיגמה זאת מתייחסת אל מוסדות אלה כאל משמרי אי השוויון החברתי וכמשכנעי קבוצות סטטוס נמוך בצדקת נחיתותם.
בנוסף לכך בעבודה אתייחס לתהליכי המיון במערכת החינוך, לתפקידיהם, השלכותיהם ולקריטריונים אשר קובעים את תוצאותיהם. העבודה בוחנת גם את משמעות של תהליך הסוציאליזציה והשפעתו על ההישגים במערכת החינוך ומשווה בין הסוציאליזציה בקרב שתי קבוצות מעמדיות בישראל.
כמו כן העבודה בוחנת את הטרנספורמציה של המושג שוויון הזדמנויות בחינוך שעבר במרוצת השנים. במשך הזמן הפכה תפישת שוויון הזדמנויות החינוכיות לכוללנית ואקטיביסטית יותר בכוונותיה ובהוראותיה, הדגש הועבר ממתן שוויון הזדמנויות פורמלי לדרישה שמוסדות חינוכיים ינקטו בצעדים מעשיים על מנת להבטיח התייחסות שווה אל קבוצות שונות. צמחה התפישה של שיוויון הזדמנויות כ"שיוויון של תוצאות". ניתן להתייחס למעבר זה כמעבר משיוך להבטחת הישג ואכן שתי הפרדיגמות - פונקציונליסטית וקונפליקט-מסכימות על כך שהחברה המודרנית מריטוקרטית יותר מחברות העבר. אך פרדיגמת הקונפליקט גורסת כי החברה המודרנית עדיין רחוקה מהדגם הטהור של החברה המריטוקרטית, במערכת החינוך עדיין באות לידי ביטוי תכונות שיוכיות של הפרטים ולכן מערכת החינוך עדיין משעתקת את אי השוויון החברתי.

מקורות:

כפיר, ד., (תשמ"ו), המיון בחינוך העל יסודי: הצבה נכונה או חסימת הזדמנויות, פסיכולוגיה וייעוץ בחינוך, עמ' 102-112.
ניניו, ע., (1981), התאוריה הנאיבית של החינוך ועמדות אחרות של אימהות בשתי קבוצות מעמדיות בישראל, מגמות כ"ז (1), עמ' 52-58.
סמוחה ,ס., (1993) "שסעים מעמדיים עדתיים ולאומיים ודמוקרטיה בישראל" אצל: רם א. (עורך) החברה הישראלית: היבטים ביקורתיים ת"א: ברירות, הוצאה לאור.
קולמן, ג'., (1986), המושג "שיוויון". אצל שפירא ר. ופלג ר. (עורכות) הסוציולוגיה של החינוך.

תגים:

סוציאליזציה · מריטוקרטיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "היחס בין שיוך תורשתי להישג במערכת החינוך", סמינריון אודות "היחס בין שיוך תורשתי להישג במערכת החינוך" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.