היישום אינו מחובר לאינטרנט

האלימות ביצירותיו של א.ב.יהושע

עבודה מס' 041165

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: התייחסות מפורטת ל"מסע הערב של יתיר" והשוואה ל"מות הזקן" ו"מול היערות"-דמויות ומוטיבים.

7,768 מילים ,6 מקורות

תקציר העבודה:

העולם ביצירותיו של יהושע מאורגן בחוקיות של מבנים פראדוקסליים, ותכליתו של יהושע היא לעצב את האבסורדי והבלתי מובן. למרכיבי עולמם האבסורדי של גיבורי יהושע אין הנקמה עקבית ומכוונת. הסופר מתאר מציאות אבסורדית, חסרת חוק וסדר. בה כל פרט נוטל לו חירות אישית על מנת להצדיק את קיומו.
סיפור המעשה, על אף התפתחותו הליניארית הוא חסר רצף סיבתי הגיוני, והאירועים מנותקים זה מזה על סף קיומה של מראית עין אחידה. המוטיב הקבוע בסיפורים הוא ערעורה של כל וודאות.
הדמויות הראשיות בסיפורים הן לרוב אנשים בודדים, ודרגת העוקץ של בדידותם היא אשר קובעת את אופן התייחסותם לעולם הסובב אותם - החל מהתרחקות מכוונת ומסתגרת שאיננה פוגעת באיש וכלה בהשתוללות הרסנית של יצרים אלימים הממיטה כליה על היחיד ועל החברה כאחד. היחיד חד במצב מתמיד של כיסופים כלפי החברה ממנה הוא חש מנותק. הכיסופים הללו ליצירת קשר עם הזולת והחברה, או התשוקה העזה להגשים יעדים אישיים שהוחמצו בעבר, מתוך רצון להשיב לקדמותו מצב שאיננו עוד, מתגשמים תמיד בדרך של הרס וכליה.
היחיד הבודד שואף להגיע לאינטגרציה עם מערכת חברתית או עם הזולת שאין לו קשר עימם, והורס לשם כך אלמנטים הקשורים במערכת זו. היעדים נהרסים ע"י הדמות המשתוקקת להגיע אליהם.
לדמויות בסיפורים יש מערכת ברורה של ציפיות וכוונות שנועדו להגשמת עצמיותן או להוכחת קיומן אך מושאי החלומות שלהן בולטים בהעדרם מחייהן של הדמויות. הכיסופים הבלתי מוגשמים הללו יוצרים תחושת קיפוח אישית הגוררת מתחים שאין הן יכולות לעמוד בהן. התסכול, הקיפוח והנחיתות הם מצבי יסוד של דמויותיו המרכזיות. המשיכה אל המעוות והחולני העריץ והאלים הם ביטויים לנפש המסוכסכת עם עצמה ועם החברה. מתוך תחושת החסר והכשל האישי נבנים ביחיד יצרי נקם והרסנות, ואלה משמידים את החולם ואת נושא חלומותיו כאחד.
גיבוריו של יהושע חיים בעולם פרוץ לסכנה. הדמויות החלשות מתגלות כעריצות וכאלימות" אנשי יתיר וזיוה בראשם, הסטודנט ב"מול היערות", הזקנה "הטובה" סדן לובנשטיין נילי, א.ב. יהושע - מונוגרפיה, ספרית פועלים, ת"א, 1981, עמ' 24. להלן: סדן.

גברת עשתיר, וכו'. כשהחולשה הופכת לעריצות כפייתית נחשפים יסודות קיום אנושיים שאינם חד משמעיים - מתגלה המסתורי שבאדם, האמביוולנטי, החי חיים כפולים, תוך העלאתן של הנחות יסוד אלה לגבי הקיום האנושי, הסיפור מתחיל לגלוש לסירוגין מעולם המציאות או עולם הדמיון המעורפל וחוזר חלילה. הלחץ בו נתון האדם, הנובע מהמתח בין האמת שלו לאמת של הגורל הגזור מלמעלה, יוצר בו תחושה מתמדת של חיים בין שתי מציאותיות.
מטרת החיבור להצביע על קיום קשר בין הדמויות הנברוטיות, האלימות בעלות הקיום המופרע, לשאלת קיומו הנברוטי של העם, ושקנה המידה לטיפול בנושא אינו ניתוח היסטורי אלא פסיכולוגיסטי. כשם שהיחיד מאופיין בזיקתו אל הקוטבי קיצוני, כך מאופיינת זיקתו של הסופר אל העם. יהושע מראה שהישראלי במהותו הינו חסר שלווה ושלום, והוא מצביע על כך בעקביות החל מסיפוריו הראשונים. האלימות היא חלק אינטגרלי ממציאות זו, האישית והלאומית, אך היא משמשת גם ככלי להזרה מכוונת על מורכבותה של מציאות זו, על אי היכולת להבינה. יהושע מנסה לגרום לנו לתהות על מורכבותה של מציאות זו, על אי היכולת להבינה, וכל תהיה על מציאות זו אינה מתוך קריטריונים שיש לה מגע עם הריאלי. שכן הריאלי אינו מספיק כדי לשפוט או להעריך את המצב שנחשף לעיננו בעקבות החזרה, ההתבוננות האחרת באותה מציאות. שיהושע, כסופר השייך לדור המדינה, מתמיד כנגד הספרות של דור תש"ח שלא מצאה לנכון להתעמת עם שאלות אלו.
בחרתי לדון בסיפורים "מות הזקן", "גיאות הים" ו"יום שרב רוך אשתו ואחותו" וביתר פירוט בסיפורים "מסע הערב של יתיר" ו"מול היערות". אנסה להראות מה מטרתה של האלימות בסיפוריו של יהושע, להשוות בין האלימות בין הסיפורים השונים, כיצד האלימות מתבטאת בדמויות, המוטיבים בסיפורים, ודרכי עיצוב הסיפור.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. "מסע הערב של יתיר" - יצירה אלגורית או סמלנית?
3. השוואה בין "מסע הערב של יתיר" ל"מות הזקן"
4. "מסע הערב של יתיר" - מטרת האלימות ודרכי עיצוב הסיפור
5. דמויות ראשיות ודמויות משנה - ב"מסע הערב של יתיר"
6. מוטיבים בסיפור "מסע הערב של יתיר"
7. "מול היערות" - מרכז חברתי לאומי ומרכז של חיי הנפש
8. דמויות הצופה ביערות, הערבי וביתו, והשוואה ל"מסע הערב"
9. מוטיבים בסיפור "מול היערות"
10. הזרה בסיפורים "מות הזקן", "גיאות הים", "שלושה ימים וילד"
11. סיכום
12. ביבליוגרפיה

תגים:

יהושוע

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "האלימות ביצירותיו של א.ב.יהושע", סמינריון אודות "האלימות ביצירותיו של א.ב.יהושע" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.