היישום אינו מחובר לאינטרנט

יחסי ישראל-מצרים בין 73-80 לפי מודל קבלת החלטות

עבודה מס' 041132

מחיר: 179.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: המשכיות מול שינוי ביחסי ישראל מצרים בין השנים 73-80, על פי המודל של בריצ'ר לניתוח תהליכי קבלת החלטות במדיניות חוץ.

2,776 מילים ,7 מקורות

תקציר העבודה:

מלחמת יום כיפור שהתרחשה באוקטובר 1973 היתה נקודת מפנה ביסחים שבין ישראל ומצרים. אם במלחמת ששת הימים הצד המופתע מעצם פרידת המלחמה היו מדינות ערב ובפרט מצרים שגם איבדה את חיל האויר שלה, גם איבדה 50000, חיילים במהלך הקרבות וגם איבדה את סיני, הרי שבמלחמת יום כיפור, הצד המופתע היה מדינת ישראל. במהלך המלחמה איבדה 2800, חיילים, למרות שבבחינת הישגים טריטוריאלים הגיע למצב חסר תקדים בו למרות הפתעה מוחלטת הגיעה כמעט לבירתה של הגדולה במדינות ערב. מבחינה מדינית התמונה לא היתה ברורה, בלשון זעירה אפשר לומר שגם ישראל וגם מצרים היו במצב של תיקו. מצב לא ברור זה הוא בעצם שהיווה מפנה ביחסי שתי המדינות שהובילו כעבור מספר שנים לשיחות שלום בין שתי המדינות שפסגתם היתה הסכמי השלום בקמפ דיוויד ב-1979.
מלחמה זו הובילה לשינויים קונצפטואלים מרחיקי לכת ביחסים הבולטרליים של ישראל ומצרים מפסחם של עויינות וחשדנות זו כלפי זו, מערכת היחסים ביניהן החל לקבל אט אט צביון של יחסי שלום. במבט רטרוספקטיבי שלום זה אינו דומה ליחסי השלום שבין מדינות אירופה לבין עצמן. זהו בעצם שלום קר, שינויים אלה מאפשרים ביצוע מחקרי לגביהם וזאת בשל ההתפתחות ההדרגתית שחלה בהם מאז שנציגי שתי המדינות החלו לנהל שיחות שהובילו להגיעה לקשרי גומלין הדדים. יש אם כן לבדוק את מדיניות החוץ שלהן על ציר הזמן. על פי בריצ'ר:"מערכת מדיניות החוץ עשויה להיות קשורה לזרימה אל תוך ומתוך רשת של מבנים או מוסדות המבצעים תפקידים שונים ולכן מפיקים החלטות. החלטות אלה בתורן מוזנות בחזרה אל המערכת כתשומות בזרם רצוף של תביעות כלפי המדיניות. תהליכי מדיניות ומוצרי המדיניות. מכאן שכל מערכות מדיניות החוץ מכילות מכלול של מרכיבים, שאפשר לסרוגם בשלוש קטגוריות כלליות: תשומות תהליכים, תפוקות". זהו מודל קוברנטי קלסי שבו כל תפוקה היא התשומה הבאה של המערכת, כאשר המשימה היא תוצר מוכלל של גורמים שונים כלכליים, דיפלומטיים, צבאיים ופסיכולוגיים שיש בו מקום וכך פועל הוא מתנהג לתשומות של מדינות אחרות שלהן נגיעה למערכת יחסים בולטרלית כלשהיא המרכיב הפסיכולוגי הוא חובק כל מאחר שהוא משפיע על מקבלי ההחלטות, שהרי לכל מקבל החלטות עולם תוכן פסיכולוגי משלו ולכל קבוצת מקבלי החלטות עולם תוכן פסיכולוגי קולקטיבי.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. שינויים בעמדות של מנהיגי מצרים
3. ההסכמים שנחתמו בין ישראל למצרים במהלך שנות ה- 70
4. שינויים שחלו בעמדות של מנהיגי ישראל
5. סיכום בין תיאוריה לבין מעשה

מקורות:

מושגי יסוד ביחסים בינלאומיים, יחידות 1, 12, אוניברסיטה פתוחה, 1980.
אבן, א., הדיפלומטיה החדשה, עידנים/ידיעות אחרונות, 1985.
בריצ'ר מ. שטיינברג ב. שטיין ג', "תבנית לחקר מדיניות החוץ" בתוך: איתן גלבוע (עורך) יחסים בינלאומיים, עם עובד 1979.
ברוורמן-גבזה, נ., (עורכת), קובץ מסמכים בתולדות המדינה, שירות הפירסומים - משרד ההסברה 1981.
שמיר, ש., "גורמים ושלבים בסכסוך הערבי ישראלי", בתוך: בנימין נויברגר (עורך), דיפלומטיה בצל עימות, אונ' הפתוחה, 1984.
שמיר, ש., "ההשקפה הישראלית על מצרים ועל תהליך השלום, שניות המבט", בתוך: בנימין נויברגר (עורך), מלחמות והסדרים, האונ' הפתוחה 1992.
Yadlin R., Baram A., "Egypt's changing attitude towards Israel". The Jerusa Quarliery No 7 (Spring) 1978 p. 68-87

תגים:

קבלת החלטות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יחסי ישראל-מצרים בין 73-80 לפי מודל קבלת החלטות", סמינריון אודות "יחסי ישראל-מצרים בין 73-80 לפי מודל קבלת החלטות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.