היישום אינו מחובר לאינטרנט

הפרגמטיזם בפילוסופיה

עבודה מס' 040909

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת ספרו של דה שרטאו, התפיסה הפרגמטיסטית את האמת והמציאות וניתוח הזהות הישראלית לפי תיאוריה זו.

4,408 מילים ,6 מקורות

תקציר העבודה:

בסקירה זאת אנתח קטע מספרו מישל דה שרטאו: THE PRACTICE OF EVERYDAY LIFE.
על פי תפיסתה של האסכולה הפרגמטיסטית בפילוסופיה. הפרגמטיזם ידוע ביותר מבין האסכולות אותם יצרה הפילוסופיה האמריקנית, והשפעתו היתה גדולה מאוד באירופה שם התקבל כדוגמה ומודל של הרוח האמריקנית המעשית.
מפתחיה העיקריים של האסכולה הפרגמטיסתית היו פירס, האיש שהמציא את המילה פרגמטיזם ויליאם ג'מס וג'ון דיואי.
אם כי היה זה פירס שהמציא את המונח הרי את מלוא משמעותו הידועה תרמו בעיקר ג'מס ודיואי אשר גישתם לא היתה זהה לזאת של פירס. לדעתם של ג'מס ודיואי אין לדבר על אמת מוחלטת העומדת בפני עצמה. כפי שאמר דיואי הדבר היחיד שהוא בעל חשיבות הם התוצאות שנובעות מדבר מסוים ולא הגורם לו (Dewey, p.10). וג'מס ציין שאחת המטרות העיקריות של הפרגמטיזם היא להפוך את האמת ליותר "רכה" בניגוד מוחלט לפילוסופיות מאסכולות אחרות כמו הרציונליסטים הרואים באמת דבר שעומד לחלוטין בפני עצמו ואינם מנסים לקשרה לחיי היום יום ואל ההתנסות האנושית כפי שעושים הפרגמטיסטים (James, p.32). ג'מס טוען כי גם אם נניח שתיאוריה או קביעה מסוימת הם נכונות חשיבותם האמיתית מבחינתנו היא השינוי שהן גורמות לחיי האדם.
המציאות נוצרת למעשה בידי רצונו של האדם להגיע לודאות והם מודרכים בידי אמונותיהם הקובעות את פעולותיהם. וחשיבות כל האמונות האלה היא שוב לא בהם כשלעצמם אלא בתועלת הנובעת מהם. ותועלת זאת קובע ג'מס משתנה עם השתנות הצרכים האנושיים. לדעת דורקהיים (Durkheim, p. 66) שהיה אחד ממבקריה של שיטה זאת דבר זה רק מרחיק אותה מכל מחשבה הגיונית מאורגנת וכל מטרתה אינה כל כך לתאר ולהעתיק את מה שקיים כמו ליצור מציאות חדשה וטובה יותר. לדעת הפרגמטיסטים האמת אינה דבר קבוע ובלתי משתנה שכן המציאות עצמה היא דבר שמשתנה כל הזמן ואיתה ובהתאם לצרכים משתנה גם האמת ומה שיש להאמין בו.
הפרגמטיסטים גם מטילים ספק אם ניתן לדבר על מציאות אחת בבלבד כאשר יש מגון רב כל כך של דעות שונות מאוד זו מזו על מרכיבי המציאות (Durkheim, p. 69).
תפיסה שונה מאוד מזאת על משמעות האמת המציאות מובאת בידי דה-שרטאו ובה
ובגישה הפרגמטיסטית כלפיה שכפי שנראה היא מנוגדת לה לחלוטין.

מקורות:

DE CERTEAU, MICHEL "BELIVING AND MAKING PEOPLE BELIVE " IN THE PRACTICE OF EVERYDAY LIFE
DEWEY, JOHN.EXPERIENCE AND NATURE, 1958.
DURKHEIM ,EMILE PRAGMATTISM AND SOCIOLOGY, 1983.
JAMES, WILLIAM" THE WILL TO BELIVE " IN ESSAYES IN POPULAR PHILOSOPHY, 1897.
PIERCE,C.S "THE FIXATION OF BELIFE " IN PHILOSPHICAL WRITINGS OF PIERCE, 1955
RORTY, RICHARD " METHEODE SOCIAL SCIENCE AND SOCIAL HOPE" IN COSEQUENCIES OF PRAGMATISM, 1982

תגים:

דורקהיים · אמריקני · דיואי

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הפרגמטיזם בפילוסופיה", סמינריון אודות "הפרגמטיזם בפילוסופיה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.