היישום אינו מחובר לאינטרנט

העשרה בחינוך

עבודה מס' 040313

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: רצון ההורים מול מדיניות הממשל (אזורי רישום ואינטגרציה), השינויים בארגון החינוך בישראל, עקרון הבחירה ומטרות החינוך.

4,322 מילים ,29 מקורות ,1994

תקציר העבודה:

זכות ההורים לבחור באופן חופשי את המסגרת הארגונית לחינוך ילדיהם הינה שאלה מרכזית בחיינו החינוכיים-ציבוריים. הדיון בסוגיה זו חושף שני ערכים בסיסיים מקוטבים. האחד הוא האוטונומיה של ההורים לעשות כל שביכולתם לגדל ולחנך את ילדיהם, לפי רוחם והשקפותיהם, באמצעים הנראים להם כהולמים ביותר. בית הספר הוא רכיב מרכזי בסביבה זאת. שאיפת ההורים לבחירה חופשית של מקום הלימודים מבטאת רמה גבוהה של אכפתיות ועניין בתהליך החינוך של ילדיהם.
הערך השני, המנוגד ביסודו לערך הבחירה החופשית, הוא אינטגרציה, שבה נשמר שוויון הזדמנויות ונמנע מצב שבו כל קבוצה חברתית מתלכדת במסגרת ארגונית נפרדת.
מן הנסיון הקולקטיבי עולה שהתבדלות במסגרות ארגוניות נפרדות מתבטאת בדרך- כלל גם בבידול חברתי- כלכלי, על בסיס ארץ לידה או השתייכות להשקפת עולם דתית, חברתית או אפילו מדינית. בחברה הטרוגנית מבחינת היכולת הלימודית, בידול במסגרות ארגוניות מתבטא גם בקיטוב על רקע לימודי והשכלתי.
הסוגיה של בחירת בית ספר בידי ההורים מהווה גם בעיה ארגונית.
אנשי המינהל הממונים על ארגון מערכות חינוך מקומיות וארציות מעדיפים מערכות ממושמעות. מערכת שבה יכולים ההורים לבחור באופן חופשי את מקום הלימודים של ילדיהם כמעט שאינה ניתנת לתכנון מראש, והפעלתה המסודרת קשה ביותר.
בארצות המערב, בכללן ישראל, ניתן להבחין בין שתי תקופות מרכזיות, שבכל אחת מהן ניכרים התייחסות שונה ופתרונות אחרים לשאלת הניגוד שבין הערכים הבסיסיים הקשורים בסוגיית הבחירה. במשך שנים רבות לאחר מלחמת העולם השניה נתפס מקום הלמודים של הילדים כקשור באופן ברור למקום המגורים של הוריהם. דו"ח דאדלי שפורסם באנגליה ושימש במשך שנים רבות אבן פינה במחשבת התכנון העירוני, יצר קשר פיזי - גיאוגרפי הדוק בין בית הספר לבין מקום המגורים(1). תמיכה חברתית ופדגוגית לקשר הזה ניתנה בדו"ח פלאודן כעשרים שנה
אח"כ.
גם בישראל זכה בית-הספר השכונתי לתמיכה של משרד החינוך והתרבות (3) ושל הרשויות המקומיות, תמיכה שהתבססה על תקנות חוק לימוד חובה וחינוך ממלכתי (רישום) תשי"ט -1959.
ההנחיות למתכנני הערים בארץ איששו את הקשר שבין מקום הלימודים לבין מקום המגורים (4). חיזוק משמעותי ביותר, הן לקשר המחייב בין מקום הלימודים לבין מקום המגורים, והן להגבלה הכמעט מוחלטת של זכות הבחירה של ההורים, ניתן בישראל ע"י הרפורמה בחינוך, שהופעלה בשנת תשכ"ט.
הצורך ליצור הרכבים הטרוגניים בחטיבות הביניים ובבתי הספר היסודיים הביא לתחימת רובעי - רישום (לחטיבת הביניים) ואזורי חינוך (לבית ספר יסודיים) שתבטיח הרכב חברתי הטרוגני.
נסיונות של הורים לחרוג מן המגבלות הללו נתקלו בתגובות קשות מצד המערכת המנהלית, העירונית והארצית. התקופה הזו מאופיינת אפוא בהעדפה מודעת ובולטת של עקרונות השוויון והאינטגרציה על-פני עקרונות האוטונומיה והבחירה החופשית.
ההורים כציבור, ובמיוחד כבודדים, לא השלימו עם ההנחיות המגבילות את חופש הבחירה שלהם, ופעלו בדרכים שונות לפלס את דרכם לבתי-הספר הרצויים להם.
במחקר שנערך בראשית שנות ה70- בשתי ערים מרכזיות בישראל נמצא כי לכל ביה"ס יסודי ישנם שני אזורי רישום. האחד הוא זה שנקבע בידי הרשות המקומית, והשני הוא זה שנקבע בפועל ע"י בחירת ההורים.

ניתן לומר שהחל במחצית השנייה של שנות ה-70 אפשר להבחין בחמש תופעות (שחלקן היו מעין תגובת-נגד ל"הסגר" שהוטל על ההורים), שהביאו בסופו של דבר לשינוי ערכי ביחס לסוגיית הבחירה:
1. התפתחותם של בתי ספר ייחודיים.
2. הפיכת בתי - ספר שכונתיים לבתי - ספר "קהילתיים".
3. הפיכת בתי-הספר ל"אוטונומיים" או לבתי-ספר ב"ניהול - עצמי".
4. מגמה של מעבר מאחידות מרבית ובקרה מרכזית נוקשה לשונות בהרכב הבחינות (והמקצועות הנלמדים) ושל הקניית משקל רב יותר לתוכניות ולמבחנים בית - ספריים.
5. העצמת כוחם של המורים והשאיפה להעלות את הפרופסיונליזם של המקצוע, תוך כדי הטלת אחריות להצלחה או לכשלון על המורים והמנהלים, המפעילים את התהליכים הבית - ספריים.
חמש התופעות שתוארו לעייל, והצהרות המדיניות של משרד - החינוך, סללו את הדרך להעדפת ערכי האוטונומיה והבחירה על פני ערך השוויון.
שינוי המדיניות במשרד החינוך פירושו מתן חופש בחירה רב יותר להורים, תוך כדי חסימת פרצות רחבות מדי בערך השוויון החברתי.
האפשרויות המעשיות ליישום השינוי בסוגיית הבחירה הפכו עניין לדיון ציבורי, שגרף מצדדים ואוהדים לצד מתנגדים מובהקים המתריעים על הסכנות הצפויות.
עבודה זו עוסקת ברעיון הבחירה מול עקרון האינטגרציה והתכנון של המדינה. יובא הסבר של רעיון הבחירה וייסקרו ההשלכות שלו על כל הצדדים המעורבים: התלמידים, ההורים והמורים, תוך התייחסות לתיאוריות בחינוך מהעולם. כמו כן תעסוק העבודה הנושא מערכת החינוך בישראל.

תוכן עניינים:
מבוא
גורמי רקע לתביעות לשינויים במערכת החינוך
הבחירה בחינוך: תנאים ליעילותה והשלכות היישום שלה
עקרון הבחירה ומטרות החינוך והעשרתו בישראל
בעד ונגד בחירת בית ספר על ידי ההורים
אינדיבידואליזם מול קולקטיביזם

תגים:

בית · ספר · תכנון · אינדיבידואליזם · קולקטיביזם · דאדלי · דוח

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "העשרה בחינוך", סמינריון אודות "העשרה בחינוך" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.