היישום אינו מחובר לאינטרנט

השלום העולמי והאסלם ע"פ ספרו של סייד קוטב

עבודה מס' 031249

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת ספרו "השלום העולמי והאסלם" ובדיקה האם המודרניזם יכול לדור בכפיפה עם האיסלם.

9,378 מילים ,3 מקורות

תקציר העבודה:

עבודה זו מבוססת כולה על ספרו של סייד קוטב "השלום העולמי והאסלאם" שיצא בשנת 1974.
לכאורה, אירוני לדבר על שלום עולמי במצעם של מוסלמים רדיקליים כמו סייד קוטב, שעיקר יחסיהם עם האחרים מבוסס על מלחמת-קודש מוצהרת. יתרה מזו, אחת המטרות של הגוש המוסלמי היא להקים את מדינת האסלאם, שבראש עקרונותיה עומדת הפצת האמונה באללה ברחבי העולם.
עפ"י "האחים המוסלמים", שסייד קוטב השתייך אליהם, העולם מחולק ל- 2 קבוצות. קבוצת "המאמינים" וקבוצת "הכופרים". היחסים בין 2 הקבוצות יהיו כדוגמת היחסים ששררו בין הנביא מוחמד והכופרים. מכאן, שהיחסים בין המוסלמים ליתר האומות, יסודם בעוינות שבין מאמינים וכופרים. מאחר שהחברות האומות והמדינות הקיימות הן פגאניות, ומאחר שמצוות אלוהים היא ללחום בפגאניות, המדובר הוא במפגש אלים2. נשאלת השאלה: כיצד מיישבים את הסתירה בין מלחמת קודש והפצת האסלאם עם השלום העולמי, שאליו תשאף מדינה זו?
הספר שלפנינו בנוי מ- 4 פרקים (חוץ מפרק מקדים נוסף), כאשר כל פרק מהווה נדבך נוסף בדיאגרמה שמנסה להציג קוטב, לשלום העולמי. פרק אחד - שלום המצפון. פרק שני - שלום הבית. פרק שלישי - שלום החברה ופרק אחרון - השלום העולמי.
עפ"י קוטב:
שלום המצפון --> שלום בית --> שלום חברה --> שלום עולמי.
התיאוריה של קוטב היא שהשלום העולמי מתחיל קודם כל בשלום המצפון ובנפשו השלוה של האדם. השלום הפנימי מקרין על שלום הבית ושלוותו, וזה על החברה כולה. כאשר כל חברה תשרה בשלום בינה לבין עצמה יהיה אפשר להגיע לשלום העולמי. כיצד מגיעים לשלווה במצפון? בבית? ובחברה? רק אורח חיים עפ"י השריעה האסלאמית יכול להביא למצב זה. השריעה היא התשובה והמענה לכל הבעיות, השחיתויות, הפגמים והחולאים שבאנושות, והיא זו שתביא לשלום העולמי.
לכן, עפ"י קוטב השלום העולמי יתגשם רק כאשר השליחות המוטלת על המוסלמים תסתיים. תוכנה של שליחות זו היא הפצת האסלאם והשריעה המוסלמית. כאשר האנושות תבחר לה את דת האסלאם כדת והלכה להסדר ענייניה, יוגשם השלום העולמי.
מבחינת מבנה העבודה: בעבודה 4 פרקים המקבילים לארבעת הפרקים המופיעים בספר. גם תתי-הפרקים שבעבודה מקבילים לתתי-הפרקים בספר. העבודה צמודה לטקסט של הספר, ללא שום פרשנות מצידי, וללא הבעת דעה או הערות על הנאמר. השתדלתי לצטט כמה שפחות פסוקים מן הקוראן והחד'ית, המופיעים בשפע בספר זה.
הרבה פעמים חוזר על עצמו המחבר מבחינת הרעיונות המובאים בספר, למרות זאת ניסיתי כמה שאפשר שלא לחזור שוב ושוב על אותם דברים, ולהביא בכל פרק את החידושים לעומת הפרק הקודם.

תוכן העניינים:
- הקדמה - סייד קוטב האיש ופועלו
שלום המצפון
ההגיון והאמונה
הרצונות והצרכים החיוניים
חטאים וחזרה בתשובה
הטלת חובות ויכולת האדם
הבטחון באל
הבטחונות והערבויות

- שלום הבית
נישואין הקשר המקודש
ההתערבבות וההתקשטות
העונשים
הגרושין
פוליגמיה
עזרה משפחתית

- שלום החברה:
מצפון אהבה ורחמים
החינוך העצמי והחברתי
שיתוף פעולה ואחריות
המטרות הגדולות בחיים
סדרי משפט
הצדק החוקי
צרכי הבטחון
הצרכים הקיומיים
האיזון החברתי
הבטחון בחוק

- שלום העולם
הגי'האד למען דרך אללה
רוח הנדיבות האנושית
היסוד המוסרי במו"מ

- סוף דבר

מקורות:

- קוטב, סייד, השלום העולמי והאסלאם, בהוצאת דאר אלשרוק. ביירות, 1974.
- סיון, עמנואל, קנאי האסלאם, עם עובד, ת"א, 1994.
- ח'דר, עקל, האחים המוסלמים: תורתם המדינית מימדים רעיוניים/עבודת .M.A, ר"ג, תשמ"ג.

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השלום העולמי והאסלם ע"פ ספרו של סייד קוטב", סמינריון אודות "השלום העולמי והאסלם ע"פ ספרו של סייד קוטב" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.