היישום אינו מחובר לאינטרנט

סמל הכלב בספר "כלב בית" לאורי צבי גרינברג

עבודה מס' 023116

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: העבודה עוסקת במשמעות האלגורית של הכלב בהקשר של העם היהודי ותולדותיו.

10,179 מילים ,18 מקורות ,1996

תקציר העבודה:

אורי צבי גרינברג (להלן: אצ"ג) נולד בבילקמין שבגליציה המזרחית ב-1896. גדל בלבוב במשפחה חסידית ובמלחמת העולם הראשונה גוייס לצבא האוסטרו-הונגרי אותו עזב עוד לפני תום המלחמה. כששב ללבוב נקלע לפרעות שערך הצבא הפולני ביהודים, בראשית שנות ה-20 ערך בורשה את העתון "אלבטרוס" וכשגליונו השני של העתון הוחרם על ידי הצנזורה הפולנית, נמלט אצ"ג לברלין ועלה לארץ ב-1924. בראשית דרכו הזדהה עם המפעל החלוצי הסוציאליסטי, אך לאחר פרעות תרפ"ט (1929) עבר לפעילות בתנועה הרוויזיוניסטית. (לנדאו, תשמ"ד: 10)

ב-1929 הוציא את ספרו "כלב בית", העוסק בתביעתו מהעם היהודי לטוש את הגולה ולהצטרף לחיל החלוץ הזעיר השוכן בפלשתינא, כדי לחדש בארץ את מלכות ישראל, האמורה להוות פתרון לאומי לבעיותיהם של היהודים בעולם, כאשר הגולה מספקת להם רק עוגמת נפש, פרעות והיסטוריה עקובה מדם.
התביעה מוצגת לאורך כל הספר. בתחילתו מסכת ראיות המזכירות את ההיסטוריה היהודית ותלאותיה בעולם הגויי. בהמשך מתרה אצ"ג ומסביר את הצורך בנטישת הגולה ואת סיר הבשר שבה, כדי לבוא לארץ ישראל להקמת הבית היהודי, זאת במחיר ויתור על "תרבות המכולת" כפי שהוא מכנה זאת ועל מחזורי הכספים אותם מגלגלים המלווים היהודים לכל דורש, מלבד השקעה בפלשתינא, הנחשבת עבורם השקעה על קרן הצבי.

בספרו "כלב בית", נחשף שלב אחר שלב המשורר בדמותו של נביא, והנביא בדמותו של כלב המריח את הסכנה, את החורבן ואת מלאך המוות המרחף מעל. בשלב ראשון הוא מופיע ככלב המילל מול המצוקה, בהמשך הוא נובח ומתריע, אך אין הוא הכלב הבלעדי באותה אלגוריה המלווה אותנו לאורך הספר כולו. אלגוריית הכלב נוגעת הן לגויים, המשולים לכלבי טרף ומוכנים לקרוע בכל עת את הקורבן היהודי הנופל לתוך לסתותיהם. הן לעם היהודי המוצג על ידו ככלב מוכה, אשר לאט לאט נגזר עליו האלם, ככלב המושלך לרחוב בלא בית ובלא מגן ומתוך אותו כלב מוכה ונאלם, צומח הכלב המילל, הנובח ולבסוף החושף שיניים ומצטרף לברית הבריונים. כלב זה מופיע בדמות הנביא, הלא הוא אצ"ג המשורר בעצמו.

בעבודתי ארצה לטעון כי "כלב בית" הינו כלב אלגורי המציג סמליות אמביוולנטית המקיפה את ההוייה היהודית, כאשר מצד אחד העולם היהודי הגשמי והשאנן לסכנות האורבות בפתחו ומנגד, העולם הגויי, הזומם כל העת כנגד היהודי המוכה, המושפל והנודד. הנביא היהודי ככלב שמירה מחד והיהודי המדוכא ככלב מוכה מאידך.
בראשית העבודה אציג את יחסו של אצ"ג לעם היהודי בעולם הגויי, כאשר בפרק השני אציג את המשורר כנביא זעם, שבכך מתבטאת נביחתו. בפרק השלישי אציג את דמות הכלב כפי שבאה לידי ביטוי, הן בקרב העם היהודי והן את צמיחתו של המשורר ככלב המתריע מפני האסון, מתוך אותה הוייה. הצגה זו של הדברים תעשה על ידי ניתוח הטקסט בשילוב פירושים שונים שניתנו לספר, לרעיון המשורר-הנביא ולדמות הכלב על ידי חוקרי ספרות. את מסקנותי אביא בסיכום.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א: ראייתו הלאומית של אצ"ג בעולם הגויי
פרק ב: תפקיד הנביא שאצ"ג נוטל לעצמו כנביא זעם
פרק ג: דמותו האלגורית של הכלב כסמל אישי וכסמל לאומי
3.1. דמות הכלב כסמל אישי
3.2. דמות הכלב כסמל לאומי
3.3. התקווה ליום בו הכלב יחדול להיות סמל אישי ולאומי
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

ביאליק, ח.נ., (תש"ך), כל כתבי ח"נ ביאליק, דביר, תל-אביב.
ברזל, ה., (1983), משוררי בשורה ספר שני, הוצ' יחדיו, תל-אביב.
ברתנא, א., "ירושלים של מטה: מיתוס המשורר הנביא כבסיס למיתוס הציוני", בצרון ח(32-33)[362-363], תשמ"ז, ע"מ 54-64.
גרינברג, א.צ, (1991), כל כתביו כרך ב', מוסד ביאליק, ירושלים.
הופרט, ש., (תשל"ח), גלות וגאולה, תפיסתן ודרכי עיצובן, בשירתו העברית של אורי צבי גרינברג, חיבור לשם קבלת תואר ד"ר לפילוסופיה, האוניברסיטה העברית, ירושלים.
חבר, ח., (1994), פייטנים ובריונים, מוסד ביאליק, ירושלים.
חבר, ח., (1995), בשבי האוטופיה, מרכז למורשת בן-גוריון, אוניברסיטת בן-גוריון, באר-שבע.
ליף, ח., "חשבון עולמו של א.צ. גרינברג ז"ל", בצרון ג (11-12) [342-343], תשמ"ב, ע"מ 3.
לנדאו, ד., (תשמ"ד), שירת הגבהות במעמקי הזמן, משרד החינוך והתרבות, ירושלים.
נש, ש., "ממתח אלוהי אוניברסלי לצמיחת המומנט הלאומי", בצרון ח (29-30)[359-360], תשמ"ו, ע"מ 79-82.
עמיקם, א., (1993), אורי צבי גרינברג דובר המציאות, הוצ' יאיר ע"ש אברהם שטרן, תל-אביב.
פרידלנדר, י., (תשל"ג), אורי צבי גרינברג: עיונים בשירתו, שוקן, ירושלים ותל-אביב.
קדמי, א., (1976), אורי צבי גרינברג - להכרת הישות העצמית של המשורר מתוך שירתו בשנות ה20- וה30-, עבודת גמר לקראת התואר מוסמך למדעי הרוח, אוניברסיטת תל-אביב.
קורצוייל, ב., (1966), בין חזון ובין האבסורדי, שוקן, ירושלים ותל-אביב.
קלוזנר, י., (1956), משוררי דורנו, הוצ' "מדע" בע"מ, ירושלים.
קצנלסון, ג., (1993), גולף הכלים של הכוסף, ירון גולן, תל-אביב.
שוהם, ר., (1988), קול ודיוקן, הוצ' הספרים של אונ' חיפה, חיפה.
שוהם, ר., "ההתגלות והקריאה לנביא בשירת א"צ גרינברג", טורא 3, 1994, ע"מ 115-132.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "סמל הכלב בספר "כלב בית" לאורי צבי גרינברג", סמינריון אודות "סמל הכלב בספר "כלב בית" לאורי צבי גרינברג" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.