היישום אינו מחובר לאינטרנט

תולדות המשמר הפרטוריאני מאוגוסט ועד נירון

עבודה מס' 023010

מחיר: 168.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת המשמר מהקמתו ועד הגבלת השפעתם של הפרטוריאנים ופירוקם.

2,312 מילים ,6 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

המשמר הפרטוריאני (Praetoriae Cohortes) שימש כמשמר מצביאי רומא ומאוחר יותר כמשמר הקיסר. הפרטורים (Praetores) עצמם היו בתקופה קדומה הקונסולים, שהיוו מאז סוף המאה ה- 6 לפנה"ס את השררה הגבוהה ביותר במדינה, עם ביטול המלוכה ברומי. בשלב מאוחר יותר גם פקידים שניים במעלה לאחר הקונסולים שעסקו בתחום המשפט היו גם כן פרטורים ואף בהנהלת מושבות רומי שמעבר לים נתמנו פרטורים. מספרם גדל בהדרגה על פי הצרכים האדמיניסטרטיבים.

במסעותיו של הקיסר בין נתיניו, היה מלווה באופן תדיר בחיילים חמושים. חיילים אלה היו המשמר הפרטוריאני שנבחרו בקפידה על-ידי מפקדי גדודי הפרשים, אשר חילקו כ- 8000 חיילי משמר פרטוריאני לעשר קוהורטות, כשבכל אחת מהן היו עשר קנטוריות שמנו בין 60 ל- 100 איש. הקוהורטות היו מעין חטיבות שמנו כעשר פלוגות משמר פרטוריאני בנוסף לגדוד פרשים.

למרות היותם לוחמים ברמה גבוהה במיוחד ולמרות ששכרם היה גבוה משכר חיילי הלגיונות האחרים, היוו אנשי המשמר הפרטוריאני סכנה מסוימת לשלטון, כיוון שלא אחת קוממו את העם כאשר פעלו בשם הטריבון בדרך אלימה וכן היו נוחים להיות מוסתים כפי שהדבר קרה בעת שטיבריוס (Tiberius) טען שרק שקר בפי המצביאים המעודדים את אנשי צבאם ללחום למען מטרות נעלות בעוד שלמעשה נהרגים החיילים למען רווחתם ואושרם של אחרים.

המשמר הפרטוריאני פעל כמשמר הקיסר ובעצם היווה מעין משמר מלכותי שהגן על מרכז השלטון במשך כ- 300 שנה עד אשר החליט קונסטנטינוס אוגוסטוס הגדול בשנת 312 לספירה לפרק משמר זה בהוותו בסיס לסכנת פורענות העתידה לבוא. בתקופה זו היו עליות ומורדות ביחסי הממשל והפרטוריאנים, כאשר בדרך כלל טיב היחסים נבע הן מהסכמתם של הפרטוריאנים עם דרכו של המנהיג ולחילופין בעת שהלוחמים חשו מקופחים כפי שהיה הדבר בזמנו של טיבריוס, הרי שכוחות אלה היוו סכנה לשלטון.
בעבודתי זו אסקור את תולדות המשמר הפרטוריאני מאז מונה סיאנוס (Sejanus) על-ידי טיבריוס למפקד היחיד של הפרטוריאנים בשנת 23 לספירה ועד פירוקם של קוהורטות הפרטוריאנים על-ידי קונסטנטינוס בגדול, תוך הצגת כוחם העולה של הפרטוריאנים אשר יצרו מצב כי המצביא הפרטוריאני היה למעשה השליט במדינה והיתה לו יכולת הכרעה בבחירת הקיסר, כאשר הדבר סיכן את השלטון הקיסרי אשר גרם בהדרגה לצמצום השפעתם של הפרטוריאנים ובהמשך לפירוקם הסופי.

ראשי פרקים:
מבוא
פרק א': הקמת המשמר הפרטוריאני
פרק ב': הגבלת השפעתם של הפרטוריאנים ופירוקם
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

צבי יעבץ, המון ומנהיגים ברומי, דביר, ת"א, 1996.
צבי יעבץ, מרד ספארטאקוס - מקורות, הקיבוץ המאוחד, ת"א, תשי"ז.
פלוטארכוס, חיי אישים, מוסד ביאליק, ירושלים, 1962.
J. P. V. D. Baldston, "Cicro the Man", in: Dorey T. A. (ed.), Cicro, Routledge and Kegen Paul, London, 1964.
Brian Campbell, The Roman Army, Routledge, London, 1994.
F. Millar, The Emperor in the Roman World, Duckworth, London, 1977.

תגים:

משמר הקיסר

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תולדות המשמר הפרטוריאני מאוגוסט ועד נירון", סמינריון אודות "תולדות המשמר הפרטוריאני מאוגוסט ועד נירון" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.