היישום אינו מחובר לאינטרנט

האליטה היהודית של דטרויט-חקירת התפתחותם של ארבעה מהגרים יהודיים

עבודה מס' 023007

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת עיסוקיהם, חברותם במועדונים שונים, הזרם הדתי אליו השתייכו וכו'.

3,873 מילים ,12 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

ראשית המאה ה-20 התאפיינה בריבוי המהגרים שהגיעו לארה"ב. דוקטורוב (1976) המתאר בספרו "רגטיים" את התקופה מציין כי מרבית המהגרים באו מאיטליה וממזרח אירופה. רבים מהמגרים שבאו ממזרח אירופה היו יהודים והחלו את חייהם החדשים במדינת ניו-יורק. באותה תקופה של ראשית המאה מבקר בניו-יורק רופא הנפש זיגמונד פרויד, באיסט סייד התחתון מועלים מחזות בתאטרוני היידיש ומסילות רכבת נפרסות לאורכה של אמריקה. באילנד-פארק אשר במישיגן התנודד האוטומוביל הראשון מדגם- טי שנבנה על סרט נע, שממציאו, הנרי פורד הביט בו ממרחק מה, לאחר שהמציא את שיטת הסרט הנע.

המוני המהגרים היהודים ממזרח אירופה הגיעו לארה"ב בעיקר למען ההזדמנויות הכלכליות הנרחבות שנפתחו לפניהם שם. (קאהאן, תשנ"ב: 167) המהגרים היהודים שהגיעו ממזרח אירופה הביאו עמם אך כמות דלה של כסף או רכוש, אך ערכם לכלכלתה של ארה"ב ומקור הכנסתם הצפוי היו פועל יוצא של תרומתם המקצועית ושל יכולתם להשתמש ביכולתם המקצועית בצורה רווחית. אחד התחומים המרכזיים שעסקו בו המהגרים היהודים היו ענפי הטקסטיל וההלבשה, שעבדו באלפי המפעלים ובתי המלאכה. מיעוטם של אותם יהודים היו בעלי מקצועות חופשיים. (שם: 169-170) רבים מאותם מפעלים מסרו עבודות החוצה לתעשייה ביתית (שם: 172) כפי שמתאר זאת גם דוקטורוב (1976) בסיפורם של 'טאטע ומאמע'.

האוכלוסייה היהודית התרכזה בד"כ בערים הגדולות תוך ניצול האפשרויות הגלומות במרכזים אלה. אלפי יהודים התיישבו בקו הערים מאולבני, סיראקוז, ובופלו במדינת ניו יורק המוביל עד לקליבלנד, דטרויט ומילווקי. (גרטנר, 1980: 19-20,52). התופעות האנטישמיות היו מועטות, שנאת הזרים התמקדה דווקא בקתולים ויהודי ארה"ב החלו לדאוג לבני עמם ע"י ארגונים ציונים שונים שקמו.

בדטרויט אשר במדינת מישיגן התיישבו יהודים שהגיעו לארה"ב מגרמניה [אך גם ממדינות נוספות באירופה המזרחית] כאשר היהודים שהשתקעו בדטריוד התחלקו כמו כמעט כל קהילה יהודית אחרת לאורתודוכסים, קונסרבטיבים ורפורמים. היהודים בדטרויט התבססו בעיר עוד במהלך המאה ה19- וכעת ניתן לראות בהם תושבים ותיקים לכל דבר. רוקאווי (Rockaway, 1986: 13-14) מציין כי הקהילה היהודית בדטרויט התפתחה בסביבות 1870 כשקבוצות שליהודים הגיעו בה למעמד גבוה. אחד מאותם יהודים היה סמואל היבנרייך (Heavenrich) שהגיע מבווריה לדטרויט בשנת 1853, בעת שהיה בגיל 14, ולימים היה לבעליו של מפעל הלבשה ידוע. סמואל היבנרייך הוא אחד מארבעה יהודים שבהם תעסוק עבודה זו, בניסיון לחקור את הדרך שבה התפתחו ואת ההישגים שאליהם הגיעו במשך חייהם בדטרויט בשלהי המאה ה19- ובראשית המאה ה20-. שאר היהודים הם ד"ר אמיל אמברג (Amberg), סמואל סלומן (Sloman) ומארק פליישמן (Fleischman).

בין השאר תעסוק העבודה בעיסוקיהם של הארבעה, חברותם במועדונים שונים, הזרם הדתי בו היו ושאר פרטים שאוכל לדלות מהחומר העומד לרשותי. חומר זה מתבסס על מסמכים שונים מהקהילה היהודית בדטרויט בראשית המאה וכן על ספרות ישירה ועקיפה שנכתבה על הנושא.

טענתי בעבודה זו תהיה כי למרות מיעוט הפרטים על ארבעת היהודים בהם אעסוק בעבודה זו, הרי שניתן ללמוד מהנתונים הקיימים ומספרות הרקע על הצלחתם של המהגרים היהודים מאירופה בארצות הברית בשלהי המאה הקודמת ובראשית המאה הנוכחית ועל השפעתה של אותה הצלחה על התייחסותו של העולם לעם היהודי ומדינת ישראל, כשזו קמה.

תוכן עניינים:
מבוא
א. אמיל אמברג (Emil Amberg)
ב. סמואל הבנרייך (Samuel Heavenrich)
ג. סמואל סלומן (Samuel Sloman)
ד. מארק פליישמן (Mark Fleischman)
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

גרטנר, א., (1980), הישוב היהודי בארצות הברית מראשיתו ועד ימינו, הקבוץ המאוחד, תל-אביב.
דוקטורוב, א.ל., (1976), רגטיים,זמורה, ביתן מודן, תל-אביב.
ילוביץ', א., "מהגרים יהודים ותנועת הפועלים האמריקנית, 1920-1900", בתוך: א. גרטנר וי.ד. סרנה, (עורכים), (תשנ"ב), יהודי ארצות הברית, מרכז זלמן שזר, ירושלים, ע"מ 259-289.
קאהאן, א., "הזדמנויות כלכליות והתקדמות חלק מן המהגרים החדשים: המהגים היהודים ממזרח אירופה בארה"ב, 1914-1890", בתוך: א. גרטנר וי.ד. סרנה, (עורכים), (תשנ"ב), יהודי ארצות הברית, מרכז זלמן שזר, ירושלים, ע"מ 167-182.
Bolkosky, S., (1991), Harmony and Dissonance: Voces of Jewish Identity in Detroit, 1914-1967, Wayne State University Press, Detroit.
Gurock, J., (1983), American Jewish History, ADL, New York.
Rockaway, R.A., (1986), The Jews of Detroit: From the Beginning, 1762-1914, Wayne Univeristy Press, Detroit.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "האליטה היהודית של דטרויט-חקירת התפתחותם של ארבעה מהגרים יהודיים", סמינריון אודות "האליטה היהודית של דטרויט-חקירת התפתחותם של ארבעה מהגרים יהודיים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.