היישום אינו מחובר לאינטרנט

דימוי האישה בספר "ארצות התן" - עמוס עוז

עבודה מס' 020767

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הצגת מעמד האישה לאורך הדורות, ניתוח דימוי האשה במישור התוכני ובמישור האיכותי ע"מ להעריך את מקום האישה בסיפור.

6,501 מילים ,11 מקורות

תקציר העבודה:

הספרות הכתובה דומה להלכי הרוח בחברה והיא מחנכת את האישה והגבר לתפקידי מין רלוונטיים.
אולם, ערכי החיים וערכי הספרות אינם שווים, ולכן האישה לרוב תמצא את עצמה בניסיון לשנות את הערכים המקובלים ולהפוך לרציני מה שנראה בעיני גברים בלתי חשוב, ועל ניסיון כזה תהיה הביקורת רבה. המבקר בן המין השני יהיה נבוך ומבולבל ע"י הניסיון לשנות את מערך הערכים הקיים ולא יתייחס אליו כאל דעה שונה, אלא כאל דעה חלשה או טריוויאלית או רגשנית מכיוון שאינה שווה לדעתו.
אי לכך, אם ננסה לאפיין את התיאורים אודות האישה ניתן לומר שהיא אמיצה, כנה ונאמנה למה שהנשים מרגישות באמת. אין בה כעס, אין בה התעקשות על נשיות ועם זאת הספר לא היה כתוב כמו שגברים היו כותבים אותו- דבר הנותן לעבודתה את הערך של אמינות וכנות.
השיטה שכפתה עליה להסתכל על אירועים בעיניים צרות או דרך עיני בעלה והאינטרסים שלו, פינתה מקומה לאינטרסים המעשיים של האדם החייב לדאוג לעצמו ולא רק להשפיע על אחרים. לכן תשומת ליבה מוקדשת לא רק מכרז האישי אלא מעבר לכך לאמפרסיוניסטי- הרומנים שלה ואודותיה יעסקו בביקורת החברה ופחות בניתוח של החיים הפרטיים.
בספרות החדשה והישנה אנו רואים התייחסות לאישה בתפקידה המסורתיים. לדוגמא בספר "אנקת גבהים" (אמילי ברונטה) מתוארת האישה כעובדת בית הנכבשת ע"י אציל, ובספר "עונת הנדידה אל הצפון" (אל-טיב צאלח, עם עובד, 1973) האישה היא חפץ הניתן לשימוש ללא גבול.
בסיפורים של סופרים ישראלים, כמו לדוגמא דבורה בארון או עמליה כהנא כרמון אנו רואים התייחסות לאישה כאל יצור נחות בכוחו אולם רב בעוצמתו הפנימית. אולם בסיפורים חדשים כמו ספרו של עמוס עוז "ארצות התן" או ספריהן של נשים ערביות אנו רואים ניסיון להתמרד ו"להרים ראש" בכל מוסכמות החברה הישנות.
לסיכום יש לציין כי אנו רואים כאן שינוי ביחס לאישה, שינוי שהוא אקוויולנטי לחברה המשנה את גישתה לחיים.

מטרת העבודה הנוכחית היא לסקור את סיפוריו של עמוס עוז בספרו "ארצות התן". תכלית העבודה היא להעריך מה מקום האישה בסיפוריו וכיצד הוא מתייחס אליה.

ראשי פרקים
1) מבוא והצגת הנושא
2) הקדמה- מעמד האישה לאורך הדורות
3) ניתוח תוכני
4) ניתוח איכותי
א. אהבה כצורך נפשי
ב. התייחסות לגוף האישה
ג. האישה כחפץ פותה
ד. שיתוף האישה בחיי היום יום
ה. הגבר כמוטיב משען אצל האישה
ו. מיהו הדובר בשיר
ז. מעמד האישה
ח. אופי הקשר
5) סיכום ודיון
6) ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

היחס לנשים הוא אקויולנטי ליחס אל כלל המין האנושי בהיסטוריה של העמים. כידוע, בזמנים עברו היו חיי האדם פחותי ערך מאשר בימנו; עינויים ורציחות עמים לא היו חזיון נדיר. לא היו זכויות להגנת כבוד האדם או זכויותיו האלמנטריות. אי לכך, אך טבעי הוא הדבר כי גם הנשים לא ישבעו נחת בעולם כזה.

מקורות:

אלעד עמי (מתרגם), מעבר לאופק הקרוב- סיפורים ערביים בני זמננו, הוצאת כתר, ירושלים, 1993.
ברק ע., מין כמרכיב סטטוס דינמי בחברה השיויונית מבחינת תפקידי מין, חיבור לשם קבלת תואר מוסמך, אוניברסיטת ת"א 1987.
גרץ נורית, עמוס עוז- מונוגרפיה, תל-אביב, תשמ"א.
הולט א., "חיים ששוים פחות" הוצאת עם עובד, תל-אביב, 1990.
לובין א., "אישה קוראת אישה", תיאוריה וביקורת, 1993.
ליבליך עמיה, "אשיות ונשיות ביצירה", באוניברסיטה, 1996, 6.
עוז עמוס, ארצות התן, הוצאת עם עובד, 1989.
פלדות ד., "למה אין שיקספיר ממין נקבה", נגה 2, 1994.
רתוק לילי, הקול האחר, מאזנים,5-6 תשל"ט.
רתוק לילי, "הדיוקן החסר", מאזניים, 5-6, תשל"ט.
שלף רינה, אישה נשים ונשיות, (קובץ תרגומים), תל-אביב,1975.

תגים:

ספרותית · דמות · ספר · ספרים · פמניזם · אשה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דימוי האישה בספר "ארצות התן" - עמוס עוז", סמינריון אודות "דימוי האישה בספר "ארצות התן" - עמוס עוז" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.