היישום אינו מחובר לאינטרנט

תוצאותיה של "הפרשה"

עבודה מס' 020656

מחיר: 217.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת תוצאותיה של "הפרשה", בעיקר בטווח הארוך, הפילוג הפוליטי שנוצר, האם היה מוצדק פילוג שכזה ועוד.

6,295 מילים ,12 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

ראשיתה של פרשת "הפרשה" היא בשנת 1954. אז היה משה שרת ראש ממשלת ישראל (בן-גוריון פרש מראשות הממשלה לתקופת זמן בלתי קצובה בשנת 1953), ועמדה בפניו מחלוקת שנתגלתה בין שר הביטחון דאז, פנחס לבון לבין קצין בכיר- שניהם הטילו איש על רעהו האשמה בדבר האחריות להוראה לפעולה מסויימת- "העסק הביש"- אשר בדיעבד הסתייגו ממנה. החקירה שערך משה שרת ב"פרשה", באמצעות ועדת חקירה מתאימה, לא העלתה האשמה חד משמעית כלפי שר הביטחון דאז או כלפי הקצין הבכיר, ובכל זאת נאלץ פנחס לבון שעמד על צדקת טענתו, להתפטר מתפקידו לעזוב את הממשלה. אז חזר דוד בן-גוריון לממשלה- קודם כשר ביטחון בלבד במקום לבון, ואחרי הבחירות לכנסת ()1955, גם כרה"מ.
בשנים הבאות לא היו כל הדים ציבוריים ל"פרשה" זו, עד אשר בשנת 1960 פתח לבון, אז מזכיר ההסתדרות, במערכה ציבורית עניפה לטיהור שמו. עתה טען לבון כי יש בידיו הוכחות חדשות שלא הובאו בפני ועדת החקירה. לפני כן דרש מראש הממשלה כי יכריז על סמך גילויו החדשים של לבון כי הוא חף מעוון. בן-גוריון לא רצה לזכותו ואמר כי לא הוא שהאשים אותו והקים ועדת שרים לברור הגוף אשר אמור לדון בטענה. אשר זיכתה את לבון מכל אשם. בכך היה משום פיצוי מלא לתביעתו .

מטרת עבודה זו היא לסקור את תוצאותיה של הפרשה, בעיקר בטווח הארוך-הפילוג הפוליטי שהיא הביאה. תכליתה הוא לענות האם עצם הפרשה הצדיקה מפנה פוליטי כזה, והאם המפנה, שבא כתוצאה מהפרשה, היה מועד מלכתחילה להצלחה.

ראשי פרקים:
1. רקע-התהוותה של "הפרשה"
3. מימד מדיני
2. מימד בטחוני
4. האחריות המיניסטריאלית
5. הקמת רפ"י
6. סיכום העבודה
7. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הפילוג המשמעותי ביותר לפני היות תנועת העבודה למפלגה הוא זה של החלוץ וה"חלוץ הלגלי". המיעוט סמך ידו על האירגון הקיבוצי של ההכשרה בגולה, אולם המשיך להתנגד להצמדתה לחינוך לחיי שיתוף בא"י והעמדת הקולקטיביזם כעיקרון אידאי דומיננטי ואף אכסקלוזיבי. הוא תבע להשאיר בידי החבר את זכות ההכרעה על צורת חייו בא"י, לאחר הגיעו אליה. אולם הרוב עמד בתוקף על דעתו שיש כן לקבוע מראש את דרכי החינוך ואורחות החיים, ולדידו חייבים אלה להיות מושתתים על העקרונות השיתופיים(3).

מקורות:

אדם דורון, מפלגת העבודה הישראלית, הוצאת בית ברל, תשל"ג.
גולדברג גיורא, המפלגות בישראל: ממפלגות המון למפלגות אלקטורליות, הוצאת רמות, תל-אביב, 1992.
ינאי נתן, קרע בצמרת, הוצאת לוין אפשטיין, תל-אביב, 1969.
משעל ניסים, ואלה שנות, תל-אביב: ידיעות אחרונות, 1997.
בר און מ,. אתגר ותגרה: הדרך למבצע קדש, 1956,שדה בוקר 1951.
דיין משה, אבני דרך, תל-אביב, 1967.
גולני מוטי, "דיין מוביל למלחמה: מקומו של הרמטכ"ל בהחלטת ישראל לצאת למלחמה יזומה באוקטובר 1956", עיונים בתקומת ישראל, כרך מספר 4, ירושלים, 1979.
"מעמדה של מצרים וסכסוך הסואץ" סקירה חודשית; גיליון מס' 4, אפריל 1954.
שמש משה, "מבצע קדש ומערכת סואץ; הרקע הפוליטי במזרח התיכון 1949-1956", עיונים בתקומת ישראל,כרך מספר 4, ירושלים, 1979.
MAURICE VAISSE FRANCE AND THE SUEZ CRISIS, IN V.M ROGER LOUIS AND ROGER OWEN (EDS).
FARNIE D.A., EAST AND WEST OF SUEZ,OXFORD, 1969.

תגים:

משה שרת · הסתבכות · עסק הביש · פנחס לבון · מצרים ריגול

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תוצאותיה של "הפרשה"", סמינריון אודות "תוצאותיה של "הפרשה"" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.