היישום אינו מחובר לאינטרנט

מדיניות הנפט של סעודיה וכווית

עבודה מס' 010290

מחיר: 191.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: יחסי הגומלין שבין הפוליטיקה והכלכלה במדינות אלה, מתי שיקול אחד גובר על משנהו ובאיזה מידה.

4,846 מילים ,5 מקורות ,1990

תקציר העבודה:

סעודיה וכווית הן אחדות מהמדינות העשירות ביותר בעולם. העושר מתבטא בכל פינה: מרכזי ציבור, משכנות פאר וכו'. וכל זאת למרות שאי השיויון בהכנסות הוא גבוה ביותר. מדינות אלו, כפי שאנו יודעים, התברכו בזהב השחור הלא הוא הנפט.
הנפט, שהעשיר את מדינות אלו הטיב איתם בהרבה בחינות, אולם לעיתים היה זה בבחינת עושר השמור לבעליו לרעתו. סעודיה וכווית הרבו להסתכסך באינטריגות בין-לאומיות.
המאפיין הבולט של כלכלה מדינות אלו הוא, ללא ספק, חשיבותו של הנפט למשק.
הנפט תורם כ- 2/3% מהתוצר הגולמי הסעודי, ויותר מכך בכווית ומהווה למעשה את כל יצוא הסחורות, ומהווה מקור לכ-90% מהכנסות הממשלה. אך בעוד שחשיבותו של הנפט ביצוא ובמימון התקציב קבועים פחות או יותר, הרי חלקו של סקטור הנפט בתוצר הסעודי נמצא מאז 1974 בירידה (ב-1974/5 היה חלקו של סקטור הנפט בתוצר כ-80% ואילו ב-1978/9 רק %57 ובכווית בשנים אלו %61).
ב 1979/80 , כתוצאה מעלית מחירי הנפט ומגידול ניכר בתפוקה עלה שוב חלקו של הנפט בתוצר לכ-66%. תהליך זה מצביע בברור על ההצלחה בניצול הכנסות הנפט לצורך ביצוע השקעות בפיתוח הסקטור הלא-נפטי. הודות לכך גדל התוצר בסקטור הלא-נפטי במהירות רבה מאוד שעלתה על קצב גידול התוצר בסקטור הנפט. עם זאת, התנודות החדות במחירי הנפט פוגעות באמינות ההסתכלות ההשוואתית על קצבי גידול התוצר בשני המגזרים.
כלומר, בשנות ה-70' אנו רואים תלות כמעט מוחלטת של מדינות אלו בנפט. אם קודם לכן מדינות אלו סחרו במוצרים שונים, הרי עתה הן סוחרות בעיקר בנפט.
תלותו הכמעט מוחלטת של העולם החופשי בנפט, יצר אצל מדינות אלו רגשי עליונות וכח והן נטו להתנהג כך. לא פעם אנו רואים שינויים בתפוקת הנפט (משבר האנרגיה שאחרי מלחמת יום הכיפורים) ללא קשר לשום חוק כלכלי כאשר המניע לכך הוא המניע הפוליטי.
בעבודתנו זו ננסה לעמוד על יחסי הגומלין בין הפוליטיקה לכלכלה המדינות אלו.
מתי שיקול אחד גובר על השני ובאיזו מידה.
העבודה, שהיא אמנם על סעודיה וכווית, תתייחס בעיקר לסעודיה משום שהיא הפעילה יותר מבין שתי מדינות אלו, הגדולה ביותר ולה השליטה על אופ"ק.

ראשי הפרקים:
א. הקדמה- הנפט במדינות סעודיה וכווית ובעיותיו.
ב. גישות כלכליות להערכת מדיניות הנפט.
ג. סיכום ומסקנות.

מקורות:

Eiu special report: "saudi arabia"' the development dilema. Middle east economic digest (november, 1980).
Al: azzat: world energy markets and oper stabilitiy 1978.
Richard d.Erb "sandi arabia economic development". November 1980.
Knousky, e. "an economic analysis of middle east oil" 1981.
Knousky, e. "saudi arbia's moderation in oil piricing political of economin?" 1977.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מדיניות הנפט של סעודיה וכווית", סמינריון אודות "מדיניות הנפט של סעודיה וכווית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.