היישום אינו מחובר לאינטרנט

שינויים בהשכלת נשים ערביות בישראל כמעצבים את מבנה המשפחה הערבית

עבודה מס' 071255

מחיר: 269.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת הגורמים להבדלים בהשכלה בקרב נשים וגברים בחברה הערבית וכיצד הדבר משפיע הדבר על מבנה המשפחה בחברה זו?

8,545 מילים ,29 מקורות ,2014

תקציר העבודה:

על פי פוגל-ביז'אוי (2006), פטריארכיה במשמעותה המילולית היא "שלטון גברי", והגדרתה היא שיטת ארגון חברתי שבה הסמכויות מרוכזות בידיו של גבר והשליטה במוסדות החברתיים נמצאת, ברובה או כולה, בידיהם של גברים המעבירים את השלטון ביניהם. הכוח נשאר ונשמר תמיד בידי הגברים נותני הטון, כולל השתלטות על הנשים והן השתלטות על כל הקשור בנושאים הבאים: דת, כלכלה, פוליטיקה, שפה ותרבות והן השתלטות על כל הנגזרות כגון: אומנות, משפט, מדע, רוחניות ואידאולוגיה. משפחה פטריארכאלית, כנגזרת מכך, היא משפחה שבה משטר האב מהווה מרות שחלה על נשים, ילדים ורכוש, ובמובן הרחב זהו מוסד של שליטה ופריווילגיה גברית - שתלויה, בין השאר, בנחיתותן היחסית של נשים או שיעבודן.
החברה הערבית מאופיינת כחברה פטריארכלית. שנים רבות נשים ערביות נתפסו בעיניי הגברים כחלשות מבחינה כלכלית ומנטלית וגברים הם המפרנסים של המשפחה (חליחל, 2005). עיקר תפקידן של הנשים במשפחה הערבית הם תחזוקת הבית, טיפול וגידול ילדים ודאגה לרוח משפחתית חמה וטובה בבית. בעשרות השנים האחרונות המצב השתנה. יותר ויותר נשים התחילו לחשוב על השכלה גבוהה ויציאה לשוק העבודה. נשים ערביות רובן רוצות לחיות שווה בשווה עם המפרנס העיקרי- הבעל. יותר ויותר נשים התחילו להראות את עמדתן האישית בנושא ולדרוש שוויון זכויות במשפחה. בנקודה הזו החל להתפתח "פמיניזם פלסטיני". פמיניזם זה מתבטא בכך שהנשים הערביות מסרבות להשלים עם השליחויות הלאומיות והתרבותיות שהטילה המנהיגות הגברית עליהן (צורף, 2004).
מצב האישה הערביה בישראל נמצא בסטאטוס הנמוך ביותר בסולם הכלכלי, החברתי והפוליטי. לפי שיעורי תעסוקה בקרב הנשים הערביות בישראל ניתן ליראות ולהבין שהן מושפעות ממיעוט הזדמנויות תעסוקה (גילת והרץ-לזרוביץ, 2004). הדבר נובע גם מצד המבנה הפטריארכלי של המשפחה הערבית וגם מהזנחה של המדינה. גם נשים שיוצאות לעבוד ביישובים ערביים סובלות מחוסר שוויון הזדמנויות בשוק התעסוקה ומקבלות על עבודתן פחות משכר מינימום.
אחד הגורמים לבלימת התפתחותה של האישה הערביה בארץ ובעולם הערבי בכלל הינה מבנה המשפחה הערבית. המשפחה הערבית המסורתית הקלאסית מתוארת כמי שמייחסת חשיבות רבה להיררכיה הסמכותית בחברה ובמשפחה (גרא, 2012). חלוקת התפקידים והשליטה במשפחה זו בנויה באופן היררכי בהתבסס על ארבעה מרכיבים עיקריים: גיל, מין, דור וסדר לידה. האב המסורתי מתמקם לרוב בראש הפירמידה ונתפס כבעל הדעה והסמכות העיקרית ובניו ואשתו כפופים לו. בנוסף נתפס ראש המשפחה כאחראי על בני משפחתו ועל קבלת מרבית ההחלטות המשפחתיות. לעומת האב והדמויות הגבריות בתא משפחתי זה, נתפסת האישה המסורתית כתלויה בבעלה ומשמשת לו ולמשפחתה מקור של תמיכה (כהן, 2011).
לאור הדברים הנ"ל, נושא השפעת הלימודים בקרב נשים ערביות על התא המשפחתי הערבי יבחן בחלקו הראשון בצורת משפך הבנוי ממבנה התא המשפחתי, תמורות שחלו בו בשנים האחרונות והשפעתן על השכלה בקרב נשים. על מנת להבין את משמעותם של אותם תהליכים, עבודה זו תתייחס גם מפרספקטיבה השוואתית וייוחס פרק העוסק בהשוואה בין נשים וגברים מבחינת ההשכלה וכיצד זה משפיע על מבנה המשפחה הערבית.
בחלקה השני של העבודה אבצע דיון על עיקרי הממצאים אשר עלו מתוך הסקירה הספרותית, זאת על מנת לענות על השאלה אשר הובילה אותי בעבודה זו והיא: מהם הגורמים להבדלים בהשכלה בקרב נשים וגברים בחברה הערבית וכיצד משפיע הדבר על מבנה המשפחה בחברה זו?
הבנת הסוגיות הרבות בנושא הנ"ל וניסיון מתן מענה הולם לסוגיות אלה, יכולה לשפוך אור על רב על נושא זה ולאפשר להבין האם מעמד האישה הערביה בתא המשפחתי המסורתי השתנה והביא את האישה הערבייה להישגים אישיים חדשים או האם 'מסורתיות' של התא המשפחתי בחברה הערבית מונעת גם כיום מהאישה להביא את עצמה לידי ביטוי והשגים אישיים בתחומים שונים ובינהם תחום ההשכלה הגבוהה.

תוכן עניינים:
1. תקציר
2. מבוא
3. סקירת ספרות
3.1 משפחות פוסט מודרניות
3.2 מבנה התא המשפחתי בחברה הערבית
3.3 תמורות ושינויים במבנה התא המשפחתי בחברה הערבית
3.4 החברה הערבית בישראל- ממצאים דמוגראפיים כלכליים
3.5 הגורמים המחלישים את מעמדן של הנשים הערביות בישראל
3.6 העצמת האישה הערבייה בתרבות הפטריארכאלית
3.7 לימודים גבוהים בקרב נשים ערביות בישראל
3.8 הבדלים בהשכלה בין נשים וגברים בחברה הערבית
3.9 הגורמים להבדלים בהשכלה בין גברים ונשים בחברה הערבית
3.9.1 חוק חינוך חובהבישראל
3.9.2 חוק גיל הנישואין
3.9.3 מודרניזציה בחברה הערבית
3.9.4 השתייכות לכוח העבודה
3.10 השלכות אישיות של בחירתן של נשים ערביות להשתלב בלימודים גבוהים
3.10.1 השלכות סביבתיות-חיצוניות
3.11 עמדות גברים מוסלמים כלפי לימוד נשים מוסלמיות במוסדות אקדמאיים
4. סיכום
4.1 סיכום
4.2 מגבלות העבודה הנוכחית
4.3 תרומת העבודה הנוכחית
4.4 הצעות לעבודות המשך
5. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ראשית על מנת להבין את תהליך המודרניזציה שחלחל לתא המשפחתי בישראל ולחברה הערבית בפרט, עלינו תחילה להבין את מבנה התא המשפחתי שקדם לתהליך זה ועל ידי כך נדע לאמוד על התמורות שהתרחשו בתא המשפחתי המשפחתי בעידן המודרני. ספרות ענפה בשלהי המאה ה-20 מצביעה על כך שהמשפחה המודרנית איבדה את מרכזיותה גם מבחינה סטטיסטית וגם מבחינה נורמטיבית (ישיב, 2011). השינויים הדרמטיים שעברו על מוסד המשפחה קשורים בשינויים כלכליים, מדעיים וערכיים פוליטיים שעברו על החברה התעשייתית לאחר מלחמת העולם השנייה, ובעיקר בעשורים האחרונים. שינויים אלו הפקיעו מידי המשפחה את תפקידיה ההיסטוריים- ייצור ורבייה (פוגל-ביז'אוי, 2006).

תגים:

השכלה · נשים · גברים · שוויון · משפחה · הצלחה · מגדר · אפליה · אפליה מגדרית · השתלבות · פערי שכר · כח עבודה · ניהול · ערבים · אקדמיה · ידע · מסורת · פטריארכיה · שוויון · שוביניזם · פמיניזם · ערביי ישראל · פלסטינים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שינויים בהשכלת נשים ערביות בישראל כמעצבים את מבנה המשפחה הערבית ", סמינריון אודות "שינויים בהשכלת נשים ערביות בישראל כמעצבים את מבנה המשפחה הערבית " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.