היישום אינו מחובר לאינטרנט

המהפכה החוקתית - השפעותיה על דיני העבודה בישראל

עבודה מס' 071173

מחיר: 269.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת שלבי ההתפתחות של משפט העבודה בישראל. מהי בעצם "מהפכה החוקתית", משמעותה וכיצד קרתה? מהן ההשלכות על חוקי היסוד על משפט העבודה? האם יש צורך בחקיקת חוק יסוד: זכויות חברתיות, הכוללות הסדר של הזכויות החברתיות שעניינן בעבודה?

7,404 מילים ,18 מקורות ,2014

תקציר העבודה:

בשנת 1992 עברה שיטת המשפט הישראלי, מהפכה חוקתית שהשפיעה השפעה ניכרת על דיני עבודה בישראל. בשנה זו נכנסו שני חוקי יסוד העוסקים בזכויות האדם: חוק יסוד-כבוד האדם וחירותי וחוק יסוד חופש העיסוק, אשר הוחלף בשנת 1994 בגרסה מתוקנת ומשופרת וגרסה משופרת זו תוקנה ב1998. בשנת 1994 הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק יסוד נוספת: זכויות חברתיות, כאשר הצעה זו כללה הסדר של הזכויות החברתיות שעניינן בעבודה.
על אף התמורות החוקתיות העוסקות בזכויות שונות מתחום התעסוקה בישראל, יהיו שיטענו כי מהפכת דיני העבודה לא החלה בשנת 1992, אלא קשורה לתהליכים חברתיים ומשפטיים, שמקורם החל בשנות ה-80 ויהיו גם שיאמרו כי מהפכה זו אינה ייחודית לישראל, אלא חלק ממגמה גלובלית של מעבר לשיח של זכויות תעסוקתיות. על כל פנים טענה אחת חוזרת על עצמה בכתיבה המשפטית והיא שהמהפכה החוקתית ומהפכת הזכויות שבאה בעקבותיה טומנות בחובן השפעה חיובית על מקומן של זכויות האדם בחברה הישראלית. האם זה באמת כך?
העבודה בנויה באופן הבא: פרק הסקירה מתאר בשלבים ובצורת משפך את התיאוריות השונות העוסקות בחוקי יסודי ודיני עבודה והקשר בינהם. לפיכך, הפרק הראשון של חלק זה עוסק בתיאור תולדות משפט העבודה בחברה הישראלית. חלק זה מתאר שלבים שונים בתודלות משפט העבודה וכיצד תחומי משפט שונים בעבודה באים לידי ביטוי כיום. החלק השני בפרק זה מתאר את המהפכה החוקתית בישראל לאורך שנותיה, תוך מתן דגש על חוקים שונים העוסקים בתעסוקה.
הפרק השלישי של הסקירה עוסק בזכויות חברתיות שעניינן בעבודה תוך בחינת מקרה של אירועי שביתה בתעסוקה. החלק הרביעי והאחרון שפרק זה סוקר הינו חוקי היסוד והקשרם לדיני תעסוקה וזכויות חברתיות שונות.
בחרתי לעסוק ולבחון את נושא מחקר זה של השפעות המהפכה החוקתית על דיני עבודה בישראל מהסיבה שנושא זה חשוב בעיניי כיום, במיוחד כאשר ארגונים רבים כיום נוטים לנצל עובדים בעלי מאפיינים של מוגבלויות או מצב סוציו-אקונומי נמוך ולכן חשיבות העיסוק בנושא זה.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. תולדות משפט העבודה
3. המהפכה החוקתית וכינון חוקי יסוד
4. זכויות חברתיות שעניינן בעבודה
5. פסקי דין בנושא חוקי יסוד ומשפט עבודה
6. ניתוח זכות השביתה כהתנגשות בין חוקים
7. בחינת השפעת חוקי יסוד והמהפיכה החוקתית על דיני עבודה בישראל
8. דיון ומסקנות
9. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

לעתים ניתן להתרשם מהדיון הציבורי והאקדמי העוסק במשפט העבודה כאילו מדובר במערכת חברתית-כלכלית אחת והומוגנית. למעשה, זה למעלה משלושה עשורים מקובלת בקרב החוקרים בתחום, כי העבודה בישראל נחלקת לשניים, או במינוח המקובל: כי העבודה בישראל חלוקה בין שוק עבודה ראשוני ושוק עבודה שניוני. עובדים בשוק העבודה הראשוני נהנים מביטחון ויציבות תעסוקתיים, ייצוג של ארגון עובדים, הגנה של הסכמים קיבוציים ותנאים סוציאליים כדוגמת פנסיה וביטוח עבור אובדן כושר עבודה. לעומתם, מספר הולך וגדל של עובדים מועסקים במסגרת שוק העבודה השניוני בעבודות זמניות וחלקיות, בעיקר בתחום השירותים, ללא הגנה של ארגון עובדים ותנאי העסקתם מוסדרים בחוזים אישיים ולא בדרך של הסכמים קיבוציים (Boltanski & Chiapello, 2005). במקרים רבים, תנאים אלו תואמים את התנאים המינימליים הקבועים בחוק, כאשר המעסיק הפורמלי שלהם הוא קבלן כוח אדם, אף שלמעשה הם עובדים אצל ה"משתמש". מידת הריבוד בין שוקי העבודה מהווה אינדיקטור חשוב ליכולת הניעות (מוביליזציה) של עובדים בשוק העבודה. ככל שהריבוד משמעותי ונוקשה יותר, כך עלולים עובדים להיתקע או "להידבק" לעבודות זמניות, לא יציבות וחלקיות.

תגים:

ישראל · חוקה · דיני עבודה · מהפכה · חוק יסוד · חקיקה · כנסת · זכויות · כינון · תולדות משפט · זכויות אדם · תעסוקה · שביתה · משפט · חוק · מעסיקים · חוקי יסוד

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המהפכה החוקתית - השפעותיה על דיני העבודה בישראל", סמינריון אודות "המהפכה החוקתית - השפעותיה על דיני העבודה בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.