היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקשר בין מתודולוגיה של החינוך הדיאלוגי ליכולות של שאילת שאלות בגיל הרך

עבודה מס' 071163

מחיר: 339.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם שימוש במתודולוגיה של החינוך הדיאלוגי משפרת יכולות של שאילת שאלות בגיל הרך?

19,370 מילים ,32 מקורות ,2020

תקציר העבודה:

מטרת המחקר היא לדעת האם בגן הפועל בגישה הדיאלוגית מעודד ילדים לשאול שאלות והאם ילדים המתחנכים בסביבה גנית כזו שואלים שאלות ברמות חשיבה שונות. מכאן, נולדה השאלה, האם שימוש במתודולוגיה של חינוך דיאלוגי משפרת יכולות של שאילת שאלות של ילדים בהשוואה לילדים המתחנכים בגנים העובדים על פי הגישה המסורתית? בנוסף, נבדוק גם את תפקידה של הגננת בשתי הגישות ובאיזה אופן היא מעודדת שאילת שאלות של ילדים. לבסוף, אבדוק גם את סוגי השאלות שהילדים שואלים בכל אחד מן הזרמים החינוכיים ואשווה בין כמות הפרויקטים ארוכי הטווח שנעשים בכל גישה חינוכית.
בחרתי לבדוק בעבודה זו את יכולת שאילת השאלות אצל ילדים בגן הפועל בגישה הדיאלוגית ולהציב את השאלה: האם שימוש במתודולוגיה של החינוך הדיאלוגי משפרת יכולות של שאילת שאלות בגיל הרך?
במהלך המחקר אבדוק את היכולת של ילדים,הלומדים בגנים הפועלים על פי הגישה הדיאלוגית, לשאול שאלות מרמות חשיבה שונות לעומת ילדים הלומדים בגישה המסורתית.
המחקר הוא מחקר איכותני, פרשני, על מנת להגיע להבנה טובה יותר של המשתתפות על הנושא. מחקר איכותני מאפשר לשמוע את קולן של המשתתפות מתוך מטרה לאסוף מידע ולהצליב זוויות ראייה וכך, להגיע לממצאים אמינים. המתודולוגיה האיכותנית מאפשרת לחוקר להכיר ולחשוף את התהליכים הפנימיים באדם כמו מחשבותיו, אמונותיו ותפיסותיו. (צבר בן יהושע, 2016).
השימוש במתודולוגיה איכותנית במחקר זה תסייע להתחקות אחר אמונותיהן ותפיסותיהן של גננות לא רק בכלים ובדרכי ההוראה שהן בוחרות להשתמש בעבודתן אלא גם, בתפיסתן את פיתוח מיומנות שאילת שאלות של ילדים.
חוקרים איכותניים משתמשים במגוון דרכים לאיסוף מידע תוך הצלבת זוויות ראייהוהלחם של המידע על מנת להגיע לממצאים אמינים. החוקר משתמש בשילוב של כלים מחקריים כגון, תצפיות, ראיונות, שאלונים, צילומים, מסמכים וחפצים. השימוש במספר כלים מביע את רצונו של החוקר להגיע לממצאים אובייקטיביים (צבר בן יהושע, 2016).

במחקר זה נעשה שימוש בראיונות עומק מובנים למחצה המאפשרים להכיר את נקודת המבט האישית של המשתתף בנוגע לאמונותיו, תפיסותיו את תפקידו ואת הנושא הנחקר. הראיונות נערכו על פי תדריך ריאיון, אך נעו על פני רצף של שיחה מקרית ועד תשאול ישיר. בסוג זה של ראיון, המראיין מכבד את תשובותיו של המשתתף ואינו מתערב בדרך הבניית התשובות ובכוונת הנשאל. השיחה התנהלה כשיחה חברית,בה המשתתף סיפר את סיפורו תוך כיוון עדין של החוקר על מנת לעזור למשתתף להגיב כאינפורמטיבי ולספר את סיפורו על הנושא הנחקר (צבר בן יהושע, 2001; שקדי, 2007).

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א: סקירת ספרות
תיאוריות בבסיס החינוך הדיאלוגי
עשייה דיאלוגית חינוכית
יחסי מורה - תלמיד בגישה הדיאלוגית
הגישה הדיאלוגית בגן הילדים
שאילת שאלות בקרב ילדים
רציונל, שאלות והשערות
פרק ב: מתודולוגיה
שיטת המחקר
כלי המחקר
הליך המחקר
משתתפי המחקר
נתוני רקע
אתיקה
פרק ג: ממצאי המחקר
עמדות כלפי השותפים לעשייה חינוכית בגן הילדים
מעורבות ילדים בלמידה
תפקיד הגננת
הגננת כמנהלת גן
הגננת כמניעת תהליכים בגן הילדים
השוואה בין הגישות
פיתוח מיומנות של שאילת שאלות
אחוזי הצלחה בעידוד וטיפוח שאילת שאלות
סוגים של שאלות
פרק ד: דיון ומסקנות
מסקנות היישום, תרומתו, מגבלותיו, השלכותיו והצעות ליישומים בהמשך
פרק ה: ביבליוגרפיה

*הערת מערכת: השאלונים ותמלילי הראיונות אינם מצורפים לעבודה.

קטע מהעבודה:

סוקרטס הגדיר את הדיאלוג בחינוך כדו שיח של שאלות ותשובות שמטרתו לעורר אצל הלומד חשיבה עצמית. המחנך מדריך ומנחה את הלומד, תוך מתן לגיטימציה גם לתשובות שגויות ובלבד שהתלמיד יסיק מן התשובות של עצמו את המסקנות המשתמעות ויגיע לתובנות מתוך עצמו. תנאי הכרחי להצלחת הדיאלוג החינוכי הוא רצונו של התלמיד להשתתף בתהליך הלימודי, נכונותו, פתיחותו והנעתו להבין את הדעת הנלמדת (טאובר, 2008).
בובר הגדיר מפגש דיאלוגי ביכולת של האדם להיות נוכח בלמידה עם מחשבה פתוחה וללא צורך להגן על מחשבות מוקדמות. לדעתו, הדיאלוג מתחיל דווקא באדם ובדרכו בעולם. היכולת של הפרט לפגוש את המצוי מתוך מבט וקשב חושי מאפשרים התעוררות וזיקה במפגש שבין אני ואתה. במצב זה מתנהל דו שיח אמיתי ביני לבין הזולת, שלא חייב לבוא לידי ביטוי בדיבור ישיר (אבנון, 2008; כהן, 1976). לעומת זאת, בובר מציג מצב הפוך "אני - לז", בו אינו מתקיים דיאלוג אמיתי. במצב זה הפרט נמצא שם מתוך רצון להשיג תועלת שתשרת את צרכיו. האחר הוא חפץ שעשוי לתרום לתחושת החשיבות העצמית או לאינטרס שלי (אבנון, 2008).

תגים:

חינוך · קטינים · גיל הרך · פעוטות · מתודולוגיה · דיאלוגי · שאלות · גן ילדים · גננת · תרומה · טיפוח · סקרנות · למידה · התקדמות · גיל הרך

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקשר בין מתודולוגיה של החינוך הדיאלוגי ליכולות של שאילת שאלות בגיל הרך", סמינריון אודות "הקשר בין מתודולוגיה של החינוך הדיאלוגי ליכולות של שאילת שאלות בגיל הרך" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.