היישום אינו מחובר לאינטרנט

גורמים המשפיעים על ריבית בנק ישראל

עבודה מס' 071076

מחיר: 319.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהם הגורמים המשפיעים על גובה ריבית בנק ישראל בין השנים 1985- 2015?

5,141 מילים ,15 מקורות ,2016

תקציר העבודה:

תפקידו של בנק מרכזי הינו קביעת המדיניות המוניטארית של מדינה, או באופן כולל יותר, בנק מרכזי אחראי על שמירת יציבות המחירים, מדיניות אספקת האשראי, ופיקוח על הבנקים. בנק ישראל, המשמש כבנק המרכזי במדינת ישראל, מגדיר את יעדיו כך (על פי חוק בנק ישראל): יציבות מחירים כיעד המרכזי (כלומר לשמור על אינפלציה שנתית בתחום של 3%-1% שהוגדרה על ידי הממשלה כתחום יציבות המחירים), תמיכה ביעדים הכלכליים של הממשלה (ובפרט צמיחה), תעסוקה וצמצום פערים (כל עוד פעולתו אינה פוגעת בהשגת יציבות מחירים לאורך זמן), ותמיכה ביציבות ובפעילות הסדירה של המערכת הפיננסית.
כדי להשיג את מכלול היעדים פועל בנק ישראל במספר דרכים העומדים לרשותו. אחת הדרכים אשר יעסוק בה מחקר זה הינה קביעת ריבית בנק ישראל. ריבית בנק ישראל מתפרסמת ביום שני האחרון של החודש (בכפוף לכך שנותרו 3 ימי נזילות עד לסוף החודש), בשעה 17:30. לפני הפרסום, מתקיימים בבנק ישראל שני דיונים - דיון בפורום רחב ודיון בפורום מצומצם. בדיון בפורום הרחב מוצגים תנאי הרקע הכלכליים הרלוונטיים להחלטה במשק הישראלי (בצד הריאלי ובצד הפיננסי), וההתפתחויות בכלכלה העולמית.
ההחלטה לגבי שינוי ו/או אי-שינוי ברמת הריבית תלויה במספר רב של גורמים ביניהם: סביבת האינפלציה, רמת הריבית של הבנקים המרכזיים העיקריים, והתפתחות שער החליפין של השקל (בעיקר מול הדולר, אירו ושער החליפין האפקטיבי, שהוא ממוצע שערי החליפין של השקל מול סל מטבעות של מדינות הסחר המרכזיות של ישראל). כלל המשתנים שציינתי לעיל נבחנו במחקר זה באמצעות רגרסיה מרובת משתנים אשר מבודדת בכל שלב את המשתנה בעל ההשפעה הכי פחותה על ריבית בנק ישראל וזאת מתוך כוונה למצוא את המשתנה הבלתי תלוי בעל ההשפעה הגבוהה ביותר על ריבית בנק ישראל.
לפיכך המחקר בנוי באופן הבא: בחלק הראשון של המחקר תוצג סקירת ספרות אשר סוקרת את תפקידו של בנק ישראל ונגיד בנק ישראל בקביעת הריבית של המשק, תסקר תפקידה של הריבית במשק על איזון וצמיחה כלכלית של המשק בכללותו ויבחנו תיאורטית מספר משתנים והשפעתם על החלטה בקביעת גובה הריבית אחת לחודש.
בחלקו השני של המחקר מוצג פרק השיטה הסוקר למעשה את שיטת המחקר בה נעשה שימוש בעבודה זו, את הכלים בהם נעשה שימוש לבחינת שאלת המחקר והשערותיה, את שיטת איסוף הנתונים וכן את הכלים הסטטיסטיים אשר אפשרו בחינה אמפירית של סוגיית המחקר הנבחנת.
בחלק השלישי של המחקר מוצג פרק הממצאים אשר מציג את ממצאי המחקר הסטטיסטיים באופן המאפשר ניתוח רגרסיה למציאת המתשנה הבלתי תלוי בעל ההשפעה המירבית על שער ריבית בנק ישראל על פי חודשים ולאורך 30 שנים נבחרות.
בחלק הרביעי של המחקר מוצג פרק הדיון אשר מהווה שילוב של ממצאי המחקר האמפיריים שהתקבלו עם ממצאי המחקר התיאורטיים ובכך מאפשר לבחון את הנושא ממספר היבטים שונים. כמו כן, בחלק זה מוצגים מגבלותיו של מחקר זה וכן הצעות למחקרי המשך אשר יכולים לשפוך אור נוסף על ממצאי המחקר הנוכחי.
לאור דברים אלה, שאלת המחקר אשר מובילה את עבודה זו הינה: מהם הגורמים המשפיעים על גובה ריבית בנק ישראל בין השנים 1985- 2015? אני מוצא בחקר סוגיה זו עניין רב הן בשל היותי אקדמאי מהשורה בעתיד ועל כן הידע שמתקבל מחקר נושא זה מהווה עבורי תרומה מחקרית ברמה האישית. כמו כן נושא זה נחקר רבות אך עדכניותו ובחינתו עד לשנת 2015 מהווה חומר אקדמי נוסף בתחום כלכלי זה בו עוסקים רבים.

כלי המחקר בסמינר זה הינו כלי סטטיסטי של תכנת EXEL ו- SPSS. באמצעות תכנה זאת חושב הקשר, באמצעות מבחן סטטיסטי פירסון, בין המשתנים הבלתי תלויים והמשתנה התלוי. כמו כן נעשה שימוש ברגרסיה של כלל המשתנים יחדיו מה שאפשר את מציאת המשתנה בעל יכולת החיזוי הרבה יותר על המשתנה התלוי- ריבית בנק ישראל.

תוכן עניינים
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 ריבית בנק ישראל- הגדרות ונגזרות
2.2 השפעת האינפלציה על הריבית
2.3 השפעת שער החליפין על ריבית בנק ישראל
2.4 השפעת ריבית ארה"ב על גובה ריבת בנק ישראל
3. שיטת המחקר
3.1 שאלת המחקר
3.2 השערות המחקר
3.3 משתני המחקר
3.4 שיטת המחקר
3.5 כלי המחקר
3.6 טווח נתוני המחקר
3.7 תצפיות משתנים
4. ממצאים
4.1 בחינת הקשר בין משתנים בלתי תלויים ובין המשתנה התלוי
4.2 בחינת רגרסיה למציאת משתנה בעל השפעה מרבית על יכולת קביעת ריבית
4.2.1 הקשר בין ריבית בנק ארה"ב ובין ריבית בנק ישראל
4.2.2 הקשר בין ריבית בנק ישראל ובין רמת האינפלציה במשק
4.2.3 הקשר בין ריבית בנק ישראל ובין שער החליפין שקל-דולר
4.3 הקשר בין כלל המשתנים הבלתי תלויים ובין גובה ריבית בנק ישראל
5. דיון ומסקנות
6. ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

בנק ישראל בעולם, כמו בנקים מרכזיים רבים, משתמש במודלים אקונומטריים לניתוח המדיניות המוניטרית ולהערכת לחיזוי משתנים כלכליים מדיניות הסביבה הכלכלית לקראת החלטות. מודלים אלה מורכבים ממספר משוואות שונים המבטאות קשרים כלכליים בין משתנים. כל משוואה מתארת את התפתחותו של משתנה מסוים כפונקציה של משתנים אנדוגניים אחרים (שלכל אחד מהם) אקסוגניים ומשתנים. מודל המחלקה המוניטרית של בנק ישראל מכיל משוואה שמתארת את התפתחות הריבית הנומינלית. דרך אחת לניסוח כלל ריבית היא לאמוד את פונקציית התגובה של הבנק המרכזי- כלומר לבחון בצורה אקונומטרית כיצד בנק ישראל נהג להגיב בעבר על שינויים באינדיקטורים כלכליים (ארגוב, 2005).

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "גורמים המשפיעים על ריבית בנק ישראל", סמינריון אודות "גורמים המשפיעים על ריבית בנק ישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.