היישום אינו מחובר לאינטרנט

מודיעין במלחמת לבנון השניה

עבודה מס' 071064

מחיר: 299.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: המודיעין הטקטי והאסטרטגי, כיצד אלה באו לידי ביטוי טרם המלחמה ובמהלכה, מהם לקחי המודיעין השונים שעלו לאחר המלחמה ומהן התרומות של המודיעין על תוצאות מלחמה.

6,250 מילים ,14 מקורות ,2016

תקציר העבודה:

במאי 2000 השלימה ישראל את נסיגתה מלבנון. ממשלת לבנון ברכה על המוגמר ובישראל נשמו לרווחה. אולם חסן נסראללה "משחרר הדרום" לא הכיר בקו הגבול. פטרוניו באיראן הורו על המשך הג'יהאד נגד ישראל . סוריה נאותה לוותר על אדמות שבעא הנושקות להר דב ולהעבירם לריבונות לבנונית והכל על מנת להכשיר את המשך המאבק המזוין בישראל. באוקטובר 2000 חטפה חזבאללה שלושה חיילי צה"ל שנעו על ציר המערכת. חסן נסראללה המתין לתגובה הישראלית שלא אחרה לבוא אך עד מהרה הופתע מדלות עוצמתה. בראייתו, היתה התגובה הישראלית ללא כל יחס לאיומי הרהב ולאזהרות שהשמיעו מנהיגיה קודם לנסיגה ולאחריה.
נסראללה התחזק באמונתו כי חברה זו בנויה מ"קורי עכביש" ומנהיגיה הלומים בהלם לבנון, המונע מהם להפעיל את מכונת המלחמה הישראלית מחשש להתבוסס בבוץ הלבנוני, נסראללה הקשיב בהשתאות לקולות בישראל, לפיהם "איפוק הוא עוצמה". בפרק זמן קצר נבנו על קו הגבול מוצבים צבאיים באמצעותם צפו לוחמי חזבאללה בעין חופשית על הנעשה מעבר לגבול . מקו המוצבים וצפונה בואכה פרברי בירות בנתה חזבאללה בסיוע איראני את התשתית למלחמת לבנון השניה.
ב-12 ביולי 2006 הצליח חזבאללה לחטוף בשנית, הפעם שני חיילים ישראלים. נסראללה ציפה לתגובה ישראלית דומה לזו שהיתה באוקטובר 2000 אך הפעם התגובה הישראלית היתה שונה בעוצמתה. ישראל הגיבה בכוח רב והרסה את מטה חזבאללה בדאחיה את מוסדותיה החברתיים וגם את ביתו ומשרדיו של האיתאללה הלבנוני הבכיר מוחמד חוסיין פדאללה, שהתייצב לצידו של מנהיג חזבאללה. נסראללה הופתע מהתגובה הישראלית וכך גם פטרוניו בתהראן. איראן שהפכה משחקן משני לשחקן מרכזי בהחליפה את סוריה בזירה הלבנונית, לא רוותה נחת מעיתוי המהלך של נסראללה, אולם תמכה בו. מבחינתה, הבערת האזור באה מוקדם מדי עוד בטרם בשלה תוכניתה הגרעינית. בכך נשמטה מידיה אבן יסוד בנדבך ההרתעה שבנתה בלבנון מול ישראל.

מטרת המחקר הינה לבחון מהו המודיעין הטקטי והאסטרטגי, כיצד אלה באו לידי ביטוי טרם מלחמת לבנון השניה ובמהלכה, מהם לקחי המודיעין השונים שעלו לאחר המלחמה מתוך ועדת וינוגרד וכן מהן התרומות של המודיעין על תוצאות מלחמה זו.
לשם בחינת נושא זה נעשה שימוש בעבודה זו במחקר עיוני הבנוי על פי השלבים הבאים: בחלק הראשון מוצגת מתודולוגיית המחקר המציגה את מטרת המחקר, שיטת המחקר, כלי המחקר בו נעשה שימוש ושיטת איסוף נתוני המחקר. בחלק השני מוצגת הסקירה אשר מתארת את הרקע להתפתחות המלחמה, את הגורמים לה, את התיאוריות השונות העוסקות במודיעין האסטרטגי והטקטי ואת תרומות מודיעין זה להישגים ולכשלונות של מלחמת לבנון השניה. בחלק השלישי מופיע פרק דיון המסכם את ממצאי העבודה שעלו מתוך הסקירה הספרותית, הצגת מגבלותיו של מחקר זה והצעת הצעות למחקרי המשך נוספים אשר רלוונטיים לסוגיה הנבחנת.
לחקר נושא זה תרומה רבה במישור התיאורטי והיישומי. מבחינה תיאורטית, חקר נושא זה מהווה למעשה יצירת תיאוריה אחידה העוסקת במלחמת לבנון השניה מבחינת גורמים למלחמה, תוצאותיה ותרומות המודיעין הטקטי והאסטרטגי לתוצאות המלחמה שהתקבלו. מבחינה יישומית, נראה אפוא כי המחקר מציע למעשה ליישם את לקחי המלחמה במישור המודיעיני, לבחון את הגורמים התורמים לפרוץ המלחמה ולהתאימם לימינו כעת ולהציג אטרנטיבות צבאיות מודיעיניות להתמודדות טובה יותר עם מלחמת לבנון השלישית אשר תפקוד אותנו ככל הנראה בעתיד הלא רחוק, כי ההסטוריה מלמדת כי כל עשור יש מלחמה אחת לפחות ואנו כבר כמעט עשור אחרי מלחמת לבנון השניה.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. מטרות המחקר והמתודולוגיה
2.1 מטרת המחקר
2.2 שיטת המחקר
2.3 כלי המחקר
2.4 תהליך איסוף הנתונים
3. סקירת ספרות
3.1 מלחמת לבנון השניה- רקע למלחמה
3.2 הגורמים לפרוץ מלחמת לבנון השניה
3.2.1 התגרות ארוכת טווח מצד חיזבאללה
3.2.2 הגורם האיראני
3.3 מודיעין טקטי ואסטרטגי
3.4 ארגון חיזבאללה
3.4.1 תפיסת ההפעלה של חיזבאללה
3.5 מודיעין טרם מלחמת לבנון השניה- האם לצה"ל היה את כל המידע
3.6 מטרות המודיעין כלפי חיזבאללה כאירגון טרור במערכה
3.7 התמודדות המודיעין עם ירי תלול מסלול של חיזבאללה
3.8 כשלים ותמורות מודיעינים בהתמודדות עם חיזבאללה
4. דיון ומסקנות
4.1 דיון
4.2 מגבלות העבודה
4.3 הצעות לעבודות המשך
5. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

התהליכים שהובילו למלחמת לבנון השנייה וההתרחשויות במהלך אותה מלחמה-מלחמת לבנון השנייה, מנותחים בפרספקטיבה של שש שנים. נקודת המוצא לניתוח היא היציאה מלבנון בשנת 2000 תוך הקביעה שנסיגה זו הייתה נכונה ומוצדקת (אולמרט, 2014).
אירוע החטיפה ב-12 ביולי 2006 לא היה הפעם הראשונה מאז הנסיגה שבה התגרה חזבאללה בגלוי בישראל. האירוע הראשון חל כחצי שנה לאחר נסיגת צה"ל מלבנון וישראל העדיפה אז להבליג ולא לפתוח במלחמה כוללת נגד הארגון. בן ישראל (2007) מנמק לכך מספר סיבות (בן ישראל, 2001):

תגים:

ישראל · לבנון · איראן · צבא · מודיעין · טקטי · אסטרטגי · ועדת וינוגרד · חיזבאללה · נסראללה · חיילים · חזבאללה · צהל · לחימה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מודיעין במלחמת לבנון השניה", סמינריון אודות "מודיעין במלחמת לבנון השניה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.