היישום אינו מחובר לאינטרנט

סרטי לבנון המוקדמים מול סרטי לבנון המאוחרים

עבודה מס' 069903

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דמות החייל כפי שהיא מוצגת בסרטי מלחמת לבנון המוקדמים (שתי אצבעות מצידון, גמר גביע, עונת הדובדבנים) מול אלה המאוחרים (בופור, ואלס עם באשיר, לבנון).

12,970 מילים ,25 מקורות ,2013

תקציר העבודה:

במדינה שבה הגיוס לצבא הסדיר הוא חובה, וכך גם שירות המילואים, "השירות הצבאי הוא חוויה מכוננת בגיל המעבר מהתבגרות לבגרות, ורכישת הזהות הצבאית היא חלק משמעותי בבניית הזהות האישית", כותבת זילברשטיין (2013: 12), ומצטטת גם את הורוביץ וליסק (1990: 249), הכותבים כי "ישראל היא הדוגמא המובהקת ביותר המתקרבת לדגם של 'עם חמוש' [...], או בגרסתו הישראלית, 'עם במדים'." דהיינו, זהות היחיד שואבת מהחוויה הצבאית, המהווה נדבך מרכזי בהבנייתו החברתית הכוללת, ומצד שני החברה מתגלמת בצבא, והצבא - בחייל הבודד, כשדמותו בתיאטרון ובקולנוע היא הביטוי הדרמטי לתפיסה מורכבת זו.
הקולנוע והטלוויזיה, ככלים אידיאולוגיים, נשענים על מרכיבים של הזדהות ופנטזיה (Hall, 1996: 7). מסיבה זו שתי המדיות הללו משמשות כר טבעי להתמודדות עם זהויות המשותפות לקבוצות אוכלוסייה שונות, שאחת מהן - אולי החשובה ביותר בישראל - היא הצבא כ"צבא העם". זה המודל לפיו תפקידו של צה"ל אינו רק להגן על ביטחון המדינה, אלא גם לשמש כמתווך חברתי וככלי במדיניות כור ההיתוך באמצעות שילובם של כל מגזרי החברה בו (נבו ושור, 2002: 10).
ואכן, צה"ל הוא אחד הגיבורים הבולטים של הקולנוע הישראלי בכל שנותיו, וכראי פני החברה הוא גם משנה את פניו בקולנוע לאורך השנים - מדמות הצבא ההרואי של מלחמת השחרור ואחריה, עבור בניתוץ מיתוס צבא העם והגיבור לאחר מלחמת יום הכיפורים וכלה בדמות החייל החדש לאחר ההתבוססות בשטחי יו"ש ועזה ומלחמות לבנון מעוררי המחלוקת ומכרסמי הקונצנזוס סביב צבא העם.
בעבודה זו אני בא לבחון את דמות החייל כפי שהיא מוצגת בסרטי מלחמת לבנון המוקדמים (שתי אצבעות מצידון, גמר גביע, עונת הדובדבנים) מול אלה המאוחרים (בופור, ואלס עם באשיר, לבנון), תוך התמקדות בייצוג החייל כלוחם וכאדם ותוך בחינת השפעתם של הסרטים מ/על הציבוריות הישראלית ויחסה למלחמת הברירה היחידה בתולדות ישראל, שהיא גם הארוכה במלחמות ישראל. אבחן האם יש הבדל בין שתי החטיבות ומה משמעותו של הבדל זה הן בהקשר החברתי והן בהקשר הקולנועי.
בפרק הראשון אבחן את ייצוגו של החייל בקולנוע הישראלי. בפרק השני אסקר את השפעת מלחמת לבנון הראשונה על הציבוריות הישראלית. בפרק השלישי אבדוק את היחס שבין המלחמה לטראומה ולגבריות בקולנוע. בפרק הרביעי אנתח את שתי חטיבות סרטי לבנון. בפרק הסיכום אתייחס לניתוח סרטים אלה על רקע ייצוגו של החייל הקולנוע הישראלי וייצוג הטראומה המלחמתית בקולנוע.

תוכן העניינים:
מבוא
1. ייצוג החייל בקולנוע הישראלי
2. השפעת מלחמת לבנון הראשונה על הציבור הישראלי
3. מלחמה, טראומה וגבריות בקולנוע
4. ניתוח סרטי מלחמת לבנון הראשונה
4.1 סרטי לבנון המוקדמים
4.1.1 שתי אצבעות מצידון
4.1.2 גמר גביע
4.1.3 עונת הדובדבנים
4.2 סרטי לבנון המאוחרים
4.2.1 בופור
4.2.2 ואלס עם באשיר
4.2.3 לבנון
4.3 סרטי לבנון המוקדמים מול המאוחרים
סיכום
מקורות

קטע מהעבודה:

לאחר שבשנים שקדמו להקמת המדינה מושם הדגש על התערותו של החלוץ/עולה/ניצול השואה בארץ, הרי שהחל מפרוץ מלחמת השחרור ובשנים שיבואו אחריה מועבר המיקוד אל החייל בתיאטרון הישראלי. שלושת "מחזות תש"ח", הוא הלך בשדות (משה שמיר, 1948), בערבות הנגב (יגאל מוסינזון, 1949) והם יגיעו מחר (נתן שחם, 1950) מתארים לראשונה את חוויות הלוחמים במלחמה, כאשר לצד הפיכת החייל לגיבור החדש, הם מעוררים סוגיות אידיאולוגיות ומוסריות, לצד שאלת "האמת ההיסטורית" בייצוג ארועי המלחמה (גור, 1982: 21, מצוטט אצל זילברשטיין, 2013: 15).

תגים:

צהל · צבא · ביטחון · גבריות · סרטים · מלחמת לבנון · הצבר · מלחמות · חיילים · ישראל

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "סרטי לבנון המוקדמים מול סרטי לבנון המאוחרים", סמינריון אודות "סרטי לבנון המוקדמים מול סרטי לבנון המאוחרים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.