היישום אינו מחובר לאינטרנט

הגנה עצמית ובחינת חוק דרומי

עבודה מס' 070973

מחיר: 299.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם חוק דרומי מרחיב את הגנת ה- "הגנה עצמית"?

5,098 מילים ,12 מקורות ,2015

תקציר העבודה:

סייג ההגנה העצמית קבוע בסעיף 34י של חוק העונשין, התשל"ז-1977, אשר למעשה קובע כי אדם לא יישא באחריות פלילית למעשה אשר תכליתו הינה הדיפה של התקפה לא חוקית, ובלבד שהמתגונן לא גרם לכך . סעיף ט"ז לחוק מוסיף שהגנה זו לא תחול אם וכאשר המעשה אינו סביר לצורך מניעת פגיעה באדם. ואמנם, בתי-המשפט בישראל אימצו פרשנות שונות לתנאי זה, לפיהן סבירותה של תקיפה הינה לפי הבנתו של המתגונן.
מחקר זה מתמקד בסוגיית ההגנה העצמית כפי שבאה לידי ביטוי בתקדים שי דרומי. פרשת שי דרומי היוותה למעשה שרשרת אירועים אשר בסופם ירה החקלאי שי דרומי בח'אלד אל-אטרש ובחברו, איוב אל-הוואשלה, לאחר שאלה פרצו לחוותו שבנגב. תוצאות האירוע הינם הריגתו של אל-אטרש ופציעתו הקשה של אל-הוואשלה כתוצאה מירי של החקלאי שי דרומי. לאור אותם אירועים נעצר שי דרומי ומעצרו עורר דיון ציבורי בשאלה העוסקת בהגנת הבית כלומר- האם רשאי אדם לירות בביתו שלו בפורץ או מסיג גבול. דיון ציבורי זה עורר מחאה ציבורית, בעיקר בקרב חקלאי הנגב ופעילי ימין, שראו בפעולתו הגנה עצמית לגיטימית והוביל בסופו של דבר לחקיקת שינוי בחוק העונשין, המכונה "חוק דרומי", שקבע הגנה מפני הרשעה פלילית בגין מעשים כמו אלה שביצע דרומי, בנסיבות דומות למקרה המתואר. דרומי כאמור זוכה על ידי בית המשפט מהאישום בהריגה.
זיכויו של דרומי הוביל מנגד לנסיון לקשור את ניסיון הפריצה לכך שחוותו של דרומי היא חלק מחוות הבודדים שנועדו, כך על פי אישי ציבור ערביים, וטענו לרצון לדחוק את הבדואים מאדמתם. אישי ציבור אחרים העלו טענה הפוכה, על כך שהרקע הוא השתלטותם של הבדואים על אדמות בנגב והתנכלויות חוזרות ונשנות, כולל גניבות חקלאיות מסיביות, לחקלאים בדרום.
לפיכך, שאלת המחקר אשר מובילה את עבודה זו הינה: האם חוק דרומי מרחיב את הגנת ה- "הגנה עצמית"?
מחקר זה מציג תחילה את חוק ההגנה העצמית היבש שבמדינת ישראל והתפתחותו עוד מימי המנדט הבריטי ששלט בארץ טרם הקמתה ולמעשה שתל בתוכנו את מהות החוק כפי שנתפס ע"י הבריטים באותה תקופה. לאחר כן נבחן החוק במספר מדינות שונות בעולם ולבסוף מתואר החוק כפי שבא לידי ביטוי בהלכה היהודית. כל רקע זה מהווה למעשה תקדים לסקירת פרשת שי דרומי והחוק שבא בעקבתיו. בחלק האחרון של המחקר מוצג סיכום הדן בממצאי הסקירה ומציג את התובנות שעלו מתוך המחקר.
בחרתי בעבודתי זו לעסוק במחקר עיוני בו אחקור את שאלת המחקר באמצעות סיקור מאמרים, כתבי עת ותקדימים משפטיים שונים שעסקו בנושא. לאור הסקירה, אבצע דיון בנושא ואציג את התוצאות העיקריות העולות מתוך המחקר הנ"ל.
נושא זה הנחקר רבות בארץ ובעולם הינו נושא בעל משמעות מיוחדת בחברה הישראלית המושתת על דת וערכים יהודיים ולכן לנושא זה, העוסק בהרג ותגמול במשפט הישראלי, חשיבות רבה בעיני.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 חוק הגנה עצמית בישראל
2.2 החוק במדינות שונות בעולם
2.2.1 אנגליה
2.2.2 ארה"ב
2.2.3 קנדה
2.2.4 אוסטרליה
2.2.5 גרמניה
2.3 החוק על פי ההלכה היהודית
2.4 פרשת שי דרומי והתמורות שבאו בחוק בעקבותיה
3. סיכום
3.1 דיון
3.2 מגבלות המחקר הנוכחי
3.3 הצעות למחקרים המשך
4. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

סנג'רו (2010) טוען כי עם צאתם של הבריטים מארץ ישראל לפני יותר משישים שנה, הותירו לנו אלה ירושה ושמה "פקודת החוק הפלילי 1936". זהו חוק בעייתי אשר אבד עליו הכלח הרי שכבר עם חקיקתו חוק זה לא שיקף את המשפט הפלילי המודרני. ובכל זאת, חוק זה שרד במתכונתו המקורית עד לשנת 1994 שבו הוחלף חלקו הכללי של החוק בחלק כללי חדש ומודרני. אותו ניסוח אנגלי ישן להגנה עצמית אשר הוכתב לנו בתקופת המנדט הבריטי בארץ היווה את אחת הסיבות ההסטוריות לתפיסה המוטעית בחוק אשר סבורה כי לשופטים הזכות לעשות חסד עם חלק מהנאשמים בתקיפה ולא בטענה כי זכותה של הנתקפת להגן על עצמה.

תגים:

מערכת המשפט · הגנה עצמית · חוק · שי דרומי · אחריות · פלילי · חוק העונשין · תקיפה · פריצה · אישום · משפטים · חקלאים · חקלאות · טרור חקלאי · עבריינות חקלאית · משפט משווה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הגנה עצמית ובחינת חוק דרומי ", סמינריון אודות "הגנה עצמית ובחינת חוק דרומי " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.