היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת ההשקעה בחינוך על עוני ואי-שוויון בהכנסות בישראל

עבודה מס' 070966

מחיר: 319.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם השקעה בחינוך משפיעה על רמות העוני ואי-שוויון במדינת ישראל?

6,141 מילים ,21 מקורות ,2020

תקציר העבודה:

בספרות המקצועית מוכרות כמה גישות למדידת עוני, הנעות מהגישה היחסית, המגדירה את האדם כעני ביחס לרמת החיים בחברה שבה הוא חי, עד לגישה המוחלטת, המגדירה סל מוצרים הכרחי לקיום מזערי, וביניהן גישות ביניים המשלבות את השתיים. בחירת מדד העוני משפיעה הן על הממצאים בדבר היקף התופעה וממדיה והן על קביעת מדיניות להתמודדות עמה.
בנוסף לעוני, מחקר זה עוסק באי שוויון בהכנסות. המונח "אי שוויון בהכנסות" הוא מונח כללי, המגדיר אי שוויון בין בני אדם ברמה כלכלית. הכלי המשמש כיום למדידת השוויוניות בהתפלגות ההכנסות הוא מדד ג'יני.
מטרת המחקר הנוכחי הינו לבחון את השפעת ההשקעה בחינוך במדינת ישראל על עוני ואי שוויון בהכנסות. לפיכך, המחקר בנוי באופן הבא: פרק ראשון הינו פרק הסקירה הספרותית אשר סוקר תחילה את העוני ואי השוויון בישראל כפי שמחושב ע"י גופים שונים וכן את השפעתם של מספר משתנים על העוני ואי השוויון בישראל. חלק שני של פרק זה מציג את מאפייני ההשכלה בישראל תוך בחינת ההשקעה של מדינת ישראל בהשכלה והשכלה גבוהה בפרט. לבסוף, מציגה הסקירה מחקרים המציגים את הקשר בין השקעה בחינוך ובין עוני ואי שוויון במדינת ישראל.
בחלק השני של המחקר מוצגת השיטה בה נעשה שימוש, הליך המחקר, משתני המחקר ושיטות סטטיסטיות בהן נעשה שימוש במחקר זה. חלק שלישי הינו פרק הממצאים אשר מציג תחילה סטטיסטיקה תיאורית של משתני המחקר, קשר בין המשתנים ובחינה אמפירית של באמצעות רגרסיה מרובת משתנים של השקעה בחינוך על עוני ואי שוויון במדינת ישראל. בחלק האחרון מוצג דיון הסוקר את מהלך המחקר, ממצאיו וכן עיקרי המסקנות שעלו מתוך ניתוח הדברים. לפיכך, שאלת המחקר אשר מובילה את המחקר הנוכחי הינה: האם השקעה בחינוך משפיעה על רמות העוני ואי-שוויון במדינת ישראל?
אנו מוצאים בחקר סוגיה מחקרית זו תרומה רבה הן מבחינה יישומית והן מבחינה מחקרית. ראשית, מבחינה יישומית תובנות מחקר זה מאפשרים לקובעי המדיניות במדינת ישראל להבין כי השקעה נרחבת בחינוך מאפשרת יציאה של פרטים רבים ממעגל העוני וכן צמצום מהותי של פערים חברתיים במדינת ישראל. זוהי למעשה השקעה כספית לטווח ארוך אשר מאפשרת לפרטים להפסיק להיות תלויים בקצבאות ותשלומים מקופת המדינה ולהפוך בעצמם, מעצם מעורבותם בתעסוקה, למקור הכנסה נוסף לקופת המדינה ומתן אפשרות להשקעה נוספת בחינוך. זהו למעשה מעגל שהולך ומתרחב כאשר מיישמים אותו באופן נכון ושוויוני.
מבחינה תיאורטית ומחקרית, מחקר זה על אף מחקרים רבים קודמים בנושא זה, מאפשר לראות כיצד גם בימים אלה של משבר הקורונה העולמי והתרחבות מעגל האבטלה ובאופן ישיר גם העוני הולך ומתרחב, נדרשת השקעה מרבית במערכת החינוך הן לגיל הרך עד התיכון והם בהשכלה הגבוהה וזאת על מנת לא לעצור את הקדמה והפיתוח של ההון האנושי אשר מייצר פריון ותוצר גבוה למדינה עם השתלבותו במעגל התעסוקה.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 עוני בישראל
2.1.1 הגדרה ושיטות מדידה
2.1.2 רמת העוני בישראל
2.2 אי שוויון בהכנסות
2.2.1 הגדרות
2.2.2 מצב האי שוויון בהכנסות בישראל
2.3 הקשר בין עוני ואי שוויון בהכנסות ובין רמת השכלה
3. מתודולוגיה
3.1 משתני המחקר
3.1.1 משתנים בלתי תלויים
3.1.2 משתנה תלוי
3.2 שיטת המחקר
3.3 כלי המחקר 3.4 טווח נתוני המחקר 3.4 השערות המחקר
4. ממצאים
4.1 סטטיסטיקה תיאורית משתני המחקר
4.2 תנודות במשתנים 1990-2018
4.2.1 ממוצע ילדים מחוץ למערכת החינוך
4.2.2 אחוז השקעת הממשלה בחינוך מתוך התוצר
4.2.3 אזרחים פעילים בשוק העבודה
4.2.4 משפחות מתחת קו עוני
4.3 מתאם ומובהקות בין כלל המשתנים
4.4 השפעות משתני המחקר על העוני בישראל
5. דיון ומסקנה
5.1 דיון
5.2 מסקנת המחקר
5.3 הצעה למחקרי המשך
4. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

קיימת בעולם ספרות רחבה על סוגיות ומדידות עוני. במרבית המדינות העוני נמדד בשתי שיטות עיקריות-עוני יחסי ועוני מוחלט. לפי השיטה המוחלטת/אבסולוטית למדידת העוני העני נתפס כאדם שאינו מסוגל לצרוך סל מוצרים בסיסי ואין ברשותו מקורות הכנסה למימון סל זה. לכן אדם עני במקרה זה יוגדר כאדם אשר הקיום הפיזי שלו והדאגה לצרכיו הפיזיים יעמדו בראש מעיניו, מכאן דאגותיו הבסיסיות ומרבית אמצעיו הכלכליים יופנו בעיקר לצריכת מזון, מחסה ולבוש (בן דוד ובליך, 2013 ; שפרמן, 2009). מדידה מוחלטת של עוני הינה מדידה על בסיס של סל צריכה כאשר קו העוני הוא הערך הכספי של הסל. הקו הזה נובע מתוך הנחה שעוני הוא מצב בו יחידים ומשפחות אינם מצליחים לרכוש סל מוצרים בסיסיים כמזון, לבוש, דיור וכדומה להבטחת רמת חיים מינימלית (שפרמן, 2009).

תגים:

ישראל · הכנסות · אי שוויון · עוני · פער · הון · קו העוני · כלכלה · חינוך · מעמדות · כסף · פריון · תעסוקה · מדד ג'יני · השכלה · פערים חברתיים · עניים · תקציב

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת ההשקעה בחינוך על עוני ואי-שוויון בהכנסות בישראל", סמינריון אודות "השפעת ההשקעה בחינוך על עוני ואי-שוויון בהכנסות בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.