היישום אינו מחובר לאינטרנט

מיסטיקה בשירת דליה רביקוביץ

עבודה מס' 069874

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: היבטים שונים של המיסטיקה בשמונה שירים ובמדרש אחד של דליה רביקוביץ'.

6,803 מילים ,7 מקורות ,2011

תקציר העבודה:

המסורת המיסטית היהודית העתיקה והעשירה וביטוייה הספרותיים המרשימים בסיפורי התנ"ך, בספרות חז"ל, בספרות ההיכלות, בשירה ובהגות של ימי הביניים, בקבלה על כל שלוחותיה ובחסידות מצאה את המשכה בשירה העברית של המאה ה-20, אף על פי שברובה נכתבה על ידי משוררים ומשוררות שניהלו אוח חיים חילוני.
משיכה זו למיסטיקה בקרב היוצרים הישראלים החילונים והדחף לתת לה ביטוי ביצירותיהם הספרותיות היא טבעית למדי שיש לה מקבילות בספרות העולם מחד גיסא, ומאידך גיסא תוצאה של השפעות תרבותיות, פנימיות וחיצוניות, ולראיה - הספרות העברית החדשה במאה ה-19 הייתה רחוקה ממיסטיקה.

הספרות העברית החדשה של המאה ה-20 הינה ברובה ספרות ציונית, וממנה נשקפים פניה הרוחניים של הציונות החילונית; זיקתה של ספרות זו למיסטיקה כלל ולמיסטיקה היהודית בפרט היא אחד מביטויי צד הרוחני בחייהם ובאישיותם של מגשימי החלום הציוני. [בר יוסף 2008].
שירתם של משוררים עבריים מרכזיים מוקדמים יותר כגון ביאליק, שלונסקי, אלתרמן, אצ"ג, יצחק למדן או אסתר ראב ביטאה אקסטזות מיסטיות.
בשנות החמישים והשישים של המאה ה-20 נוצר בשירה הישראלית זרם שהתנגד בחריפות לשירה מיסטית, ונציגיו העיקריים היו יהודיה עמיחי, נתן זך דוד אבידן ודן פגיס. אבל גם בתקופה זו כתבו דליה רביקוביץ' ואמיר גלבוע שירה מיסטית.
דליה רביקוביץ' (1936 - 2005) היא מעמודי התווך של השירה העברית הלירית ומתרגמת ישראלית. שירתה של רביקוביץ' מתארת חוויות אישיות בכתיבה לירית אישית. שיריה הם מצד אחד עדות אישית על יתמות, אהבה בלתי אפשרית ומאבק נואש על עצם הקיום ומצד שני מבטאים אמת אוניברסאלית וחוויות של רבים. בשירתה המוקדמת דרכי העיצוב היו מיושנות: ביטויים פיוטיים, מבנים קלאסיים וכדומה, אך בעקבות שבר שחל בשיריה המאוחרים יותר התגלו עקרונות "הפואטיקה המודרנית": שפה דמוית סלנג , מבנה שירים בעלי אופי של שיחה ומבנים סטרופיים חופשיים. שירתה המשוררת התקבלה בתחילת דרכה על ידי הביקורת הישראלית כיוצאת דופן.
דליה רביקוביץ חיה את חייה באופן צנוע יחסית, רחוקה מחשיפה, לא יצרה פרובוקציות סביבה וניסתה למצוא את מקומה במסגרת משפחתית. בראיון לעיתון "ידיעות אחרונות" (1.3.1996) אמרה רביקוביץ שלאורך כל חייה של חשה את הקיום היומיומי ואת הצורך לשרוד.
דרך החיים והחוויות היומיומיות שלה יצרו ועיצבו את שירתה אחת לפי תפיסת עולמה ובדרכה שלה.
דליה רביקוביץ שייכת מבחינה כרונולוגית למשוררי דור המדינה, אך שירתה מציגה בריחה מן המציאות אל האגדה וכמיהה רומנטית למחוזות נכספים. להבעת מגוון זה של רגשות עשתה רביקוביץ שימוש בעברית לרבדיה ולמקורותיה - התנ"ך והמשנה, הפיוט והתפילה. יש הסבורים כי השימוש בלשון המקורות היה עבורה אמצעי להרחיק ולעמעם את החוויות הקשות בחייה - ובשירתה. בספר "אהבת תפוח הזהב" הדוברת היא ילדה, ומבנה השירים הפשוט הולם את תמימותה של הילדה-המשוררת ואת חלומותיה-הזיותיה. לאחר מכן השתנה סגנון שירתה של רביקוביץ: הדמות הדוברת אינה עוד ילדה תמימה אלא דמות מפוכחת, ואת התמימות מחליפים הספקנות, חוסר אמונה ותיאורי מוות.
בתחילת המאה העשרים נושא המיסטיקה החל המונח ליצור סביבו עניין אקדמי, ותחום חקר המיסטיקה התגבש. תחילת המאה העשרים ראתה את יציאתם לאור של כמה ממחקרי המיסטיקה הקלאסיים, שממשיכים להוות בסיס איתן לתחום עד היום. בראשם ניצבו ספרה של אוולין אנדרהיל (Underhill), "מיסטיקה: על טבעה והתפתחותה של ההכרה הרוחנית האנושית" וספרו של ויליאם ג'יימס "החוויה הדתית לסוגיה: מחקר בטבע האדם" [שני הספרים נכתבו בשפה האנגלית]. כותרות הספרים מצביעות על המגמה המשותפת של מחבריהם: על פיהם המיסטיקה היא יסוד חיובי ואימננטי בטבע האנושי, אשר ממנו יוצאות, כמו דיברות מתוך הענן, הדתות כמוסדות חברתיים ודוגמאטיים.

בעבודה זו אתמקד בהיבטים שונים של המיסטיקה בשמונה שירים ובמדרש אחד של דליה רביקוביץ'.

תוכן עניינים:
מבוא
1.1 "זוהר" לביאליק בהשוואה ל"חמדה" ו"כתמי אור" לרביקוביץ'
1.2 קדושה ומראות ב"עמוד התיכון" של דליה רביקוביץ'
1.3 התמזגות עם האור בטבע ב"לטאה הכחולה בשמש" וב"צער הלילה" של דליה רביקוביץ'
1.4 חווית ההתאחדות ב"אהבת תפוח הזהב" לרביקוביץ'
2. תהליך החוויה המיסטית על פי ו. ג'יימס כפי שהוא בא לידי ביטוי בשיר "סוף הנפילה
3. המיסטיקה במדרש "בארה של מרים" וביטויו ב"כישופים"
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ההתמזגות עם הקדושה מתוארת בספר הזוהר ובמקורות מיסטיים רבים אחרים כהצפה של מים ושל אור, או כטביעה והיבלעות בהם. בפואמה "זוהר" של ביאליק מתוארת צלילה של הילד המשורר יחד עם הצפרירים, יצורי דמיון אגדיים, במי אגם שמתנועעים ומשקפים את אור השמש.

תגים:

מיסטיקה · שירה · יהדות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מיסטיקה בשירת דליה רביקוביץ", סמינריון אודות "מיסטיקה בשירת דליה רביקוביץ" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.