היישום אינו מחובר לאינטרנט

ייצוג הקיבוץ בקולנוע הישראלי

עבודה מס' 069168

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח של 5 סרטים ישראליים העוסקים בחיי הקיבוץ.

13,178 מילים ,20 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

בשלהי המאה העשרים היוו הקיבוצים, עוד מלפני הקמת המדינה, סמל לחזון העם היהודי להתיישבות בישראל. הקיבוצים במהלך מאה שנות קיומם, עברו שינויים מתמשכים ומשברים, שהביאו לשינוי מהותי באופיים של רבים מהם. כך למשל, לצד המודל המוכר של הקיבוץ השיתופי - סוציאליסטי, הקלאסי, שהתאפיין בשכר שווה לכל חבריו, צמח מודל הקיבוץ המופרט, אשר בו ניתן לחברים שכר דיפרנציאלי, כפי שמקובל בשוק העבודה. שינויים מעין אלו, חלחלו והשפיעו על ההתנהלות, על אורח החיים, על המכניזם הפוליטי של הקיבוץ ועוד, עד שפעמים רבות עלו שאלות על גורלו של הקיבוץ.
השינויים בקיבוץ הנם תחום רחב אשר נחקר רבות בעשורים האחרונים. מחקר זה הולך להתעמק בחיי הקיבוץ, כפי שהוא מיוצג בקולנוע הישראלי, במהלך השנים.
השינויים שהתרחשו בקיבוץ במהלך השנים, הביאו לשינוי ניכר באופן ייצוגם בקולנוע הישראלי. עבודת מחקר זו באה לבדוק את אופן ייצוג הקיבוץ בקולנוע הישראלי, החל משנות ה-80. הקולנוע הישראלי עד שנות ה-60 הצטייר כקולנוע מגיוס המסקר את הקיבוצים באופן אוטופי, עם כל מגוון הייצוגים שהמדינה הציבה לעצמה, כמטרה, להעביר לעם ישראל. בשנות ה-60 ועד ה-80 הקולנוע הישראלי מציג סרטים המגוללים את סיפורם של צעירים בתל-אביב ולכן דמות הצבר הקיבוצניק, נעדרת מהייצוג בקולנוע הישראלי. ב-77 מתרחש מהפך פוליטי, כשהמפלגה הדומיננטית מאז קום המדינה מפא"י מפסידה למפלגת הליכוד וכך הפערים העדתיים מתחילים לצוץ. עקב המפכה הפוליטית, הקולנוע הישראלי שב לייצג את הקיבוץ, אולם כעת הוא עושה זאת באופן ביקורתי וכך מלמד על חולי העבר.
הקולנוע כמדיום תקשורתי, ביכולתו להוות השתקפות של המציאות במקום בו הוא מיוצר וכך ליצור מחזור של דימויים, היוצרים אפקטים חזותיים וקוליים, המעניקים עבור הצופה רגעים קטנים של שיבה לנוסטלגיה, באמצעותה יוכל בין השאר ללמוד על רוח התקופה, על ביקורות על התקופה, על המנהגים, על התרבויות ועוד. באמצעות הצפייה בסרט הקולנוע, ניתן להיחשף למבואת ליבם של הבמאים ויוצרי הסרט וכך גם בהתייחס לייצוגי הקיבוץ בסרטי הקולנוע השונים, ללמוד על האופי הקיבוצי, ההתנהלות הייחודית לו, אורח החיים בו, הפוליטיקה הקיבוצית, היחסים שבין החברים ועוד (טלמון, 2001).
במחקר זה, אבקש לבחון את הייצוגים הרבים של הקיבוץ, כפי שעולים במספר סרטים שנבחרו על ידי, המהווים אבני דרך בקולנוע הישראלי. ראוי לציין כבר בתחילה כי המחקר הינו מדגמי ביותר ואינו מכיל חומר מחקרי מספק, כדי להגיע בסיומו לקביעות נחרצות. עם זאת, אצפה לראות חוט מקשר בין דימויי הקיבוץ השונים במהלך השנים ואף אצפה לזהות שינויים בדימויים השונים, המקבילים לשינויים שהתחוללו בקיבוץ, הלכה למעשה.

תוכן ענייניים:
מבוא
מתודולוגיה
חלק ראשון: התיאוריות
פרק ראשון: הכל אודות הקיבוץ
1.1 הקיבוץ והשינויים שחלו בו במהלך שנות קיומה של המדינה
1.2 הפוליטיזציה בקיבוץ
1.3 האמצעים הדמוקרטיים שאפיינו את הקיבוץ במהלך השנים
פרק שני: דימויי הקיבוץ על מרקע הקולנוע והטלוויזיה
2.1 ייצוג הקיבוץ בקולנוע הישראלי מטרום תקופת קום המדינה
2.2 השפעתם של שינויים דמוגרפים ביישוב היהודי בארץ
2.3 עלייתן של קומדיות עממיות וירידה בייצוג הקיבוץ
2.4 הקולנוע הישראלי שב לייצג את הקיבוץ
2.5 "החלום ושברו" - שנות ה-90 ועד ימינו
2.6 ייצוג "האחר" בקולנוע הישראלי
2.7 השינויים בייצוג הצבר בקולנוע הישראלי לאורך ההיסטוריה

חלק שני: המחקר
3.1 מבצע סבתא
3.2 ללכת על המים
3.3 נועה בת 17
3.4 ילדי השמש
3.5 אדמה משוגעת
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הקיבוץ נוסד כחברה אידיאולוגית, השואפת לממש באורחות חייה את ערכי השוויון והשותפות ומאז ומתמיד תחום השותפות בחברה הקיבוצית היה מעוגן בתרבות הארגונית, כאשר ערכים, אתוס, חינוך, מסורת וחזון ובמבנה הארגוני היוו מנגנונים של קבלת החלטות ותפקידים. תהליכי השינוי, הפוקדים את הקיבוצים בעשורים האחרונים, מאתגרים את השותפויות הקיימות בחברה זו, הן בבחינת היכולת לקיים בה תהליכים משותפים והן מבחינת ההכרעות על עתיד השותפות, שבין החברים (פווין, 2002).

תגים:

אדמה משוגעת · נועה בת 17 · מבצע סבתא · ללכת על המים · ילדי השמש · קיבוץ · ייצוג הקיבוץ · הקיבוץ בקולנוע · ניתוח קולנועי · החברה הישראלית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ייצוג הקיבוץ בקולנוע הישראלי", סמינריון אודות "ייצוג הקיבוץ בקולנוע הישראלי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.