היישום אינו מחובר לאינטרנט

עיר מעורבת - ערביי חיפה במהלך מלחמת העצמאות

עבודה מס' 069108

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תיאור כיבוש העיר תוך התייחסות למערכת היחסים בין האוכלוסיות.

5,376 מילים ,21 מקורות ,2011

תקציר העבודה:

עוד מימי השלטון העת'מאני היתה חיפה עיר בעלת מעמד מיוחד, עיר נמל בעלת טופוגרפיה מעניינת המשלבת הר ומישור, וסמל לדו קיום ושיתוף פעולה בין העדות השונות בה. העיר משכה אליה מהגרים יהודים וערבים מארצות שונות, אשר רצו כולם להשתלב במארג החיים הקוסמופוליטי בעיר. קבלת תכנית חלוקת ארץ ישראל לשתי מדינות, יהודית וערבית, של האומות המאוחדות (האו"ם) בכ"ט בנובמבר 1947, סימלה את תחילתה של מלחמת העצמאות על ארץ ישראל. מלחמה זו הביאה לשינוי יחסי הכוחות ומערכת היחסים בין הערבים והיהודים בעיר. העיר הפכה למעוז התנגשויות ועימותים בין הקהילות, שהעיבו על חיי היומיום השקטים והמשגשגים. הבריטים, כבעלי המנדט על ארץ ישראל, החליטו להתפנות ממנה עד למאי 1948, כאשר חיפה תהיה העיר האחרונה שתפונה. מרגע זה ואילך הפכה השמירה על החוק והסדר בעיר לעניין הבוער והמרכזי ביותר בעיני הבריטים, שלו הקדישו מאמצים רבים בהיבטים מדיניים וצבאיים כאחד (1).
בעמודים הבאים נבין את המהלכים השונים אשר הובילו לכיבוש העיר, תוך תיאור מערכת היחסים המורכבת בין יהודי וערביי העיר במהלך מלחמת תש"ח. אסקור את הגורמים אשר הניעו את האוכלוסייה הערבית לנטוש את העיר, וכיצד התמודדה עם כך הוועדה הלאומית הערבית. אתאר את האופן בו נכבשה העיר ואת מעורבות כל אחד מהצדדים בקרבות ההכרעה.
ראשית נכיר את אופייה המיוחד של חיפה, אשר הביא אותה למעמד של עיר משגשגת, תעשייתית וקוסמופוליטית. זאת יתואר תוך מתן רקע תמציתי לגבי העיר מתקופת שלטונה של האימפריה העת'מאנית עד לשנת 1917, ואת חשיבותה בעיני השלטון הבריטי אשר תפס את מקומה. בנוסף אתן רקע על יהודי וערביי העיר ומערכת היחסים ביניהם. בהמשך נבין את הגורמים שהשפיעו על הערבים לנטוש את העיר בשלושה גלי עזיבה עיקריים, ואת המאפיינים של כל אחד מהם. לבסוף, אתאר את המהלכים שהובילו לכיבוש העיר במבצע "ביעור חמץ" שהתרחש בין ה-21-22 באפריל על ידי ארגון "ההגנה", תוך התמקדות במעורבות הבריטים והיהודים בנעשה. אנסה לענות על השאלה האם הייתה נטישת הערבים את העיר פעולה שנעשתה מרצון או שמא בריחה.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. עיר מעורבת- חיפה ערב מלחמת העצמאות
3. הגורמים לעזיבת ערביי העיר והתמודדות הוועדה הלאומית
4. המעורבים בכיבוש חיפה והמצב לאחריו
5. סיכום ומסקנות
6. רשימת מקורות

קטע מהעבודה:

גידול באוכלוסייתה של חיפה והתפתחותה הכלכלית ניכרו כבר בתחילת המאה העשרים, בימי השלטון העת'מאני, כאשר דבק בה הכינוי "עיר העתיד". העת'מאנים הסתייעו במיקומה הגיאוגרפי הכולל את רכס הכרמל המגן על המפרץ מפני הרוחות ומאפשר עגינת ספינות קרוב לחוף גם ללא שובר גלים; בהימצאות שפע של מים לצורכי תעשייה, ובמחירן הזול של האדמות המלוחות באזור המפרץ. לתמורות אלו, בתחילת המאה העשרים, סייעו גם חיבורה של העיר עם מסילת הרכבת החג'אזית, הנמל המודרני במפרצה, והתיישבות הטמפלרים אשר הקימו תעשיות שונות לתוצרת עצמית ולייצוא. כך החלה חיפה למשוך מתיישבים, בייחוד בעלי הון, להשתקע ולהקים בה מפעלים ובתי חרושת(2).

תגים:

חיפה · ערבים · מלחמה · גירוש · פליטים · בעיית הפליטים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עיר מעורבת - ערביי חיפה במהלך מלחמת העצמאות ", סמינריון אודות "עיר מעורבת - ערביי חיפה במהלך מלחמת העצמאות " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.