היישום אינו מחובר לאינטרנט

המדיניות הלשונית בבית ספר ערבי

עבודה מס' 065934

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת הוראת השפה הערבית, במסגרת לימודי שפה שנייה, בבתי הספר הערביים בישראל.

4,446 מילים ,12 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

התושבים ממוצא הערבי, תושבי מדינת ישראל, הינם מיעוט גדול השומר בגאווה על מורשתו, כשאחד מסממני מורשת זו היא השפה הערבית ולמידתה. אין שפה מדוברת אחת בבתי הספר הערבים בישראל. ערבית ועברית משמשים, בשיח ושיג היומיומי בקרבם, בערבוביה. אל אף השתרשות מנהג הערבוב שבין שתי השפות השפה הערבית נלמדת, במוסדות ההשכלה למיניהם, גם בצורה מעמיקה יותר (דקדוק וספרות ערבית).
מטרת לימודה של שפה זרה (המדובר הוא בעיקר בשפה הערבית) היא לעודד את התלמיד ללמוד שפה נוספת כאשר זו יכולה לשמש את התלמיד ככלי לרכישת ידע בתחומים שונים. כמו כן שפה זרה יכולה להיות כלי חשוב בכל קשר קומוניקטיבי, השפה הזרה מגרה את התעניינות התלמידים לקריאה אקסטנסיבית, להנאות הספרות ולתועלת שבידיעת שפה זרה מעבר לכיתה.
מטרת של העבודה הנוכחית היא לסקור את המדיניות הלשונית במדינת ישראל, כיצד מדיניות זו משתקפת במשרד החינוך ובאגף לחינוך לערבים שבמשרד וכיצד בית הספר הערבי בישראל מביא לידי ביטוי מדיניות זו דרך יחסו ללימודה של שפה זרה. תכלית העבודה היא לבחון, באמצעות מחקר אמפירי, את היחס של ההורים הערבים כלפי מדיניות בית הספר בנושא העדיפות שניתנת לשפה הערבית על פני שפות אחרות.

אוכלוסיית המחקר הינה כלל ההורים של התלמידים באזור בית הספר. המדגם הוא הסתברותי - קיבלתי בבית הספר את רשימת השמות של הורים שילדם לומד בתיכון. מתוך רשימה זו בדקתי כל אזרח עשירי. רבים סירבו לענות והמשכתי את המחקר עד שדגמתי 42 הורים. מספר זה של נדגמים מספיק לבדיקת השערות המחקר היות ועל פי חוק המספרים הגדולים ניתן להניח התפלגות נורמלית.
כלי המחקר הוא שאלון שהועבר על ידי פיזית לנשאלים.

תוכן העניינים:
*מבוא
*החינוך הערבי במדינת ישראל
מטרות החינוך במגזר הערבי
מרכיב הזהות של האוכלוסייה הערבית במדינה
קביעת מטרות החינוך
*הערבית בבתי ספר ערביים
הישגי התלמידים בלימוד השפה השנייה
מדיניות משרד החינוך בנושא לימודי השפה השנייה בכלל ובבתי ספר ערביים בכלל
כיצד משפיעה מדיניות בתי הספר על הישגי התלמידים
*שיטת המחקר
אוכלוסיית המחקר
השערות המחקר
משתני המחקר
אוכלוסיית המחקר ושיטת הדגימה
כלי המחקר
*תוצאות המחקר
*סיכום ודיון
ביבליוגרפיה
נספח - דוגמת השאלון

קטע מהעבודה:

יצוין כי לאור המדיניות הקיימת במדינת ישראל השפה הערבית הינה שפה המוגדרת כשפה שניה במדינת ישראל ובבתי הספר, ומבחינה קוגניטיבית עשויות להיות מספר בעיות בהוראתה\לימודה.
השפה, ככלי הקומוניקטיבי העיקרי של האדם, היא בחזקת מוסד חברתי בעל ערך רב חשוב והיא האמצעי שבאמצעותו מעבירה החברה את מצבור הידע התרבותי שלה אל הפרט. עצם השימוש בשפה מאפשר את העברתה של ההתפתחות הקוגניטיבית מן המישור הביולוגי אל המישור החברתי-היסטורי. על ידי השימוש בשפה מעבירה החברה לפרט מערכת חוקים שנבנתה על ידיה (Lentolf and Appel, 1999). הפרט משתמש במערכת זו על מנת לתכנן מראש את פעילותו על פיה. עצם השימוש בשפה מקדם את חשיבתו של הילד ואת יכולת התכנון שלו לגבי הפעולות הבאות. מכאן, שהשפה גם מבנה את חשיבתו של הילד וגם מאפשרת לו אמצעי תקשורת, להעבירה לאחרים. בני האדם מתכננים את פעילותם מראש, כשהם יוצרים במוחם דימויים של תוצר הפעילות. יכולת תכנון זו מתפתחת באמצעות התווך הלשוני של הפעילות (קוטיק, 1999).

תגים:

לימוד · שפות · שפה · שניה · מיעוט · לאומי · אוטונומיה · תרבותית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המדיניות הלשונית בבית ספר ערבי", סמינריון אודות "המדיניות הלשונית בבית ספר ערבי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.