היישום אינו מחובר לאינטרנט

המורים בבית הספר במגזר הערבי בישראל

עבודה מס' 068823

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינה תמציתית של תפיסת מקצוע ההוראה במגזר הערבי.

1,991 מילים ,4 מקורות ,2011

תקציר העבודה:

בית הספר הוא מוסד חברתי חינוכי שבו הבאים בשעריו רוכשים ידע והשכלה אך בנוסף רוכשים גם מיומנות חברתית לתפקוד טוב יותר בחברה (חורי-ותד,2008/09). אלחאג' מתאר את המורים כהון האנושי של מערכת החינוך והחברה וכל ניסיון לקדם את מערכת החינוך מחייב השקעה במורה ובהעצמת יכולותיו לתפקד כמנהיג חינוכי. ניסן מוסיף כי מנהיג חינוכי הוא בראש ובראשונה מחנך ורק אח"כ מנהיג למפעל חינוכי וקשה להפריד בין ערכיו לעבודתו (חורי-ותד, 2008/09).
"מורה טוב" הוא מושג ייחודי שהפרט מייחס לו תכונות שונות אשר מושפעות מחוויותיו האישיות, מניסיונו לאורך השנים ומן הזהות התרבותית שרכש מילדותו. מחקרים מתארים את המורה הטוב כמורה לחיים של תלמידיו, אדם המחנך לתרבות וכמי שמפתח את אישיות הפרט, כך שבמשך כל חייו התלמיד יזכור לטובה את האיכויות שאותו מורה העניק לו. (עואד, זועבי וחליל, 2010).
לסגנון הניהולי בביה"ס השלכות ישירות על אקלים ביה"ס והוא משפיע ישירות על המורים והתלמידים. סגנון ניהולי דמוקרטי מבוסס על עקרונות של שוויון,חירות ורציונאליות ומאופיין על ידי פתיחות ושיתוף פעולה. בתי ספר בעלי סגנון ארגוני דמוקרטי מזוהים לעיתים קרובות כבתי ספר יעילים בהם שוררת אווירה חיובית אשר תורמת לשביעות רצון אישית, חברתית ומקצועית של המורים. שביעות רצון של המורה קשורה לתפיסת העצמי ולתפקודו בכיתה, דימוי עצמי חיובי מקרב את המורה לתלמידיו.(שכטמן, זועבי וכץ,1992)
בתי הספר הערביים בישראל ממלאים כיום שתי פונקציות סותרות: מצד אחד הם מעבירים את מורשת התרבות הערבית המסורתית, ומצד שני הם מחדירים שינויים למערכת, בהשפעת החברה הרחבה אשר בה הם מתקיימים. השאלה היא איפה נמצאים המורים והמנהלים בתוך מערך אמביוולנטי זה.
בעבודה זו אעמוד על דמותו של המורה הערבי בבית הספר, אבדוק כיצד משפיעה המסורת הערבית על תפקודו בכיתה וכיצד משפיע האקלים החברתי בבית הספר על המורה. מקצוע ההוראה נתפס כמקצוע יוקרתי במדינת ישראל, אך האם זה אכן כך גם בעיני המורה הערבי? האם ההוראה בעיניו היא מקצוע לחיים או מקום עבודה?
מערכת החינוך מושתתת על ערכי החינוך הדמוקרטי. מנקודת מבטי בתי ספר ערבים בעלי סגנון דמוקרטי ופתוח נהנים מיתרונותיו של סגנון זה ועתידים להשפיע באופן חיובי על הנוער הערבי במדינת ישראל.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א' : השפעת המסורת הערבית על המורה
פרק ב' : אקלים חברתי בבית הספר והשפעתו על המורה הערבי
פרק ג' : מקצוע ההוראה בעיני המורה הערבי
סיכום
ביבליוגרפיה

הערת מערכת: העבודה נכתבה במסגרת קורס הדרכה ביבליוגרפית.

קטע מהעבודה:

אלחאג' טוען כי החברה הערבית נחשבת כחברה קולקטיבית ומסורתית אשר מנסה לשמר את ערכיה וזאת על מנת לשמור על זהותה הערבית. עד תחילת שנות ה-80 נאסר על המורים במגזר הערבי לדון בכיתה על נושאים רגישים כגון הזהות הלאומית וזכויות אזרחיות . אזרחי המדינה הערבים ציפו מהמורים, הנחשבים מבחינה מסורתית לאליטה, לחנך את הדור הצעיר ברוח התרבות ואלחאג' טוען כי החברה הערבית נחשבת כחברה קולקטיבית ומסורתית אשר מנסה לשמר את ערכיה וזאת על מנת לשמור על זהותה הערבית. עד תחילת שנות ה-80 נאסר על המורים במגזר הערבי לדון בכיתה על נושאים רגישים כגון הזהות הלאומית וזכויות אזרחיות. אזרחי המדינה הערבים ציפו מהמורים, הנחשבים מבחינה מסורתית לאליטה, לחנך את הדור הצעיר ברוח התרבות והמסורת הערבית ולהיות מנהיגים. אך באותה עת, הממסד ציפה מהמורה הערבי לחנך את הדור הצעיר ברוח האזרחות הישראלית ולדכא כל נטייה לאומית ערבית (חורי-ותד, 2008/09).

תגים:

מורים · ערבי · בית ספר · הוראה · תדמית המורה · מקצוע ההוראה · המגזר הערבי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המורים בבית הספר במגזר הערבי בישראל ", סמינריון אודות "המורים בבית הספר במגזר הערבי בישראל " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.