היישום אינו מחובר לאינטרנט

הגורמים לבשלות ביחסי ישראל גרמניה

עבודה מס' 065111

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינה, תיאור וניתוח הגורמים, המאורעות והאישים שתרמו לבשלות היחסים הין ישראל וגרמניה ובהמשך לחתימת הסכם השילומים בין הצדדים.

9,641 מילים ,39 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

הסכם השילומים בין ממשלת מערב גרמניה וממשלת ישראל הוא הסכם בו הכירה גרמניה בכך שהמשטר הנאצי המיט שואה על העם היהודי וכן התחייבה למתן פיצוי חלקי על הרכוש היהודי שנגזל ולכיסוי חלק מהוצאות שיקומם של הניצולים. פתיחת המשא ומתן עוררה גל גדול של התנגדות בקרב בציבור הישראלי, שטען כי זהו שיתוף פעולה עם אויבו הגדול ביותר של העם היהודי. הסכם זה היה הסכם תקדימי במשפט הבין לאומי, משום שהכיר במדינת ישראל כאחת מיורשי הקהילות היהודיות שנכחדו בשואה . החתימה על ההסכם סייעה בידי מערב גרמניה לשקם את מעמדה בקהילייה הבין לאומית ולהתחיל בפשרה והתקרבות עם מדינת ישראל והיהודים. בהיסטוריה הכלכלית של מדינת ישראל נחשב ההסכם לאחד מהצעדים המשמעותיים שאפשרו את צמיחת המשק הישראלי בשנים לאחר מכן.

מטרת המחקר: לבחון, לתאר ולנתח את הגורמים, המאורעות והאישים שתרמו לבשלות היחסים הין ישראל וגרמניה ובהמשך לחתימת הסכם השילומים בין הצדדים.

בעבודה זו ניסיתי לבדוק את תהליך קבלת השילומים והפיצויים בהקשר הפוליטי הבין לאומי ואת ההתפתחויות שהביאו לרמה של בשלות וכינון יחסים ישירים בין ישראל וגרמניה. נושא זה הוא מעניין כיוון שהיווה נקודת מחלוקת חריפה ביותר בציבור בשנות החמישים ומעניין לבדוק את מקורותיו.
בתחילת העבודה בדקתי את ההקשר הכללי של בשלות במהלך משא ומתן תוך בדיקת מאפייניה וגורמיה; לאחר מכן תיארתי את הרקע ההיסטורי שהוביל לכינון המגעים בין ישראל וגרמניה; בהמשך מפורט תהליך המשא ומתן שנערך בפועל בין הצדדים ולאחריו בדיקה של מאפייני הבשלות המופיעים במשא ומתן זה.
על נושא השילומים והפיצויים מגרמניה נכתבו ספרים רבים שעשיתי בהם שימוש בעבודתי. שני ספרים שמתמקדים בעיקר בהסכם עצמו הם ספריהם של ניקולס בלבקינס (Balabkins,1971) וספרה של לילי גרדנר פלדמן Feldman, 1984)) שעוסק בהתפתחות היחסים בין ישראל ומערב גרמניה מראשיתם ועד שנות השמונים.
מחקר נוסף הוא זה של ננה שגיא (Sagi, 1980) המתמקד בהיסטוריה של הסכם השילומים והפיצויים מראשית העלאת הנושא ועד עצם חתימת ההסכם.
עבודה חשובה נוספת היא זו של יהודית אורבך (Auerbach, 1991) העוסקת בהסכם השילומים בעיקר מהצד הישראלי תוך התמקדות בתפקידו של בן גוריון בתהליך.

במסגרת עבודתי התמקדתי בעיקר בשנים 1950-1953, שנים בהם הנושא עמד על סדר היום בישראל והסעיר את הרוחות.

תוכן העניינים:
מבוא
רקע תיאורטי
רקע היסטורח
המשא ומתן
בשלות במשא ומתן למול ניהולו בפועל של משא ומתן בין גרמניה וישראל
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

אחת הפרשיות הסוערות בתולדות המדינה הייתה פרשת השילומים מגרמניה, שפרצה במלוא עוזה בראשית 1952. לאחר שממשלת גרמניה הביעה את הסכמתה לשלם פיצויים ליהודים ניצולי השואה, העלה ראש הממשלה דוד בן גוריון את הנושא לדיון בכנסת, כשהוא מודיע שמתקיים משא ומתן עם גרמניה המערבית בנושא השילומים. ההתנגדות בציבור לקבלת פיצויים מהגרמנים הייתה רחבה ומקיפה, ובין המתנגדים היו גם רבים מניצולי השואה, שטענו כי מעשה כזה יתפרש כמחילה לפשעי הנאצים ולעם הגרמני. לעומתם טענו המחייבים כי על הגרמנים להחזיר את מה שנגזל מהיהודים והכספים ישמשו לקליטתם של ניצולי השואה בישראל. הויכוח היה סוער וחצה קווים פוליטיים וחברתיים (משעל, 1998, ע' 44) .

תגים:

בשלות · גרמניה · הסכם · השילומים · ישראל · שילומים · בגין

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הגורמים לבשלות ביחסי ישראל גרמניה", סמינריון אודות "הגורמים לבשלות ביחסי ישראל גרמניה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.