היישום אינו מחובר לאינטרנט

האם מדינת ישראל היא היורשת של ארץ ישראל המנדטורית?

עבודה מס' 065093

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינה משפטית בהקשר של משפט בינלאומי פומבי.

4,367 מילים ,25 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

עד העשור האחרון נושא ירושת מדינות נחשב לעניינם של ההיסטוריונים, תחום שאין לו כל השפעה מעשית על הקהילה הבינלאומית כיום. המקרים האחרונים שבהם נדונו שאלות בתחום התרחשו לפני מספר עשורים והתחום נתפס כחלק אינטגראלי מתהליך הדה-קולוניזציה ההיסטורי.
בשל המלחמה הקרה והחלוקה הברורה של הטריטוריות בין שתי מעצמות על, נמנע כל דיון אפשרי בתחום ירושת המדינות שעלול לערער את שיווי המשקל העדין הנ"ל.
העניין המחודש בתחום ירושת המדינות התעורר רק לאחר פירוקן של המדינות המולטי-אתניות סוציאליסטיות באירופה הפוסט-קומוניסטית (ברית המועצות, צ'כוסלובקיה, ויוגוסלביה), איחודה של גרמניה ואף העברת הריבונות על הונג-קונג. אין פלא שכאשר התעוררו שאלות בדבר ירושת מדינות, נתגלה כי זהו תחום שאינו ברור ואינו מוסדר. אין משפט מנהגי בנושא וכל ניסיון לקודיפיקציה של התחום שנעשה עד כה לא צלח. אמנם קיימות 2 אמנות וינה בדבר ירושת מדינות (1) שעשויות להתוות עקרונות מנחים, אולם שתיהן בעייתיות בקביעת כללים ברורים כפי שאראה בהמשך, ואחת מהן כלל לא אושררה ע"י מספיק מדינות על מנת להיות תקפה בפועל (האמנה בנוגע לרכוש). על אף אותן אמנות, קיימות מדינות שהתעלמו מהן או אף העדיפו במפורש גישה מנוגדת(2). הסתירה והמחלוקות הרבות הקיימות בקשר לנושאים מרכזיים בתחום צצו ועלו במקרים של תהפוכות טריטוריאליות ופוליטיות. שאלות נוספות עלו במקרים של רצח עם, כמו האם קיים כלל של ירושה אוטומטית של אמנות בעלות אופי הומניטארי(3) (ה- ICJ השאיר את השאלה פתוחה, אולם אחד השופטים (שהבודן) העדיף דעה זו במפורש).
בפועל אין דפוס פעולה אחיד וברור בו נקטה הקהילה הבינ"ל בנוגע לירושת מדינות, וגישתה לנושא משתנה בהתאם לנסיבות כל מקרה.
השאלה מתחדדת במקרה נשוא עבודתי- האם מדינת ישראל המודרנית הינה היורשת של ארץ ישראל המנדטורית. מהי חשיבות השאלה בכלל? לכאורה מדובר בדיון ארכאי ומיותר, אודות גוף שאיננו קיים עוד- א"י המנדטורית. עם זאת, לתשובה לשאלה זו יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת, בתחומים כמו קביעת גבולות הקבע של מדינת ישראל, התחייבויותיה הלאומיות והבינ"ל של המדינה, זכויות מעבר, ניצול משאבים, הגבלות צבאיות, האמנות שהיא מחויבת להוראותיהן (בין היתר בנושא זכויות האדם), ואף בנושא זכות השיבה. שאלה זו מעולם לא נבחנה בצורה מקיפה בישראל, על אף השלכותיה הפוטנציאליות, ועל אף העובדה שארגונים פרו פלסטיניים מנסים כיום להיבנות עליה על מנת לבסס את זכות השיבה. השאלה היא חלק בלתי נפרד מהסכסוך הערבי ישראלי ויש לבחון את השתלשלות המקרה מהתחלתו על מנת להשיב עליה. אנסה להמחיש את חשיבות שאלה זו ולענות עליה ממספר היבטים- מגישתה הרשמית המוצהרת של מדינת ישראל, אופן העברת הסמכויות מהמנדט הבריטי לישראל, פעולות השלטון הישראלי מאז הקמת המדינה ועד גישתה של הקהילה הבינ"ל לשאלה במקרים נוספים.

קטע מהעבודה:

בתחום השנוי במחלוקת של ירושת מדינות קיימות הגדרות רבות לנושא. מרבית המחקרים מתייחסים להגדרה המסורתית באמנת וינה:
"החלפת מדינה אחת ע"י אחרת באחריות לגבי היחסים הבינלאומיים של שטח מסוים".

תגים:

ארץ · בינלאומי · המנדטורית · ירושת · ישראל · מדינות · מנדט · משב · משפט · פומבי · פלסטינה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "האם מדינת ישראל היא היורשת של ארץ ישראל המנדטורית?", סמינריון אודות "האם מדינת ישראל היא היורשת של ארץ ישראל המנדטורית?" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.