היישום אינו מחובר לאינטרנט

דמות האם בספרות העממית הספרדית היהודית

עבודה מס' 063492

מחיר: 179.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת דמות האם העולה מרומנסה ושני סיפורים עממיים בשפת הלאדינו.

2,311 מילים ,4 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

ישנו שיר ידוע בשפה הגרמנית היהודית (היידיש), אשר נקרא "היידישע מאמע" (בעברית: האם היהודיה). כבר משיר זה ניתן לראות את המקום המרכזי של האם בתרבות היהודית, עוד לפני שאנו מתייחסים להיבט הדתי החזק בתרבות היהודית. גם מבחינה דתית נודעת החשיבות לשיר "אשת חיל מי ימצא" בספר תהילים, המדבר על מעלותיה של האישה וניתן לראות בו את האישה כעמוד התווך בבית עקב תפקידיה הרבים, החל מגידול הילדים וכלה בבישול ארוחות הבית.
בעת שהייתי במשלחת לפולין לפני כשבע שנים, ונתקלתי בשנית בשיר "היידישע מאמע", הסבירה אשת העדות שהצטרפה אלינו, כי הייחוד באם היהודיה הוא שהיא תמיד דואגת ומחבקת יותר כי היא רוצה להגן על ילדיה מפני הגויים. בעצם ניתן לראות כי כל המיתוס של האם היהודייה הדאגנית נובע בעצם מסיבות סוציולוגיות. האם ששלחה את בניה לחדר בעיירה דאגה משום שהיו פרעות ביהודים ותושבי העיירה הגויים נהגו להתנכל לילדים היהודים.
כיום, עם התעוררותו של הדיאלוג הפמיניסטי מחדש והתעוררות שאלות מחודשת על מקומה של האישה והאם בחברה, ראיתי צורך לבדוק את מקומה של האם בתרבות היהודית.
בעבודה זו אבחן את דמות האם כעמוד התווך בבית הספרדי היהודי, כפי שהיא עולה ממספר יצירות בספרות העממית היהודית ספרדית. תחילה אבחן את דמות האם ברומנסה "סה פסאבה סילוונה", בה ניתן לראות דמות האם כמושיעה וכגיבורה; לאחר מכן אבחן את דמות האם בשני סיפורי עם אשר באחד מהם האם מוצגת כגיבורה ("לב האם שהציל את בנה מתלייה") ובשני האם נענשת על חוסר מילוי תפקידיה ("לה קאבזה ורדאדרה").

הרומנסה והבלדה הינן צורות של שירה עממית שהיו נפוצות באירופה בימי הביניים.
שמואל רפאל בספרו האביר והרעיה השבויה טוען כי הבלדות משקפות את מהלך החיים שלאנשי ימי הביניים תוך שילוב של מציאות וחלום.1 אני נוטה להסכים עם דבריו מאחר ורומנסות משלבות הרבה מוטיבים על טבעיים וכך גם הבלדות. יתירה מזאת, בשניהם על הגיבורים להתמודד עם כוחות שנגדם יכולת התמודדתם היא אפסית. בפרק א' אציג את האם כגיבורה המושיעה על ידי הדגמה מן הרומנסה "."Se Peseaba Silvana
חלק ממסורת ספרותית עממית הינו לחנך את האנשים ולהנחיל להם את התרבות שלהם. לכן ניתן לראות בסיפורים עממיים רבים ובאגדות רבות מוסר השכל, שהינו בעצם ערכים חברתיים של התרבות הסובבת אותנו. לדוגמא, אנו משתמשים רבות במשלים ובאגדות כדי לחנך את הילדים שלנו וללמד אותם ערכים ודברים שיעזרו להם להתמודד עם העולם - סיפורים כמו 'כיפה אדומה' ו'עמי ותמי' סופרו רבות לילדים על מנת ללמדם לא לדבר עם זרים ברחוב; על
מנת ללמד שהשימוש במוחנו חשוב יותר מהשימוש בכוחנו, נספר את הסיפור של שלושת החזירונים. בפרק ב' אנסה להראות על ידי שימוש בשני סיפורים עממיים יהודיים-ספרדיים, כי גם להתנהגות האם ישנו מודל שצריך להתנהג לפיו. להוכחת הטענה אשתמש בסיפורים "לב האם שהציל את בנה מתלייה" ו"."La Kavza Verdadera
-----------------------------------------------------------------------------------
1. רפאל, שמואל, האביר והרעיה השבויה, אוניברסיטת בר אילן, רמת גן, 1998, עמ' .31

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א': האם כגיבורה ומושיעה - דמות האם העולה מן הרומנסה.
פרק ב': האם בסיפור העממי - מודל להתנהגות
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אלכסנדר, תמר, נוי, דוב, אוצרו של אבא - מאה סיפורים וסיפור מפי יהודי ספרד, "משגב ירושלים", ירושלים תשנ"ב.
אלכסנדר-פריזר תמר, מעשה אהוב וחצי, הוצאת מאגנס, ירושלים, אוניברסיטת בן גוריון, באר שבע, תש"ס.
כהן-סראנו, מתילדה, אל קורטיז'ו אנקאנטאדו - קואנטוס אי קונסז'אס דל מונדו ג'ודאו אספניול, נור הפקות, ירושלים, 2002.
כהן סראנו, מתילדה, קונסז'אס אי קונסזי'קאס דל מונדו ג'ודאו אספניול, נור, ירושלים, 2004.
רפאל, שמואל, האביר והרעיה השבויה, אוניברסיטת בר אילן, רמת גן, 1998.

תגים:

דמות · יהודית · לאדינו · ספרדית · ספרות · עממית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דמות האם בספרות העממית הספרדית היהודית", סמינריון אודות "דמות האם בספרות העממית הספרדית היהודית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.