היישום אינו מחובר לאינטרנט

מנהיגות ואלימות בכיתה

עבודה מס' 061184

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סוגי מנהיגות אצל ילדים בסביבת הלימוד הכיתתית, הילד האלים-החריג כמנהיג.

7,182 מילים ,8 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א': סוגי מנהיגות
כללית
מנהיגות - פורמלית ולא פורמלית בכתה
פרק ב': הכיתה, המורה, התלמידים
פעולות הגומלין בכתה
פיזור מנהיגות ע"י המורה
האלימות בבית הספר
דפוסי התנהגות אצל ילדים
פרק ג': מנהיגות הילד האלים
מדרג סטטוס לא פורמלי
הילד החריג-האלים כמנהיג?!
פרק ד': ניתוח מקרה
מהלך תצפית
סיכום התצפית
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

מבוא
כאשר דנים במושג מנהיגות עולה תמיד תמונה של דו-כיווניות: מתוך קבוצה של אנשים המתחברים לארגון בולט אדם אחד והופך למנהיג הקבוצה - בעיקר בגלל כישוריו הכריזמטיים.
למנהיג הזה תפקידים חברתיים ומשימתיים לטובת הקבוצה. במשך הזמן מקבל המנהיג תוקף כלשהו (חוקי, מוסרי, חברתי) ומזוהה כראש הקבוצה שצריך לדאוג לאינטרסים שלה. בגלל אותן תכונות כריזמטיות המיוחסות למנהיג, החברים בקבוצה מקבלים ונכנעים להשפעתו. כישוריו של המנהיג הם חלק מאישיותו ואופיו
המאפשרים לו להנהיג קבוצה. המנהיג מפעיל את מרכיבי כישוריו והתנהגותו בכדי להעביר את ארגונו ממצב קיים (בדרך כלל שלא מרוצים ממנו) לעבר השגת מטרות רצויות.(1)
במסגרת כיתתית קיימים שני סוגי מנהיגות בלתי פורמלית: מנהיגות "חיובית" - של תלמיד טוב המהווה דוגמת חיקוי חיובית לשאר התלמידים. זהו התלמיד החביב והאהוד הן בעיני שאר התלמידים ובמיוחד ע"י המורה. והמנהיגות "השלילית" - של תלמיד הנחשב בעייתי, המתקשה בלימודיו והמפריע. הוא מצליח לסחוף אחריו קבוצת ילדים ע"י השפעה בעזרת כוח בו הוא משתמש. כמובן, שתלמיד זה מהווה "בעיה" לכתה כולה ובמיוחד למורה מכיוון שהוא מפריע למהלך תקין של פעולות החינוך כתה ומחוצה לה.
המורה, כמנהיג פורמלי בכתה, עומד בפני דילמה כיצד לנהוג בתלמיד שהוא "מנהיג שלילי" המבטא את מנהיגותו בהתנהגות מפריעה ואגרסיבית. האם על המורה "לזרוק" את הבעיה הלאה - לאלמנטים מקצועיים - בכדי להיפתר מן הבעיה? האם ואיך עליו להתמודד עם הבעיה בעצמו? אם כן את מי עליו לגייס לעזרה במשימה סבוכה זו?

עבודה זו עוסקת במושגי "מנהיגות" ו"אלימות" המתגלים במסגרת הכתה. מהם מאפייני המנהיגות, מהם סוגי המנהיגות, מה דרוש להיות מנהיג. כמו כן, בכדי לעמוד על סוג המנהיגות הנחשב "שלילי" עומדת העבודה על אלמנטים הקיימים בכתה: אווירה, מנהיגות פורמלית ובלתי פורמלית, דפוסי התנהגות של תלמידים, פעולות
הגומלין בכתה, תפקידו ויכולותיו של המורה לגבי המנהיגות הבלתי פורמלית בכתה, האלימות בביה"ס, המנהיג ה"שלילי" בכתה וכיצד אפשר לטפל בתופעה.
-------------------------------------------------------------------------------
1. ע"פ: .Conger, J., A.& Kanungo R.N. Behavioral Dimensions of Charismatic Leadership

מקורות:

אלוני, ש. (1968). המשמעת והעונש בחינוך החדש, הוצאת יבנה, ת"א.
בר-אל, צ. (1996). פסיכולוגיה חינוכית, הוצאת "רכס" - פרוייקטים חינוכיים בע"מ, אבן יהודה. (חלק רביעי: פרקים: 18 ,21,20).
דרום, ד. (1989). אקלים של צמיחה. תא-אביב: ספריית הפועלים.
זיו, א. (1990) . פסיכולוגיה בחינוך, הוצאת יחדיו
טננבאום, ר. י. ושלר, פ. מסריק (תשל"ז). "מנהיגות - המסגרת עיון" בתוך: מנהל וחינוך - אנתולוגיה בעריכת רחל אלבוים-דרור
לאזארוס, ר. (תשכ"ז). אישיות והסתגלות, תל אביב: גומא.
Bales, R.F. (1958). "Task Roles and Social Roles in Problem-Solving Groups", in: E. Maccbv. T.M. Newcomb, & E.L. Hartley (Eds.), Readings in Social Psychology, (3rd ed) N.Y.: Holt, Reinhart and Winston. Pp. 437-446.
Conger, J., A.& Kanungo R.N. Behavioral Dimensions of Charismatic Leadership, in Charismatic Leadership: The Elusive Factor in Organizational Effectiveness, J. Conger and R.N. Kanungo eds., Jossey-Bass, 1988, pp. 78-97.
Czeschlik, T. & Rost, D.H. (1995). "Socimetric Type and Childre's Intelligence", British Journal of Developmental Psychology, 13. Pp. 177-189
Sherif, M. & Sherif, C.W. (1964). Reference Group, Harpers.

תגים:

אלימות · בית · חינוך · כוח · מורה · מנהיגות · מערכת · ספר · פופולריות · פורמלית · קבוצה · תלמיד · תצפית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מנהיגות ואלימות בכיתה", סמינריון אודות "מנהיגות ואלימות בכיתה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.