היישום אינו מחובר לאינטרנט

ייצוג צוענים בקולנוע

עבודה מס' 061164

מחיר: 350.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת הייצוג הקולנועי של הצוענים בשלושה סרטים עלילתיים וסרט דקומונטרי אחד.

10,217 מילים ,10 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

בחרתי לעסוק בנושא ייצוג צוענים בקולנוע ותחילה רציתי לבחון את הייצוג בקולנוע לעומת ייצוג באמצעי התקשורת כמו עיתונים, טלוויזיה ורדיו, אך הבנתי במהרה שאין כמעט ייצוג לצוענים באמצי התקשורת. בעיתונות הכתובה, בעשור האחרון, מצאתי מספר ידיעות מזערי, מדובר בידיעות בודדות, ברובן סיקור על מעשי אלימות נגד הצוענים באירופה. בטלוויזיה הישראלית נעשתה כתבה אחת שעיסוקה צוענים.
המצב באירופה לא טוב בהרבה. לכן החלטתי להתמקד בייצוג הקולנועי של צוענים.
חוט דק מקשר בין היהודים לצוענים, הגזענות, הדעות הקדומות, הרדיפות (מעוז, 2000, עמ' 32).
השינויים הרבים שעברו על אירופה לא הטיבו עם הצוענים. בתקופה הקומוניסטית במזרח אירופה ניסו להטמיע אותם ולמחוק את אורח חייהם, תוך גילויי אלימות קשים. לאחר נפילת הקומוניזם הם נותרו שעירים לעזאזל ותלו בהם את כל האשמה לבעיות חברתיות וכלכליות.
הצוענים, בדומה ליהודים, סבלו מידי הנאצים וכ400000, - מהם נרצחו במהלך השואה במחנות ריכוז והשמדה, כך שלנו ולהם יש עבר היסטורי משותף, אך בפועל מצבנו טוב בהרבה ממצבם. הצוענים הם עם מפוזר, ללא מדינה משלהם, ללא הגדרה לאומית וללא זכויות ולו הבסיסיות ביותר. הם חיים במדינות שמחשיבות עצמן נאורות ודמוקרטיות, אך נכשלות ביחסן למיעוט המדוכא הזה.
גם בישראל יש כמה אלפי צוענים, שאף אחד, כולל הרשויות, לא מודעים לקיומם.
בדומה לאחיהם באירופה, הם חיים בתנאים פיזיים קשים וסובלים מדימוי חברתי ירוד.
המודעות לקיומם ולבעיותיהם שואפת לאפס והביטוי היחידי, נכון להיום, הוא רק מעל גבי מסך הקולנוע. הסרטים, גם הסטריאוטיפיים שבהם, בסך הכל, מעלים את המודעות לקיומם.

במסגרת העבודה ניתחתי 4 סרטים: 2 סרטים עלילתיים של הבמאי היוגוסלבי אמיר קוסטוריצה "שעת הצוענים" (1989) ו"חתול שחור, חתול לבן" (1998), את סרטו העלילתי של הבמאי הצרפתי- אלג'יראי ממוצא צועני טוני גאטליף, "זר בין צוענים" (1997), וכן את הסרט התיעודי של הבמאי הרומני- גרמני "המזבלה" ( 1997).
ניסיתי להגדיר את מצבם של הצוענים: האם הם פליטים, מיעוט אתני או שמא מהגרים, אך אף אחת מההגדות אינה משקפת במלואה את מצבם. הם מיעוט אתני נרדף, מנוצל, מגורש ודחוי בכל רחבי אירופה והמזרח התיכון. זהו מקרה קלאסי נוסף, בו מאשימים את הקורבן במצבו.
רוב הידע שלנו לגבי הצוענים מסתכם בגיבוב סטריאוטיפים מעוותים. במהלך העבודה אנסה להרחיב מעט ידע על המיעוט הזה.

תוכן עניינים:
מבוא
שאלת המחקר
מתודולוגיה
צוענים - סקירה היסטורית
מוצא הצוענים
אורח החיים של הצוענים
הצוענים באירופה
הצוענים בישראל
הצוענים בגרמניה ובשואה
הלאומיות הצוענית וגיבוש הזהות הצוענית
הגישה האתנוצנטרית
הקולנוע
סטריאוטיפ
אידיולוגיה בקולנוע
תרבות ואתניות בקולנוע
ריאליזם כז'אנר קולנועי
סרטים דוקומנטריים
צוענים בקולנוע
"שעת הצוענים" (1989)
"חתול שחור, חתול לבן" (1998)
"זר בין צוענים" (1997)
"המזבלה" (1997)
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אביטוב, י. (1996). שומע במותו את הים. תל- אביב: הוצאת הד ארצי.
ברגר, א. (1995). מבוא לתקשורת. תל- אביב: הוצאת משרד הביטחון.
גלעד, מ. (2000). "זהות ותודעה לאומית בקרב הצוענים בגרמניה", בתוך: וולקוב, ש. (2000) מיעוטים זרים ושונים. ירושלים: מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל.
ג'אנטי, ל. (2000). להבין סרטים. תל- אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
ורט, ד. "חתולת פרא ונסיך צועני". מסע אחר 106, 2000.
כספי, ד. (1993). תקשורת המונים ,כרך א. תל- אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
מילר- היל, ב. (1984). מדע קטלן. ירושלים: הוצאת מאגנס.
מעוז, ד. "שעת הצוענים". מסע אחר 106, 2000.
שחורי, ר. (2002). "אימפריאליזם מערבי". בתוך אתר האינטרנט: www.openu.ac.il\Ascolot. (12.10.02)
Crowe, D. (1996). The History of the Gypsies of Eastern Europe and Russia. New York: St. Martin's Griffin.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ייצוג צוענים בקולנוע", סמינריון אודות "ייצוג צוענים בקולנוע" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.