היישום אינו מחובר לאינטרנט

היבטים גיאופוליטיים במלחמת איראן-עיראק

עבודה מס' 061081

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ההיבטים הגיאופוליטיים שאפיינו את ניהולה וסיומה של מלחמת איראן-עיראק.

5,099 מילים ,5 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
מבוא
פרק 1: רקע תיאורטי (עפ"י מושגי יסוד ביחב"ל, יחידה 7)
1.1 שלבי הסכסוך
פרק 2: רקע היסטורי
פרק 3: אינטרסים ויעדים גיאופוליטיים של איראן ועיראק
3.1 סכסוכים גיאוגרפיים
3.2 חשיבות שאט אל ערב.
3.3 יריבות אידיאולוגית
פרק 4 : סיבות גיאופוליטיות ואידיאולוגיות שהובילו למלחמה
4.1 עיראק
4.2 איראן
4.3 מעורבות המעצמות
4.4 בעיית הכורדים
פרק 4: השינויים הגיאוגראפיים בעת המלחמה ובסיומה.
פרק 5: סיום מלחמת איראן עיראק: השינויים הגיאופוליטיים במרחב
5.1 גיאופוליטיקה במהלך המלחמה.
5.2 תוצאות גיאופוליטיות בסיום המלחמה
5.3 השפעת המלחמה על מחירי הנפט.
5.4 התוצאות לשני הצדדים.
סיכום
ביבליוגרפיה

מבוא
מלחמת איראן עיראק היתה המלחמה המאורגנת הממושכת ביותר במאה ה-20, שנמשכה 8 שנים, עימתה שתי מדינות ערביות שרוב תושביהן הם שיעים, ולא הניבה שום תוצאה ממשית לשני היריבים.
אולי זה היה ייחודה של מלחמה זאת, שהחלה בחלום גדול של מנהיג יחיד - צדאם חוסיין, שהתנגש עם מנהיג עקשן, פונדמנטליסטי וחסר פשרות - ח'ומייני, ועברה שינויים שלא היו בשליטתם של הניצים, אשר לבסוף הותשו עד כדי הסכמה להפסקת הלחימה שלא מרצון וללא הישג בולט לאף אחד מהם.
הסיבות שהניעו את צדאם חוסיין לפתוח במלחמה היו שונות מאלו שאילצו אותו להמשיך בה. חוקרים רבים סבורים שהמלחמה ביטאה את האיבה הכללית בין איראן לעיראק שהייתה קיימת משחר ההיסטוריה של האזור, בתחרות על ההגמוניה במפרץ הפרסי.
חוקרים אחרים מעניקים לאירוע זה תוכן גזעני: עימות בין ערבי שמי לבין איראני ארי. אולם יש מי שסבור כי אמונתו של צדאם בעליונותה של המדינה מול השקפתו של ח'ומייני שהדת היא הקובעת ומשטר הבעת בעיראק הכופר חייב לעבור מהעולם, קבעו במידה גדולה את פרוץ המלחמה והמשכה. (1)
ככל שהתארכה המלחמה בין עיראק לאיראן, כך הלכו וגברו הדרישות הגיאוגרפיות מצד אחד והחריף המאבק הפוליטי בינהם מצד אחר, אשר למעשה היה מסווה לחששות של שני הצדדים למי תהיה הגמוניה באזור. זאת מאחר שהמהפכה החומייניסטית באיראן, בעיני עיראק, היוותה סכנה להגמוניה האזורית של עיראק בראשות הבעת הלאומני.
כמו כן, תוצאות המלחמה ביו שתי המדינות הקרינו על שאר המדינות באזור ובמיוחד על ישראל והיחסים בינה לבין מדינות ערב השכנות ובמיוחד עם הפלסטינאים.
חוסר הקשר בין מה שחולל המלחמה לבין מה שהביאה לסיומה, מחייב לא רק בדיקה מה הניע את צדאם חוסיין לפתוח בה, אלא במיוחד, לאור התוצאות או חוסר התוצאות, מה בכל זאת היא הביאה מבחינת שינויים אסטרטגיים באזור כה רגיש ונפיץ מבחינה גיאופוליטית כמו המפרץ הפרסי- מקור האנרגיה העיקרי של המערב.
-----------------------------------------------------------------------------------1. סעיד אבוריש.סאדם חוסיין-פוליטיקה של נקם, מטר, 2001, עמ' .159-160

מקורות:

אבוריש, סעיד. צדאם חוסיין-פוליטיקה של נקם,מטר, 2001.
הלר, מרק. "מלחמת אירן עיראק- המערכות האזורית", דפי אלעזר.1985.
הרכבי, יהשפט. מלחמה ואסטרטגיה. 1990.
מושגי יסוד ביחב"ל, יחידה 7.
קורסמן, אנתוני. מלחמת איראן עיראק, מערכות, 1990.
Grunman. S. The Iran Iraq War, Praeger, 1982.
Heydari, Dorreh Mir. "Iran and the New Geopolitics of the Persian Gulf", Geographical Research (Quarterly) Fall 1994 (Published in Fall 1995), No. 34/
Kirsh, Efraim.. "Geopolitical Determinism, the Origins of the Iran-Irak War", The M.E. Journal, 44, 1990.

תגים:

איראן · הפרסי · חומייני · חוסיין · מלחמה · מלחמת · מפרץ · נמפרץ · סאדם · עיראק

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "היבטים גיאופוליטיים במלחמת איראן-עיראק", סמינריון אודות "היבטים גיאופוליטיים במלחמת איראן-עיראק" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.