היישום אינו מחובר לאינטרנט

שימוש במיתוסים בתהליך הפוליטי

עבודה מס' 041446

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מיתוס וטריטוריה ביוון, המיתוס אצל פרויד, יונג, שטראוס והדת אצל דורקהיים.

4,617 מילים ,12 מקורות

תקציר העבודה:

יוסף דן בסקירתו הרחבה את נושא המיתוס ובהשוואת התפישות השונות באשר למהותו של המיתוס מגיע למסקנה כי קיימת אפשרות בידי גורמים אינטרסנטיים שונים לעשות מניפולציות שונות במיתוס "בעוד שעיסוק במיתולוגיה מסויימת, מוגדרת בתכנים מתועדים, הוא עיסוק מחקרי דיסציפלנרי באספקט אחד הקיים בדרך כלל בכל תרבות ובכל התפרצות של הרוח האנושית לתיאורים של מה שלמעלה ומה שלמטה, מה שלפנים ומה שלאחור - הרי העיסוק במיתוס המופשט, הכוללני, גונז בתוכו סכנה חריפה של חלקיות, של מתן ביטוי לדעות קדומות, דתיות, לאומיות או לאומניות, ושל ניצול ניתוח מדעי כביכול לביטויין של השקפות פוליטיות, כפי שקרה בתרבות האסכולות בתחום זה בשבעים השנים האחרונות.
כל מי שמבקש לאמץ תפישות מסויימות של מיתוס כוללני לאפיונו של תחום כלשהו בהבעה האנושית חייב לדעתי להיות מודע לאימפליקציות הדתיות והלאומיות שהיו לאותן אסכולות שאת משנתן הוא מאמץ".1
המיתוס אם כן הוא כחומר ביד היוצר בידי כל מי שמשתמש בו. על-פי הגדרה מילונאית המיתוס הוא "אגדת קדומים, מסורת אגדה עטופה דמיון ומעשה פלא, שבה מצאה ביטוי סמלי הרגשת העולם הדתית הקדומה, קבצי המיתוסים מהווים את הספרות המיתולוגית".2
הגורם המעוניין לש במיתוס כחומר ביד היוצר ומשתמש בו כדי להאדיר ולהעצים עבר היסטורי, גם אם לא כל העובדות ידועות ועושה בו שימוש שבא להטות את ליבו של הציבור או חלק ממנו כדי לממש מטרות שהוא מוצא לנכון. מכאן שהמיתוס הוא מוטיב אמונתי התנהגותי הפועל בתוך חברה נתונה. בין שמטפלים במיתוס ברמת הפרט של זה העושה בו שימוש נבון שמטפלים בו ברמת הכלל - המיתוס כמשקף חברה נתונה. המיתוס במהותו מובנה בחברה והוא חלק אינטגרלי ממנה.
בעבודה זה נבחן את פעולתו של המיתוס על חברה נתונה. חברה זו תהיה החברה היוונית. לאחר מכן נציג מספר גישות באשר למהותו של המיתוס ובשלב הבא ננסה לראות איך פועלות גישותאלה או מסבירות את המיתוס היווני ובשלב האחרון נראה אם נוכל לתכלל גישות אלה לידי גישה קוהרנטית אחת ועל סמך המקרה הפרטי אולי להגיע למסקנה אוניברסלית שיכולה אולי להיות תקופה לתקופתנו.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. בין מיתוס לטריטוריה ביוון
3. המיתוס אצל פרויד
4. המיתוס אצל יונג
5. תוס אצל קלוד לוי שטראוס
6. אצל דורקהיים
7. סיכום
8. מקורות
9. ביבליוגרפיה

מקורות:

דן יוסף - "משהות על תפישות המיתוס במחקר בימינו" - אלפיים 8 1993, עמ' 145-164.
חזן חיים - השיח האנתרפולוגי אוניברסיטה משודרת משרד הבטחון 1992, 105 עמ'.
יונג ק.ג - האני והלא מודע, הוצאת דביר 1989, 140 עמ'.
לוי זאב - סטרוקטורליזם בין מתוד ותמונת עולם. ספרית הפועלים 1976 249 עמ'.
מלכין עירד - "מיתוס וזיקה טריטוריאלית ביוון הקדומה" אלפיים 8 1993 עמ' 165-172.
פרדקין אפרת - יוון הקלאסית האוניברסיטה הפתוחה, יחידה 2, 1979.
פרויד זיגמונד - כרך שני מסות נבחרות חלק א' הוצאת דביר, 1967 225 עמ'.
ריימון ארון - ציוני דרך בהגות הסוציולוגית חלק האוניברסיטה הפתוחה 1994.
Claude Levi Strauss - Myth and Meaning Schocken Books, 1979. p. 54.
Durkheim E. - The elementary forms of the religions life. Free Press 1964.
Stevens Antony - On Jung Routlodge 1990, p. 292.

תגים:

לאומנות · לאומיות · מכונן · היסטוריוגרפיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שימוש במיתוסים בתהליך הפוליטי", סמינריון אודות "שימוש במיתוסים בתהליך הפוליטי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.