היישום אינו מחובר לאינטרנט

אפליית נשים בתעסוקה בישראל

עבודה מס' 071073

מחיר: 299.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם קיימת אפליה בין נשים וגברים בתעסוקה בישראל וכיצד היא נתפסת בעיני נשים העוסקות בתחומי הביטחון?

8,022 מילים ,18 מקורות ,2017

תקציר העבודה:

נשים נתונות לאפליה ולנחיתות בשוק העבודה על-אף שאפליה אינה צריכה להתקיים בשוק התחרותי בו הגורם הלגיטימי היחיד בבחירת התקשרות עם אדם אחר הוא ערכו בשוק. אפליה זו נגרמת בעיקרה בשל דעות קדומות שעדיין משפיעות על קבלת החלטות בעת קבלת נשים לעבודה, קידומן או תגמולן. נוסף על כך, חלק מהנחיתות של נשים בשוק העבודה נובעת מהבדלי חיים, חלקן אמיתיים ובלתי ניתנים לשינוי אי-השוויון בין המינים מוצא את ביטויו בממדים שונים וחלקן נובעים מחלוקה חברתית של תפקידים. בשוק העבודה: שיעור ההשתתפות בכוח העבודה, התרכזות במקצועות מסוימים, פערי שכר, תבניות העסקה שונות ועוד.
במדינות רבות השתתפות נשים בשוק העבודה נמוכה יותר מזו של הגברים. הבדלים אלו נעוצים במידה מסוימת בתרבות ובנורמות חברתיות אולם הם גם משקפים תמריצים כלכליים וחוקיים. בשנת 2004 השתייכו לכוח העבודה האזרחי בישראל 1.3 מיליון גברים ו-1.1 מיליון נשים. שיעור ההשתייכות של נשים לכוח העבודה עלה מ-36% מכלל האוכלוסייה הבוגרת בשנת 1980 ל-49.6% בשנת 2004 ,לעומת זאת, ירד שיעור זה בקרב גברים מ-64% ב-1980 ל-60.6% ב-2004. אולם עדיין, שיעור ההשתייכות של הנשים בישראל נמוך יחסית למדינות המערב.
במהלך העשורים האחרונים השתתפות נשים בכוח העבודה עלתה ברוב מדינות ה-OECD כאשר שיעורי ההשתתפות של נשים בגילאי 25-54 נעים בין 60% (קוריאה, מקסיקו, טורקיה, ומדינות דרום-אירופה למעט פורטוגל) לבין 80% במדינות הנורדיות וחלק ממדינות מרכז-אירופה. למעשה השתתפות נשים בכוח העבודה לא רק עלתה, אלא הפכה למרכיב הדומיננטי בגידול בכוח העבודה בארצות רבות. נשים ספקו מצאי של כוח עבודה חדש במהלך שני העשורים האחרונים, וביותר ממחצית מדינות ה- OECD היווה הגידול יותר משני שליש מהגידול בכוח העבודה מאז 1980 בשיעור ההשתתפות של נשים.
על מנת לבחון מהי תפיסתן של נשים בישראל כלפי אפליה תעסוקתית ולבחון האם הן חשות כי הן מופלות תעסוקתית, המחקר בנוי באופן הבא: חלק ראשון מציג סקירת ספרות אשר סוקרת מהי אפליית נשים בתעסוקה וכיצד היא באה לידי ביטוי מתוך נתונים מהמציאות של התעסוקה בארץ, מהם הגורמים המביאים לידי אפליה זו ומהו מצבן התעסוקתי של נשים העוסקות בתחומי הביטחון בארץ. חלק מחקר שני הינו פרק השיטה. פרק זה מציג את כלי המחקר בו נעשה שימוש (ראיון), הליך המחקר, משתתפי המחקר וכן שיטת איסוף הנתונים. בחלקו השלישי של המחקר מופיע פרק הממצאים אשר מציג באופן שיטתי וסדור את ממצאי המחקר שהתקבלו מתוך ראיונות המחקר השונים תוך שילוב הממצאים הספרותיים שעלו בפרק הסקירה. חלקו הרביעי של המחקר הינו למעשה פרק הדיון אשר מציג את עיקרי ממצאי המחקר הנוכחי תוך הצגת זוויות מחשבה נוספות בדבר הנושא הנבחן.
שלבי המחקר שתוארו לעיל באים לתת מענה על סוגיית המחקר הנוכחית והיא: האם קיימת אפליה בין נשים וגברים בתעסוקה בישראל וכיצד היא נתפסת בעיני נשים העוסקות בתחומי הביטחון? בחרתי לחקור נושא זה משום שבשנים האחרונות מתרבים הטיעונים בתקשורת כלפי אפליה בין נשים וגברים באופי המשרות (ניהול בכיר, זוטר ופועלים), בשכר ובהיקף שעות העבודה. על כן אני מוצא עניין רב בחקר הנושא בקרב נשים אשר עוסקות בביטחון הציבור וכיצד הן תופסות את הטענות של אפילה מגדרית בתעסוקה בישראל.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 אפליית נשים בתעסוקה- רקע
2.2 נתונים מהמציאות
2.3 הגורמים לאפליית נשים בתעסוקה
2.4 מצבן התעסוקתי של נשים בארגון הביטחון
2.4.1 נשים במשרד הביטחון
2.4.2 נשים במשרד להגנת העורף
2.4.3 נשים במשטרת ישראל
2.4.4 נשים בצה"ל
2.4.5 סיכום תפקידי נשים בביטחון
3. שיטת המחקר
3.1 שיטת המחקר
3.2 כלי המחקר ושיטת איסוף הנתונים
3.3 הליך המחקר
3.4 ניתוח הנתונים
3.5 מדגם המחקר ופרופיל המרואיינות
4. ממצאי המחקר
4.1 פערים בין נשים וגברים בתעסוקה בישראל
4.2 גורמים לפערים בין נשים וגברים בתעסוקה
4.3 התמודדות עם פערים ואפליה בין נשים וגברים בתעסוקה בישראל
5. דיון
5.1 דיון
5.2 סיכום
5.3 הצעות למחקרים נוספים
6. ביבליוגרפיה

הערת מערכת: תמלילי הראיונות אין מצורפים לעבודה.

קטע מהעבודה:

המדיניות בישראל בנושא אי-שוויון מגדרי עברה כמה גלגולים. בראשית הדרך התמקד המאבק בהשגת שוויון פורמלי, שהתבטא בקבלת זכות הבחירה ובחקיקת חוק שיווי זכויות האישה, התשי"א-1951. ואולם, מדיניות השוויון הפורמלי נכשלה בהשגת השוויון והביאה להכרה בקיומם של מחסומים אחרים המונעים את קידומן של נשים בתעסוקה. בכך התחיל מעבר למדיניות של העדפה מתקנת והבטחת ייצוגן של נשים במשרות ציבוריות, אלא שגם מדיניות זו לא הצליחה לתקן את האי-שוויון המגדרי בתעסוקה (מאור, 2001).

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אפליית נשים בתעסוקה בישראל", סמינריון אודות "אפליית נשים בתעסוקה בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.