היישום אינו מחובר לאינטרנט

שלטון הטאליבן

עבודה מס' 070752

מחיר: 229.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: אפליית נשים - גישה פרשנית מחמירה לגישה המגדרית בקוראן

7,970 מילים ,31 מקורות ,2016

תקציר העבודה:

אמנם החלוקה המגדרית המסורתית לתפקידים נשיים וגבריים הייתה עוד מקדמא, קודם הגעת מחמד האסלאם. קיימת טענה שחלוקת תפקידים אינה גוררת בהכרח אפליה וקיפוח נשים, אלא שביסודה היא נובעת מזלזול בתפקידים הנשיים(11). חסידי גישה זו טוענים שהגעת מחמד והאסלאם שחררו את האישה ממנהגי העבר. מוחמד הכיר באוטונומיה ובזהות הלגיטימית של האישה. לטענתו של מחמד האישה גם כשירה לקיום מצוות, לקבלת ירושה, לניהול עניינה, לבחור את בעלה ולהינתק מכבלי העבר(12).
ובכל זאת, הגם שמחמד הציג גישה נאורה כלפי הנשים, תוך כדי הכנסת שינויים רבים לחיי מוסלמים רבים, מעמדה של האישה כיום עוד רחוק מלהיות מעמד עצמאי, בלתי תלוי בגבר. גם כיום האישה אינה אדם בפני עצמו, עם זכות קיום העומדת בפני עצמה. גם כיום האישה היא כלי בידי הגבר. וגרוע מכך, הפונדמנטליזם האסלאמי רואה בנשים יצורים תת-אנושיים ואינו טוב בגישתו מתקופת 'אלגהליה' שקדמה למחמד. התייחסות הפונדמנטליזם האסלאמי לאישה הוא כאל חפץ. הם רואים את הנשים כמתאימות לעבודות משק בית ולשמש כמכשירי פריון ורבייה. הבעיה רחבה יותר, כיוון שאין מדובר רק בגישתם של הפונדמנטליסטיים והאולטרה פונדמנטליסטים, אלא בהסכמתם של מרבית המוסלמים שמטיפים למשטר פוליטי שמבוסס על האסלאם. מוסלמים רדיקליים אלה רואים כמטרת על, ראשונה במעלה, את ביטול הזכויות לנשים ואף טוענים כי זה חוק השריע שמצווה על חוסר התייחסות לנשים(13).
עולה אפוא תמיהה, שתעמוד במרכזה של עבודה זו: כיצד יכולים להעלות מן הקוראן שני קולות כה שונים? מצד אחד האסלאם הקיצוני טוען בשם הקוראן והנביא מוחמד שיש לבטל לחלוטין את קיומה של האישה כישות עצמאית, בעוד שהנשים עצמן רואות בתורת האסלאם אמצעי לשחרורן. לטענתן של הנשים, האסלאם מעולם לא הציג את הנשים כמין החלש ולא המעיט מערכן. נהפוך הוא. המסורת המוסלמית מציגה את חרדתו של הגבר מפני האישה ולא דווקא את עליונותו. האישה היא זו שמוצגת כבלתי נשלטת ורווית יופי. משום כך, טוענים הפונדמנטליסטים של האסלאם, כי הדרך להשתלט על האישה היא באמצעות דיכויה המתמיד ובאמצעות מניעת יכולת ביטוי של דחפיה הטבעיים(14).
בעבודתי אבקש לבחון את החברה האפגאנית שהיא חברה פונדמנטליסטית. וביתר דיוק, אבקש לבחון את המשנה התיאורטית, אל מול השפעותיה הממשיות על חיי היומיום של הנשים באפגניסטן. בעבודתי ארצה לטעון שאמנם הטליבאן הקצינו את פרשנותם לאסלאם ולפסוקים מהקוראן, אך עדיין פסוקים שעליהם נשענו הטליבאן מצויים בקוראן והם היסוד לאפליה החמורה של הנשים תחת שלטון הטליבאן.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א: סוגית השוויון המגדרי
1.1. הגישה שרואה באסלאם דת שוויונית מההיבט המגדרי
1.2. הגישה שטוענת לעליונות הגבר על האישה
פרק ב: משפחה ואורח חיים
2.1. מוסד הנישואין והבאת דור ההמשך
2.2. גדרי איסורים בנישואין ובגירושין
2.3. אורחות חיים
פרק ג: מעמדן של נשות אפגניסטן תחת הפונדלמנטליזם האסלאמי של שלטון הטאליבן
פרק ד: דיון מסכם
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מעמד הנשים באסלאם בעייתי. מצד אחד מופיעות בקוראן מספר המלצות ואמירות מפלות כנגד נשים ואמירות אלו זוכות לפרשנויות רבות שמפלות את הנשים לרעה ומציבות אותן במעמד נחות אל מול הגברים. מצד שני, הקוראן מכיל מגוון רחב של קודים אשר ניתן לפרשנויות שונות, על כן מתקבל על הדעת שחלק מפרשנויות אלו תפגענה בנשים(15). הסכנה היא בפרשנויות, וכפי שאמירה משעור טוען, מעמד הנשים נובע מהדרך המעוותת שבה פירשו את הקוראן, בשלבים שבה חוברה השריע'ה, היינו הקודקס המשפטי המוסלמי. ככלל מציגה השריע'ה מסכת משפטית של הוגנות וצדק, הליכה לקראת החלשים והדגשת זכויותיהם אל מול החזקים בחברה, על מנת שתהיה הטיה של המשפט לטובת החלש, בבחינת אפליה מתקנת. בתור שכזה, הייתה אמורה השריע'ה להתפרש בפן פמיניסטי. הבעיה שבמרוצת השנים עוצבו חוקי האסלאם ושונתה השריע'ה וכן ניתנה פרשנות מגדרית מפלה לחדית', עד שהאסלאם נתפס כיום בתור דת שוביניסטית, שמתייחסת אל האישה כאל יצור נחות, שעיקר הצדקת קיומו במתן שירות לגברים. פרק זה יבחן את שתי הגישות המנוגדות באסלאם. הגישה שמצדדת בשוויון מלא על פי הקוראן והגישה שמעניקה יתרון משמעותי לגבר, בכל תחומי החיים.

תגים:

נשים · מעמד האשה · אסלאם · איסלם · מוסלמים · שיעה · אפגניסטאן · דיכוי · פונדמנטליזם · קיצוניות · אסלאם קיצוני · רדיקלי · האשה המוסלמית · מעמד הנשים · העולם הערבי · קוראן

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שלטון הטאליבן ", סמינריון אודות "שלטון הטאליבן " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.