היישום אינו מחובר לאינטרנט

הסיבות למבוי הסתום במשא ומתן הישראלי-פלסטיני

עבודה מס' 069970

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השפעת ניהול הסכסוך על התהליכים המדיניים בתקופה שמ-1987 (האינתיפאדה הראשונה) עד 2013.

16,078 מילים ,105 מקורות ,2013

תקציר העבודה:

כאחד מהסכסוכים ה"בלתי נשלטים" הבולטים במאות ה-21-20 (בר-טל, 2007) הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא גם אחד המורכבים והמסובכים שהם. הוא עבר תהליכי יישוב, אך נוכח משבר האמון בין הצדדים הסכסוך התמוטט ושב וחזר למעגל האלימות ובהמשך לכך גם לתהליכי ניהול הסכסוך. חוסר האיזון - סכסוך בין שחקן מדינתי לשחקן לא מדינתי - גרם לכישלון התהליך המדיני שוב ושב.
בעבודה זו אחקור את המרכיבים והנסיבות של הסכסוך הישראלי-פלסטיני ואת השפעת התהליכים המדיניים על ניהולו. אתמקד בהשפעת ניהול הסכסוך על התהליכים המדיניים בתקופה שמ-1987 (האינתיפאדה הראשונה) ועד היום. אבחן את המקרים בהם מהלכים מדיניים לא בשלים (פעולות צבאיות, משאים ומתנים והסכמי שלום), גרמו להפחתת האמון ההדדי ולמעגל חוזר ונשנה של סכסוכים אלימים. אבדוק את החסמים השונים שהיו לרועץ למציאת פתרון לסכסוך: פסיכולוגיים, מוסדיים, חברתיים, פוליטיים, ואחרים. השערת המחקר שלי היא כי הסכסוך הישראלי-פלסטיני נמצא במבוי סתום עקב היעדר בשלות של שני הצדדים לוויתורים בנושאי הליבה של הסדר הקבע. בין היתר אולי משום אי-מיצוי השימוש באלימות.
אנסה לענות בעבודה זו על כמה שאלות מחקר: האם הסיבה למבוי הסתום בסכסוך היא העמדות הנוקשות של הצדדים וחוסר המוכנות לוויתורים בנושאי הליבה של הסדר הקבע? מהם ההבדלים שבתפיסת שני הצדדים את נושאי הליבה? מה היה משקלה של האידיאולוגיה והדת בהגעה למבוי סתום? מה היה משקלה של הפוליטיקה הפנימית? האם היעדר אחדות בצד הפלסטיני השפיע על היכולת להגיע להסדרים עם מדינת ישראל? מהו משקלה של האינדוקטרינציה החינוכית הנגטיבית של שני הצדדים בהגעה למבוי סתום? מהו משקלם של הפערים באתוס של הצדדים ובמטה-נרטיב הלאומי בהגעה למבוי סתום?
לצורך עבודה זו בחרתי בשיטת המחקר האיכותני תוך שימוש בחומרים ראשוניים ושניוניים. לצד ניתוח מסמכים ותעודות המכילים מידע רלוונטי אנתח את השתלשלות התהליכים המדיניים במזרח התיכון ואסיק מסקנות ביחס להשערת המחקר. בעיקר ברצוני לבדוק את התקופה שקדמה לתהליך אוסלו ואחריו (ספטמבר 1993) ולנתח את נאומיהם ודבריהם של מקבלי ההחלטות הישראלים והפלסטיניים כדי לראות אם ניכרת בהם בשלות לפני ואחרי האירועים. לאור הניתוח התיאורטי והאמפירי של תהליך הסכסוך הישראלי-פלסטיני בתקופה הנחקרת, יוצגו בסיכום העבודה המסקנות יושוו/יועמדו באור השערת המחקר. היות שישראל והרשות הפלסטינית פועלות בצורה רציונאלית, אבחר בתיאוריית השחקן הרציונאלי ובתורת המשחקים כדי להסביר את ההתנהגות הפוליטית של שתי הישויות.

תוכן עניינים:
מבוא
1. שורשי הסכסוך הישראלי-פלסטיני והמשא ומתן לאורך השנים
2. אסטרטגיות משא ומתן בין ישראל לפלסטינים
2.1 השחקן הרציונלי ותורת המשחקים
2.2 המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים
3. הסיבות למבוי הסתום במשא ומתן הישראלי-פלסטיני
3.1 חסמים סוציולוגיים-פסיכולוגיים
3.1.1 אמונות נוקשות
3.1.2 תפיסות עולם כלליות
3.1.3 רגשות
3.2 חסמים אסטרטגיים
3.2.1 תהליך אוסלו כדוגמא לניהול כושל של משא ומתן
3.3 חסמים מבניים
סיכום
מקורות
נספח 1: עמדות הצדדים בנוגע לסוגיות הליבה

קטע מהעבודה:

הסכסוך הישראלי-ערבי, שליבו הוא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, הינו לדברי בר-טל (2007: 13, 53) אחד מה"סכסוכים הבלתי-נשלטים" הבולטים במאה ה-21-20. ככזה הוא משפיע על שתי החברות ברמה היומיומית ועל ההחלטות הממסדיות והפרטיות המתקבלות בהן. מעבר להשפעה על העמים במזרח התיכון הוא עומד במוקד תשומת הלב של הקהילייה הבינלאומית הרואה בו סכנה לשלום העולם כולו, תוך ניסיונות בלתי פוסקים ליישבו בדרכי שלום. למרות שהחל כסכסוך אתני מקומי על טריטוריה (פלשתינה) בין היהודים שהתיישבו בה ממניעים לאומיים לבין האוכלוסייה הערבית שישבה בה והחלה לגבש את לאומיותה, הוא הפך בתוך כמה עשרות שנים לסכסוך אזורי בעל השפעה בינלאומית נרחבת.

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הסיבות למבוי הסתום במשא ומתן הישראלי-פלסטיני", סמינריון אודות "הסיבות למבוי הסתום במשא ומתן הישראלי-פלסטיני" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.