היישום אינו מחובר לאינטרנט

דמות התימני בספרות

עבודה מס' 068518

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דמותו של "מנשה התימני" בשירות האידיאולוגיה הלאומית בספרות העברית

2,802 מילים ,6 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

דמות "היהודי החדש" עמדה במרכז הווייתה של התנועה הציונית עוד מראשית ימיה, והיא נתפסת במובנים רבים כמקרה מבחן של "האדם החדש" בתרבות המערבית המודרנית. בשם ערכי התרבות המודרנית, ביקשו הציונים לשלול את התרבות היהודית המסורתית ולחולל תמורה מהותית בזהות היהודית.

מאז ואילך כיכב "היהודי החדש" בספרות הציונית הענפה על פלגיה השונים. גם הספרות העברית שנכתבה בארץ בתקופת הישוב, ובעיקר "ספרות הז'אנר", הפכה את החלוץ של הציונות העובדת לגיבורה המרכזי, ובכך חיזקה את הדגם החברתי הרצוי. בדומה לאמנויות אחרות - כמו צילום, פיסול וצילום - גם הספרות העברית העמידה עצמה לשירותה של האידיאולוגיה הציונית והעמידה במרכזה את דמותו האידיאליסטית של "האדם החדש". יצרני הפולקלור החלוצי השתמשו לא אחת במוטיבים ובסמלים של התרבות שבה פגשו בארץ: תרבות ערב.

בתוך קונטקסט קונצפטואלי זה אפשר לשלב את הדיון אודות היהודי התימני, שיצירתו דמותו נובעת מתפיסה רומנטית-אוריינטליסטית. סמלי המזרח שימשו בידי הציונים סמלים של לאומיות עברית קדומה, שהוכיחו את "שושלת היוחסין" העתיקה והמפוארת של האומה היהודית ושיוו לה אופי רומנטי. אימוץ הסמלים המזרחיים נעשה גם במסגרת בניית הזהות האנטי-גלותית. בן ערב זכה לסטריאוטיפ המיתולוגי של "הפרא האציל", מעין דמות תשליל של היהודי הגלותי "שפל הרוח". את הדימויים הללו, ואת דמות הלוחם מלאת ההדר האקזוטי, אפשר למצוא בספרים רבים, ביניהם בספרי לימוד ובספרות היפה לילדים ונוער שעליהם גדל הצבר. הנוער, שהוביל את המהפכה הציונית, נתפס הן בעיני עצמו והן בעיני רבים אחרים כהתגלמותו של "האדם הציוני החדש", וסיפורי הגיבורים שבו את דמיונם של רבים מהצעירים. ספרות זו, שכונתה "ספרות מגויסת", נועדה לחזק את הערכים הציוניים של קוראיה, ולהדק את הקשר שחשו הילדים עם המדינה והעם ולהטמיע בהם ערכים לאומיים של אומץ לב וגבורה בקרב, בעת שידרשו לכך בשם העם והמולדת.

על רקע זה בחרתי לדון אודות דמותו של היהודי התימני כפי שהיא משתקפת דווקא בספרות המיועדת לילדים ונוער, וכמקרה בוחן לנתח את דמותו של "מנשה התימני" - מסדרת ספרי הילדים חסמב"ה. בסדרת ספרים זו, שגיבוריה מוכנים להקריב את חייהם למען עצמאות האומה, בולט ביתר שאת הדגש על אהבת הארץ, אומץ לב ונכונות לסכן את החיים למען המולדת. מלבד האידיאולוגיה הלאומית העצומה המפמפמת בליבם של הגיבורים, מושם דגש עצום על חברות, על עזרה הדדית ועל תמיכה בבני שכבות סוציאליות אחרות מתוך ההכרה באחדות העם על כל גווניו. סיפור עלילותיהם של חבורת הילדים ההרפתקנים מתקופת הישוב נשזר בערכים לאומיים ציוניים מובהקים, שהיוו אלמנט חשוב בהטמעת החינוך ל"יהודי החדש".

מנשה התימני, שהגדת מוצאו היא חלק בלתי נפרד משמו, אומנם לא היה מפקד החבורה או הגיבור הראשי של הספר, אולם הוא מהווה דמות מרכזית בולטת לאורך כל העלילה של ספרי חסמבה השונים. מנשה התימני הוא בן הארץ, בקיא היטב בדרכיה, אופטימי בלתי-נלאה וליבו אזור גבורה. לעיתים קרובות הוא זה שיוצא ראשון למאבק, לפני כל חבריו שרובם ממוצא אשכנזי. בעבודה זו יעשה ניסיון לבחון את הקווים לדמותו של מנשה התימני, גיבור ילדים משנות החמישים, ואת השימוש בדמותו בשירות האידיאולוגיה הציונית.

ראשי פרקים:
מבוא
"מנשה התימני" - קווים לדמותו
ספרות הילדים והנוער בשירות האידיאולוגיה הלאומית
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

דמותו של היהודי התימני החלה להופיע בספרות העברית כבר בתקופת העלייה הראשונה. על רקע המפגש הבין-עדתי המתחדש בארץ ישראל החלה דמותו של היהודי המזרחי לאכלס את יצירותיו הספרותיות של הסופר היהודי-אשכנזי, כשחלק ניכר מהן עוסקות דווקא ביהודי התימני. יהודי תימן היו הראשונים בין עדות המזרח שהצטרפו בהמוניהם אל המושבות החדשות ולקחו חלק פעיל בחיי העבודה והחקלאות, על כן הם התקרבו יותר משאר עדות המזרח אל הציבור האשכנזי הציוני-סוציאלסיטי. מגמה זו השתקפה בצורה ניכרת בספרות העליות: יהודי תימן הציתו את דמיונו של היוצר האשכנזי והעיסוק בדמותם היה מרכיב מרכזי בספריו. יחד עם זאת, השוני שבין הסופר המערבי ובין גיבורו התימני, המייצגים שתי מערכות חברתיות ותרבותיות נבדלות, מנע מהכותב להבין את הדמות כראוי ובאופן אובייקטיבי(3).

תגים:

ספרות עברית · מנשה התימני · חסמבה · ספרות ילדים · דמות התימני · העלייה מתימן · דמות הצבר · צבר · עדות · עדתיות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דמות התימני בספרות", סמינריון אודות "דמות התימני בספרות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.