היישום אינו מחובר לאינטרנט

דרשותיו של הרב מורדכי אילון

עבודה מס' 068138

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח של מספר דרשות מ- 2005-2006 שהועברו בשלוש מסגרות.

9,457 מילים ,6 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

בעבודה זו בחרתי לעסוק בדרשותיו של הרב מרדכי אלון. דרשותיו ניתנות במסגרת שיעור שבועי שעוסק בפרשת השבוע בבית הכנסת ישורון אשר בירושלים. בנוסף כל יום שישי משודרת בערוץ הראשון של הטלוויזיה שיחה עם אבי רט בנושא פרשת השבוע. בשיחה זו מרבה אבי רט לבקש מהרב אלון לקשר את נושא פרשת השבוע לנושאים אקטואליים. הרב אלון גם מעביר דרשה שבועית בישיבת הכותל ששם הוא משמש כראש ישיבה. באתר ישנן מס' דרשות שמועברות בישיבת הכותל אבל הן מעטות.
בעבודה זו אעסוק בשלושה מעגלים בהם מועברים המסרים מהדרשות של הרב אלון הטלוויזיה - מועבר לציבור הרחב - אנתח את המסרים והדרך שבה משתמש הרב אלון להעביר את המסרים וסוג המסרים שאותו הוא מבקש להעביר. הציבור שלו הרב מעביר מסר דרך הטלוויזיה הוא ציבור לא מוגדר מכל צבעי הקשת של החברה הישראלית ולכן מעניין יהיה לנתח את דבריו שמופנים לכלל הציבור.
המעגל השני הוא האנשים שבאים לשמוע את הדרשות בבית הכנסת בירושלים. ציבור זה הוא ציבור יחסית מוגדר, אנשי הציונות הדתית אך גם אנשים חילוניים שגרים בשכונת רחביה. ניתוח הדרשות בבית כנסת ישורון יראה את המסרים אותם מעביר הרב אלון לציבור זה בזיקה לאקטואליה.
המעגל השלישי הוא ישיבת הכותל והדרשות הניתנות לתלמידים. האם יהיה ניתן להבין מתוך הדרשות את האווירה בישיבה, ואת מה שמטריד או מעניין את התלמידים. כיצד הרב אלון בוחר להעביר מסרים לתלמידים שלו והאם קיים שוני בהעברת אותו מסר לשלושת המעגלים הנ"ל.
על מנת לבחון את שלושת המעגלים הנ"ל בחרתי לעסוק במספר דרשות בשני תחומים. אירועי ההתנתקות פרשת קרח - חקת שנת תשס"ה ודבריו בעצרת ערב ההתנתקות בשדרות. חטיפת גלעד שליט פרשת חקת ובלק תשס"ו. חטיפת חיילי המילואים אודי גולדווסר ואלדד רגב דרשה ליז' בתמוז בישיבת הכותל ופרשת מטות תשס"ו.
בחרתי את הדרשות הללו גם בגלל שהן נאמרו סמוך לאירועים שציינתי וגם הדרשות האלו הן אבן בוחן לדברים שברצוני לבדוק. האירועים שבחרתי הם אירועים שנגעו לכלל עם ישראל ולכל פלח בעם יש את התפיסה שלו בנוגע לאירועים האלה, והם לא נוגעים לציבור ספציפי אלא לכולם.
אנסה לעמוד על קו מרכזי אם יש בדרשות של הרב אלון ועל העמדות שלו האישיות וכיצד הן באות לידי ביטוי בדרשות ואם כן באילו משלושת המעגלים.
בעבודה זו אתגר רב משום שעלי לעבוד עם מקורות ראשוניים שלעניות דעתי אף אחד עוד לא נגע בהם, העבודה עם חומרים מסוג זה היא גם מאתגרת וגם חשובה מאוד משום שיש צורך להימנע מהשקפות אישיות כמה שיותר ולנסות לראות ולהבין דברים שלא בהכרח מתאימים להשקפות האישיות שלי, למרות שההיסטוריון בפרסומיו ומחקריו אינו יכול לגמרי לנטרל את השקפותיו ומטרותיו האישיות מהמחקר.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א'- רקע (מתוך ויקיפדיה)
הרב מרדכי אלון - קורות חייו.
מסגרות בהן פועל מרדכי אלון.
פרק ב'- מהי הדרשה? (מתוך ויקיפדיה)
פרק ג'- הדרשות וניתוחן
פרשת קרח חקת - על טהרת כלים ועל שפיכות דמים כו' בסיוון תשס"ה 3.6.05.
פרשת שופטים - מחורבן לבניין - לראש חודש אלול, ר"ח אלול תשס"ה 4.9.05.
פרשת חקת - בין שבר לשבר כ"ט סיוון תשס"ו 25.6.06.
פרשת בלק - פי האתון וערב שבת י' בתמוז תשס"ו 2.7.06
דרשה לשבעה עשר בתמוז - יז' בתמוז תשס"ו 12.7.06
פרשת מטות - מ"מצפון תפתח הרעה... זכרתי לך חסד נעורך" כ בתמוז 16.7.06
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בתחילת הדרשה מציין הרב אלון שמה שמביא אותו לומר את הדברים הבאים זה גם הפרשה וגם המציאות. פרשת קרח מדברת על קרח ועדתו שקמו כנגד הנהגתו של משה ואהרון. לאחר הענישה של המורדים ציפו את המשכן במחתות החטאים שישמשו תמרור אזהרה. בפרשה זו מתרחשים שני עונשים מרכזיים: האדמה בולעת את קורח ועדתו ונשרפים 250 מקריבי הקטורת, חז"ל דרשו שקרח ועדתו נענשו בגלל שהחזיקו במחלוקת(4).

תגים:

דרשה · חטיפת חיילים · אקטואליה · פרשת השבוע · ציטוט רטוריקה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דרשותיו של הרב מורדכי אילון", סמינריון אודות "דרשותיו של הרב מורדכי אילון" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.