היישום אינו מחובר לאינטרנט

תרומת טקס העלאת העצמות של בנימין זאב הרצל לזהות ולזיכרון במדינת ישראל

עבודה מס' 067060

מחיר: 277.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד מעצב טקס העלאת העצמות של הרצל את גיבוש הזהות והזיכרון הקולקטיביים לאומיים בישראל?

5,134 מילים ,12 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

טקסים מתרגמים תמונות עבר למען הציבור הרחב, וכך יוצרים, מארגנים ומעצבים את הזיכרון והזהות הקולקטיביים. כל קבוצה מפתחת לעצמה זיכרון משותף המדגיש את זהותה הייחודית לעומת קבוצות אחרות - זהו הזיכרון הקולקטיבי שהטקס משתתף בעיצובו. ככזה, עוסק הטקס בהקשרים חברתיים, היסטוריים, לאומיים ופוליטיים בעלי חשיבות מכוננת במקום בו הוא נוצר.
בבואי להכין עבודה זו, ביקשתי למצוא טקס שנערך בתל-אביב, במהלך שנות קיומה - טקס שהיה בעל משמעות לקולקטיב שהשתתף בו, טקס שהזיקה אליו הייתה ברמה הלאומית. כאשר נחשפתי לראשונה לקיומו של טקס העלאת עצמותיו של הרצל לישראל, חשבתי כי עשוי הוא להיות משמעותי ביותר, בשל חשיבותו של הרצל בעיני העם היהודי ובייחוד בשל התקופה בה התקיים - לצד צעדיה הראשונים של מדינת ישראל. בעבודה זו אבקש לדון בתרומתו של טקס העלאת עצמותיו של הרצל , לזהות ולזיכרון הקולקטיביים-לאומיים בישראל. למעשה, אבדוק כיצד מעצב טקס העלאת העצמות את גיבוש הזהות והזיכרון הקולקטיביים-לאומיים בארץ. תחילה אציג את הרקע לקיומו של טקס זה, ולאחר מכן, אנסה להמחיש את מהלכו של הטקס, באופן המנסה לקרב את הקורא, ככל שניתן, לחוויה שהתרחשה כאן באמת בשנת 1949. כמו כן, אבחן את השפעתו של הטקס, כטקס מעבר, על הקולקטיב שהשתתף בו, ולבסוף אבקש לבחון כיצד השפיע טקס זה על גיבוש הזהות והזיכרון הקולקטיביים-לאומיים של המשתתפים בו.
התייחסות תיאורטית מן הספרות המקצועית קיימת בעבודה בדיון על זיכרון קולקטיבי וטקסים. בן-עמוס, זרטל וטרנר הרבו לכתוב על נושאים אלו, דבר שאיפשר לי לערוך את הדיון באופן בהיר.
חלק משמעותי מתהליך הכתיבה היה עיון בחומרי גלם מגוונים ומרתקים, אליהם נחשפתי בארכיון ההיסטורי של עיריית תל-אביב, ובמגוון הכתבות בעיתונות של שנת 1949. בחומר הארכיוני, עיינתי בחלופת מכתבים (שלעיתים נכתבו בכתב יד) בין אישים חשובים כדוגמת בן גוריון ורוקח, במודעות עירוניות שהתפרסמו בעיר בתקופה ההיא, בפקודות משטרה ועוד. כמו כן, עיינתי בעיתונות התקופה, באמצעותה השתדלתי ללמוד, ככל האפשר, על התחושות, על האווירה ששררה בתל-אביב בעת ההיא, לאור הטקס ההיסטורי הכה חשוב של העלאת עצמות הרצל. בהשראת חומרי גלם אלו, שעזרו לי להתקרב למה שאירע כאן בשנת 1949, נכתבה עבודה זו.

תוכן עניינים:
מבוא
טקס העלאת עצמות הרצל לישראל - הרקע לקיום הטקס
טקס העלאת עצמות הרצל לישראל - תיאור הטקס שנערך בתל-אביב טקס העלאת עצמות הרצל כטקס מעבר והשפעתו על הקולקטיב תרומתו של טקס העלאת עצמות הרצל לגיבוש הזהות והזיכרון הקולקטיביים-לאומיים בישראל
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

כך טקס ההלוויה, כטקס מעבר, "מרפא" את החברה מן המכה שבמות אחד מחבריה, בעזרת התלכדות הנותרים בחיים סביב ארונו של המת (בן-עמוס, 1993). המוני האדם שהשתתפו בטקס החגיגי שנערך לזכרו של הרצל ברחבת הכנסת בתל-אביב, בעת העלאת עצמותיו ארצה, ממחישים היטב תפקיד זה של טקס המעבר בחברה: "הלילה הפך ליום כשרבבות תושבים הגיעו לרחבת הכנסת וביקשו להרכין ראש ולחלוק כבוד אחרון למי שבזכות חזונו, היו שם. היה זה זרם בלתי פוסק של אנשים: הם נדחקו, נדחפו, וממש נדבקו אחד בשני. הגיעו מכל וכל : אימהות ותינוקות על זרועותיהן, ילדי בתי הספר, חיילים במדים, נכים על קביים וכסא גלגלים, זקנים, גברים מכל השכבות, רבנים, חסידים בעלי פאות ופועלים בחולצות כחולות" ("הלילה הזה...", 18.08.49).

תגים:

טקס · טקסים · זהות · זיכרון · קולקטיבי · לאומי · ציונות · לאומיות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תרומת טקס העלאת העצמות של בנימין זאב הרצל לזהות ולזיכרון במדינת ישראל", סמינריון אודות "תרומת טקס העלאת העצמות של בנימין זאב הרצל לזהות ולזיכרון במדינת ישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.