היישום אינו מחובר לאינטרנט

דיני ביטוח- עילת תחלוף

עבודה מס' 066978

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם יש להעדיף את זכות התחלוף של המבטחת (עד לסך התגמולים ששילמה לניזוק) או שיש להעדיף את זכותו של הניזוק?

13,957 מילים ,70 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

"כללית, זכות התחלוף (Subrogation) היא זכותו של מבטח, ששילם תגמולי ביטוח, להיכנס בנעלי המבוטח ולתבוע שיפוי מן המזיק. פשיטא שהמבטח מממש את זכותו של המבוטח, על יתרונותיה ומגרעותיה, על חוסנה ועל חולשתה" (1)
זכות התחלוף קיימת ומיושמת הלכה למעשה ברוב שיטות המשפט המערביות(2). לזכות זו בסיס איתן גם בחקיקה ובפסיקה הישראלית. השורשים לקיומה של זכות התחלוף נעוצים בטעמים של מדיניות משפטית. ההצדק המוסרי לקיומה של הזכות נעוץ בשאיפה לחלק באופן צודק את הנטל שנגרם בשל מעשה הנזיקין, באמצעות העברת הנטל מן החייב המשני לעיקרי.
זכות התחלוף מיועדת גם להרתיע מזיקים פוטנציאליים מפני התנהגות מזיקה. לזכות זו גם טעמים כלכליים, הנעוצים בהנחה שהפעילות הכלכלית האופטימאלית בחברה תושג רק אם מבצעי הפעולות נושאים בעלות המלאה של פעילותה(3).
כאשר מתרחש מקרה ביטוח, שבעקבותיו המבוטח זכאי לפיצוי או לשיפוי מצד שלישי, מתעוררת בעיה של ריבוי חייבים.
לעיתים, חוזה הביטוח מקנה פיצוי רק על חלק יחסי מהנזקים שנגרמו לניזוק. פיצוי חלקי זה, עלול לנבוע ממספר גורמים, כגון ביטוח חסר , תשלום ה"ע, נזקים עקיפים או תוצאתיים, קיומה של תקרת ביטוח וכו'. זכות התביעה של הניזוק, של השארית בין סכום הנזק בהפחתת תשלומי הביטוח, עדיין שמורה לו. סיטואציה זו, יוצרת "מרוץ" בין המבטחת אל מול זכות התביעה של הניזוק אל מול צד שלישי. תחרות זו מחריפה אף יותר, שעה שמשאביו של הצד השלישי מוגבלים ואין בהם כדי לספק את שתי התביעות גם יחד. שכן, המבטחת בעלת "כיס עמוק" ובעלת אמצעים בלתי מוגבלים להגיע במהרה אל המזיק ולממש את זכות התחלוף, אל מול הניזוק, שלעיתים, עלול להיות חסר כיס, דבר היקשה עליו במרדף מול המבטחת.
השאלה בה אתמקד במחקרי זה, נוגעת לסדר העדיפויות ביחס לחלוקת משאביו של הצד השלישי, הינה כדלקמן: האם יש להעדיף את זכות התחלוף של המבטחת (עד לסך התגמולים ששילמה לניזוק) או שיש להעדיף את זכותו של הניזוק?
יחד עם זאת, אבחן ואדון באספקטים השונים, ההשלכות השונות והמשפטיות, אשר נובעות מכוח עקרון התחלוף. אנסה להמחיש את הפתרונות העולים מהפסיקה והספרות.

תוכן עניינים:
פרק א': פתח דבר
פרק ב': מרכיבי זכות התחלוף וטעמיה
פרק ג': הזכות להגיש הודעת צד ג' מכוח עיקרון התחלוף
פרק ד': פיצול התביעה כנגד אדם שלישי ובעיית התחרות
פרק ה': פיתרון בעיית התחרות - שיקולי מדיניות
פרק ו': חריגים לתחלוף
פרק ז': היחס בין הוראות ס' 62(א) לחוק חוזה ביטוח וס' 17 לחוק הביטוח העותומאני
פרק ח': זכות התחלוף ביחס לנפגעי תאונות דרכים
פרק ט': האם תשלום ב'טעות' מעמיד למבטחת זכות לתחלוף?
פרק י': משפט משווה
פרק יא': סיכום

הערת מערכת: בעבודה אין רשימה ביבליוגרפית נפרדת, מעבר למראי המקום.

קטע מהעבודה:

הביקורת על זכות התחלוף, נוגעת בסוגים מסוימים של ביטוח, שבהם זכות התחלוף מביאה להתחשבנויות בין המבטחות לבין עצמן. לדוג', זכות התחלוף של מבטחת בביטוח רכוש, מופנית נגד המבטחת בביטוח אחריות, וכתוצאה מאמצים אלו, ותביעות בבית המשפט, צפוי ייקור מיותר של הפרמיות. מטעמים אלה, הסבירה פרוקצ'יה(17), כדלקמן:
"כל אימת שנגרמים נזקי רכוש לרכב, כתוצאה מתאונה שהיה מעורב בה רכב אחר, אין מקום להכיר בזכות התחלוף של מבטח הרכוש של הרכב האחד כנגד מבטחת האחריות של הרכב השני".

תגים:

תאונות דרכים · ביטוח רכב · שיפוי · נזק

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דיני ביטוח- עילת תחלוף", סמינריון אודות "דיני ביטוח- עילת תחלוף" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.