היישום אינו מחובר לאינטרנט

החקלאות במושבות הגליל

עבודה מס' 066789

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירה כללית של הגורמים שהשפיעו על התפתחות החקלאות במושבות הגליל.

4,134 מילים ,9 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

במחצית השניה של המאה ה-19, כאשר הניצנים הראשונים של מה שהפך בהמשך לתנועה הציונית החלו לצוץ ולהתפתח, התגבשה גם התפיסה שהשיבה לציון אינה רק מעבר מהגולה לארץ ישראל, אלא גם מעבר מאורח חיים גלותי לאורח חיים של עם חופשי הנטוע באדמתו.
החלק המשמעותי בתפיסה הזו היה שינוי במבנה התעסוקתי של היהודים עם עלייתם לארץ ישראל. ההכרה שליוותה את מבשרי הציונות היתה שכדי להפוך לעם ככל העמים צריך להתחיל מהבסיס, והבסיס למבנה הכלכלי של כל חברה או מדינה הוא החקלאות. החקלאות היא זו הקושרת את העם אל הארץ, החקלאות מהווה את המסד עליו יכולה חברה בריאה להתפתח.
אלא שהמרחק בין האידיאל לבין המציאות היה גדול. ראשוני העולים לארץ הגיעו ללא ניסיון חקלאי כלשהו. קשה היתה השתרשותם באדמה. זמן רב לקח עד שהצליחו לראות ברכה בעמלם. עברו כמה עשורים מאז שהחלו להגיע ראשוני החלוצים, ועד שהצליחה ההתיישבות החקלאית בארץ להיות עצמאית מבחינה כלכלית. ספק אם היא היתה מצליחה להתבסס ללא העזרה של יהדות הגולה.
מה שנכון היה לגבי ההתיישבות באזור מישור החוף, היה נכון עוד יותר לגבי הגליל. המושבות באזור החוף, כמו פתח תקווה, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות או זכרון יעקב, החלו להתבסס על גידולי הדרים וגפנים, וידעו רווחה כלכלית מסויימת.
בגליל ההשתרשות היתה קשה יותר. מדובר היה בחלק הפנימי יותר של הארץ, שבו התשתית היתה מועטה יותר, אזור שבו השלטון התורכי היה רופף יותר, ושבטי הבדואים שלטו בחלקים ממנו. תהליך ההתבססות היה ממושך יותר, והוא לווה בניסיונות שונים ובמודלים שונים של התארגנות.
החקלאות במושבות הגליל, בדומה לחלקים אחרים בארץ, לא התפתחה בחלל ריק. היא הושפעה מגורמים שונים בעבודה זו אנסה לשרטט אלה גורמים השפיעו על התפתחות החקלאות בגליל, מה היו מאפייניה, אלו קשיים עמדו בפני החקלאים הראשונים בגליל, ואיזה שינויים עברה במהלך העשורים הראשונים לקיומה.

תוכן העניינים:
מבוא
חלק א' - האסכולה הצרפתית
חלק ב' - השפעת הגרים הרוסים
חלק ג' - הטמפלרים ומורשת החקלאות הגרמנית
חלק ד' - השפעת הפלחים הערביים
חלק ה' - מדיניותו של קלוואריסקי
חלק ו' - התחרות מול המשקים הקיבוציים
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

חלוצי העליה הראשונה שהגיעו לגליל היו בעיקר יוצאי מזרח אירופה. לכאורה ניתן היה להניח שהם יביאו איתם מסורת או ידע חקלאי מארצות מוצאם, אולם היהודים שהגיעו חסרו בדרך כלל ניסיון חקלאי כלשהו, ולכן חוו גם לא מעט כשלונות בתחילת הדרך.
אם יהדות מזרח אירופה סיפקה את החלוצים ועובדי האדמה, הרי שיהדות צרפת סיפקה את המימון, המומחים והפקידים. שלושת הגופים הפילנתרופיים היהודיים-הצרפתיים שפעלו בארץ-ישראל העות'מאנית היו אליאנס, הפקידות של רוטשילד ויק"א. גופים אלו קלטו ואימצו את הלכי הרוח שרווחו בעת ההיא בצרפת לגבי היחס בין עובדי-אדמה לחברה.
אליאנס היה אירגון יהודי צרפתי שעסק בהכשרה מקצועית. הקמתו של אירגון זה היתה חלק מרוח הרפורמה של תנועת ההשכלה שניסתה לבנות מארג תעסוקתי פרודוקטיבי יותר ליהודים. ברוח זו הקים גם את המיזם החקלאי הראשון בארץ ישראל, בית הספר החקלאי "מקווה ישראל". השפעתה של אליאנס על התפתחות החקלאות בארץ היתה מוגבלת. אך חשיבותה של אליאנס היא בעיקר בראשוניות. זו היתה הפעם הראשונה, שאירגון יהודי בעל אמצעים חושב ברצינות על הכשרה חקלאית של יהודים בארץ ישראל. "שלוש שנים לאחר היווסדה התעניינה אליאנס בהקמת מושבה חקלאית ליהודים מאלזס, ובשנת 1866 המליצה לעודד חקלאות בארץ-ישראל". (1)

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "החקלאות במושבות הגליל", סמינריון אודות "החקלאות במושבות הגליל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.