היישום אינו מחובר לאינטרנט

עלילת הדם בדמשק-השפעתה והשלכותיה על מרקם היחסים בין יהודים למוסלמים

עבודה מס' 066555

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד התרחשה במרחב השמי תופעה כמו עלילת הדם בדמשק בשנת 1840, למרות שתופעה מעין זו אופיינית בדרך כלל לאירופה הנוצרית.

5,562 מילים ,10 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

גם אם באמצע המאה ה-19 חל שיפור במעמד היהודים בארצות האיסלאם, ביוזמתם של השלטונות המוסלמים (בעיקר באימפריה העות'מנית, אבל כך גם במצרים, לבנון ועוד), הרי שדווקא בתקופה זו של שיפור חודרים עניינים לא הגיוניים לתוך רקמת היחסים בין היהודים למוסלמים, כגון תופעת עלילת הדם שמיובאת לעולם המוסלמי מהעולם המערבי. מדוע זה קורה? כיצד רעיונות ומנהגים, בעלי זיקה כל-כך נוצרית במהותם, מאומצים בעולם המוסלמי והופכים לחלק מראיית היהודים?
האם הייתה זו תופעה היסטורית חד-פעמית או שיש לזה המשכיות? מה היה תפקידו של הגורם המוסלמי? האם ניתן לומר שהתופעה היא ביטוי לעימות בין יהודים לנוצרים? כיצד להסביר גלגול של סטריאוטיפ מתרבות לתרבות? מדוע זה לא ארע קודם? מה קורה במאה ה-19 שמסביר עלילה כזו וכיצד היא תשפיע על מרקם היחסים בין יהודים לשכניהם במרחב? כאשר יש לזכור שלא רק תופעת עלילת הדם מאומצת על ידי חלק מהעולם המוסלמי, אלא נוספו לה גם מוטיבים אנטישמיים אחרים, החודרים ומתקבעים כחלק מתפיסת היהודים.
בעבודה זו אנסה לבדוק שאלות אלו, באמצעות מקרה בוחן אחד - עלילת הדם בדמשק ב-1840, על-ידי בדיקת הדרך בה המחקר המודרני רואה את הפרשה, ומה הם המסקנות והתובנות שהוא מפיק ממנה. חלק חשוב של העבודה נסמך על עבודתו של ההיסטוריון יונתן פרנקל, בספרו The Damascus Affair - "Ritual Murder", Politics and the Jews in 1840, שיצא בשנת 1997, וזאת בשל האופי המחקרי המקיף של הספר אודות הפרשה.
ספרו של פרנקל חשוב לדיון בפרשה, כיוון שכפי שציין זאת ירחמיאל כהן(1): "פרנקל הופך אפוא את עלילת דמשק לנקודת תצפית, המאפשרת לבחון תהליכים ותופעות בהיסטוריה היהודית מעל ומעבר לעלילה עצמה".
עם זאת, ספרו של פרנקל אינו המקור היחידי בו השתמשתי לבירור הפרשה שכן, כפי שנראה בהמשך, למרות האופי המחקרי המקיף של ספרו, עדיין חסרים אצלו מספר עניינים, אשר הושלמו ממקורות נוספים.
תחילה אתאר בקווים כלליים למדי את הפרשה, ולאחר מכן אנסה לבדוק מה היו תוצאותיה והשלכותיה על היהדות הבינלאומית ובעיקר על זו של המזרח התיכון ואף על שכניהם המוסלמים.

תוכן העניינים:
מבוא
עלילת הדם בדמשק :
מהי עלילת דם? ומהיכן היא הגיע למזרח
פרטי העלילה
מעורבותה של צרפת בפרשה
מעורבות היהדות הבינלאומית
מעורבות המעצמות האירופאיות בפרשה
תפקידה של העיתונות האירופאית בפרשה
תגובת הנוצרים המיליניאליסטים
הפרשה בראי ההיסטוריונים
השלכות הפרשה :
על היהודים
על המוסלמים
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

עלילת דם בעיקרה היא האשמה שיהודים, משום שנאתם את הנוצרים, רוצחים אותם ואחר-כך משתמשים בדמם על מנת להכין את מצות הפסח. האשמה זו החלה באירופה הנוצרית בימי הביניים, והעלילות הללו הביאו למשפטים ופרעות ביהודים החל מהתקופה הזו ועד העת החדשה (3). במאה ה-19 היו עלילות כאלו גם בארצות מוסלמיות, כאשר לרוב אחראים לה נוצרים מקומיים שינקו אותה באמצעות המיסיונרים הנוצרים והאירופאיים, וייתכן שאף באמצעות אותם פרחי כהונה מזרחיים שלמדו באירופה, וכאשר חזרו לארצותיהם הביאו דעות קדומות אלו והפיצו אותם. הנוצרים המקומיים, שקיבלו ללא עוררין את האשמה, אימצו אותה ואף הפיצו אותה בין שכניהם המוסלמים.

תגים:

דמשק · עלילת דם · יהודים · מוסלמים · יהדות בינלאומית · מונטיפיורי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עלילת הדם בדמשק-השפעתה והשלכותיה על מרקם היחסים בין יהודים למוסלמים ", סמינריון אודות "עלילת הדם בדמשק-השפעתה והשלכותיה על מרקם היחסים בין יהודים למוסלמים " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.