היישום אינו מחובר לאינטרנט

דמות הצדיק בסיפור החסידי

עבודה מס' 066480

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עיצוב הרבי בספרות חב"ד מול עיצובה של דמות הצדיק בסיפורי החלום החסידיים.

13,943 מילים ,30 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

הספרות החסידית מהווה את אחת מחטיבות הסיפורים הגדולות והעשירות שידעה הספרות היהודית בכל תולדותיה. בקרב החסידות, היה הסיפור מאז ומעולם אחד האמצעים הנוחים והיעילים ביותר להפצת רעיונות החסידות. רעיון חסידי עיקרי המובא לידי מימוש דרך השימוש בסיפור הינו תורת הצדיק. תפקידיו העיקריים של הצדיק הם לתווך בין האל לבין האדם היהודי ו"להעלות ניצוצות מתוך הקליפות". מכיוון שכך, הצדיק הופך בסיפור החסידי לכדי דמות מיתית שפעולותיה נחשפות בעלילות הסיפורים הרבים והמגוונים(1).

תנועת חב"ד נמנית עם הפלגים החשובים בעלי הייחוד וההשפעה בעולם החסידי. תנועה זו נוסדה על ידי ר' שניאור זלמן מלאדי (1745-1812), תלמידו המובהק של ר' דוב בער, המוכר כ'המגיד ממזריטש, הוגה הדעות החסידי ורב ההשראה שפעל בשנות ה-60 וה-70 של המאה ה-18. בהשפעתה של תורת המגיד, עיצב ר' שניאור זלמן פיתוח דיאלקטי של משנת מורו וגיבשה לכלל תורת חב"ד(2).

במסגרת הסיפור החסידי באים לידי ביטוי גילויים רבים של האל לצדיק באמצעות החלום. לעיתים פותר הצדיק בעיה, כמו הצעת פתרון למלחמה קשה שבה מעורבת הממלכה, או מחלה הפוקדת את אחד מבני הקהילה על ידי חלום(3). אגדות וסיפורי נסים מופיעים בכל הספרות החסידית, אולם זוכים לפריחה מיוחדת סביב חסידות חב"ד. בריכוזי החסידים הגדולים מספרים סיפורי חסידים בעל פה ומדפיסים עשרות קבצי סיפורים, כאשר כל פרסום של נסים אלה, הנעשים מדי יום בידי החסידים, יביא לכך שאף קטני אמונה יבחינו בנסים הנעשים כל יום. סיפורים אלה המוצגים כ'עובדות', מעשירים את אוצר סיפורי העם היהודיים של זמננו באופן מרשים(4). ככל שגיבורי הסיפורים מרוחקים יותר מבחינה כרונולוגית, כך הנסים הנוגעים להם לובשים מעטה פנטסטי יותר, כאשר סיפורי חלום מרובים בהם יותר והמסרים האלוהיים המובאים באותם סיפורי חלום זוכים אף הם למימד של גילוי אלוהי.

מול עיצובה של דמות הצדיק בסיפורי החלום החסידיים, אבקש להציג את דרך עיצוב הרבי בספרות חב"ד. הרבי מליובביטש, אשר היה מנהיגה האחרון של תנועת חב"ד, היה מעורב רבות בחיי קהילתו ובחיי כלל העם היהודי, אולם בספר שבחיו או באגרותיו שלוקטו על ידי חסידיו, לא נמצאו סיפורי חלום של ממש. דא עקא, ניתן למצוא הלימה במהות עיצוב דמותו של הצדיק בין סיפורי החלום בספרות החסידית בכלל ובין דמותו של הרבי מליובביטש בכתבי החסידות. על הלימה זו ארצה לעמוד בחיבור זה, כלומר על המכנים המשותפים בדמות הצדיק בספרות החסידית.

תוכן העניינים:
מבוא
1. חסידות חב"ד
2. סיפור החלום בחסידות
פרק א: תיאור המסגרת הנרטיבית
1.1. הקורפוס
1.2. הטיפולוגיה
1.3. תבניות
פרק ב: סיפורי החלום
2.1. בשורת היוולדו של הצדיק
2.2. סיפור חלום בנו של ר' חיים ויטל - ניתוח עומק
2.3. טיפולוגיות בסיפורי החלום
2.4. התבניות
פרק ג: סיפורי הצדיק בחסידות חב"ד
3.1. ניתוח עומק
הסיפור: "לעשות נס או נס גדול יותר זה אותו מאמץ"
הסיפור: "פעולה של לימוד חסידות"
3.2. התבניות
פרק ד: המספרים ונמעניהם
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

המגיד ממזריטש היה אחד מגדולי התורה בזמנו, הן בש"ס ובפוסקים והן בתורת הקבלה. הוא הרבה בסיגופים וצומות, עד שחלה, ובהפצרת משפחתו, נסע אל הבעש"ט שנודע כרופא חולים. תורת הבעש"ט, המתנגדת לסגפנות ועינויי הגוף, חלחלה אל נפשו של המגיד, אשר אימץ אותה והיה הראשון שהחל לפרסם את תורת הבעש"ט בעולם. עם מותו של הבעש"ט, בחרו תלמידיו במגיד ממזריטש לממשיך דרכו. עיקרי החסידות של המגיד הינם: שאין-סוף ממלא וסובב את כל העולם ואין דבר ריק בעולם וכל הנראה לאדם הוא נוכחות האל ממש וכל מעשי צדיקים מעלים ניצוצות קדושות למעלה. עיקר דרישתו של האל מהאדם הוא יראת שמיים, דבקות, תפילה בכוונה, טהרת המחשבה ולימוד תורה לשמה(5).

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דמות הצדיק בסיפור החסידי", סמינריון אודות "דמות הצדיק בסיפור החסידי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.