היישום אינו מחובר לאינטרנט

יחסי ראשי הגולה לחכמי בבל

עבודה מס' 065617

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מערכת היחסים בין חכמי בבל לראשי הגולה וכיצד התייחסו חכמי בבל להנהגה.

5,718 מילים ,11 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

גלות בבל הייתה גלות גדולה ועתיקה ביותר. מהכתובים של אותה תקופה עולה שהיו ישובים שרב תושביהם או רובם הגדול היו יהודים וחלק מערים אלו היו ערים גדולות כמו: נהרדעא, ציבין, מחוזא וכו'(1).
מסוף המאה השנייה כמות החומר המגיע לידינו הינו רב ביותר. עיקר החומר הוא התלמוד פרי עבודתם של האמוראים. המאפיין תקופה זו מבחינת המפעל האינטלקטואלי שלו, שבו בזמן נכתבו גם התלמוד הבבלי וגם התלמוד הירושלמי ומתוך השוואה ביניהם אפשר ללמוד רבות על מכלול פעילותם של יהודי בבל בתקופה זו:
"דמותה הארגונית של הקהילה או העיר היהודית בבבל הושפעה רבות מן העיר היהודית שבארץ ישראל. מוסדות הצדקה ומוסדות החינוך שבבבל היו במתכונתם של מוסדות אלה בארץ. בראש העיר עמדו שבעה טובי העיר, ולידם וחבר עירי מעין מועצת עיר רחבה יותר, והיה קיים גם המוסד הציבורי של מעמד בני העיר כולה, כסמכות העליונה בהנהגת העיר"(2).
מבחינה מדינית פנימית בבבל יהדות זו נהנתה מחופש פעולה רחב למדי. מה שתרם רבות לכך היה המבנה הפיאודלי והצנטרליסטי של השלטון. עליית הססניים לשלטון בממלכה הפרסית וייסודה של הדת הזורואסטרית הביאו להקשחת עמדתו של השלטון לבני הדתות האחרות, כולל היהודים, אולם עם עלייתו של שבור לשלטון, יחס המדינה השתנה כלפי המיעוטים הדתיים. הוא חזר למסורת של סובלנות דתית. עם הרובד האינטלקטואלי היהודי הוא ידע לקיים יחסים הדוקים למדי.

הקהילה היהודית ניהלה את חייה באופן חופשי עם הנהגנה יהודית פנימית של ראשי הגולה, אשר היו מצאצאי מלכות דוד לצידם נטלו לידם את ההנהגה הדתית האמוראים, חכמי בבל אשר פיקדו על ראשי הישיבות הגדולות בבל. יחדיו ובמערכת יחסים מורכבת הם קידמו את הקהילה היהודית בבל לפריחתה(3).

בעבודתי זו אני בוחנת את מערכת היחסים בין חכמי בבל לראשי הגולה ומבקשת לבדוק כיצד התייחסו חכמי בבל להנהגה.
תחילה אסקור בקצרה את התקופה הנידונה לאחר מכן אאפיין בקווים כללים הן את חכמי בבל והן את ראשי הגולה ולבסוף אבחן את הפרמטרים שאפיינו את המערכת היחסים שניהלו בניהם.
ראשי פרקים:
מבוא
תקופת ימי המשנה והתלמוד
חכמי בבל
ראשי הגולה
יחסם של חכמי בבל לראשי הגולה
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מרכז תורני חדש מתהווה מחוץ לארץ ישראל. זהו מרכז תורה משמעותי, שבסופו של דבר מחליף את מרכז התורה שבארץ ישראל. התהוות מרכז התורה בבבל באה בעקבות המצב הגיאופוליטי והכלכלי בשני המקומות. במסגרת השלטון הרומי, ולאחר מכן הביזאנטי הנוצרי, מצבם של היהודים בארץ ישראל הולך ורע. לעומת זאת, מצבם של יהודי בבל, מחוץ לגבולות האימפריה הרומית, היה טוב יחסית. בממלכה הפרסית שמורה ליהודים אוטונומיה תרבותית ואפילו ניתן מעמד כעין מלכותי לראש היהודים - "ריש גלותא", דבר שחיזק מאד את הגאווה הקהילתית ואת מעמד היהודים בבבל. המתח שבמעבר ממרכז ארץ-ישראלי לבבל בא לידי ביטוי לא רק על ידי נהירה של המוני יהודים בפועל לבבל והשתקעותם שם, אלא היה ניכר גם מבחינה אידיאית(4).
--------------------------------------------------------------------
4. http://www.yeshiva.org.il/midrash/doc/doc42/binaB1.doc

תגים:

ראשי הגולה · חכמי בבל

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יחסי ראשי הגולה לחכמי בבל", סמינריון אודות "יחסי ראשי הגולה לחכמי בבל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.